Batterier på Fanuc OM
- DW
- Kontakt:
Batterier på Fanuc OM
Tiden går och jag känner att det kanske är bäst att åka o byta batterier på min Dah Lih.
Det sitter ett Fanuc OM system på maskinen. Boken visar snyggt hur man skiftar batt. men inte vart de sitter!
3st R20 för minnet kanske bakom monitorn??? men 4st R20 (UM-1 ??) för absolut pulse coder.
Någon som kör Fanuc eller vet vart jag skall leta + några bra stall tipps.
OBS jag kan inte starta upp maskinen utan måste lägga på spänning under tiden för bytet men det är ju mer
en teknisk sak.
Det sitter ett Fanuc OM system på maskinen. Boken visar snyggt hur man skiftar batt. men inte vart de sitter!
3st R20 för minnet kanske bakom monitorn??? men 4st R20 (UM-1 ??) för absolut pulse coder.
Någon som kör Fanuc eller vet vart jag skall leta + några bra stall tipps.
OBS jag kan inte starta upp maskinen utan måste lägga på spänning under tiden för bytet men det är ju mer
en teknisk sak.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Batterier på Fanuc OM
Helt upp till maskintillverkaren var batterierna sitter. På min OKK PCV-40 med Fanuc 0M sitter batteriluckan bredvid RS-232 kontakten till höger på maskinen.
- DW
- Kontakt:
Hummel,
Här sitter Rs232, så frågan är ju om det andra får plats bakom tastaturen.
Hur långt innan får du batteribytes larm?
Här sitter Rs232, så frågan är ju om det andra får plats bakom tastaturen.
Hur långt innan får du batteribytes larm?
Jag brukar byta batteri en gång om året för att slippa råka ut för minnesproblem och jag byter batteri med maskinen påslagen!
Mysko att du inte hittar batterierna, på en annan maskin, Dyna myte så sitter batterierna inne i "stora" elskåpet.
Mysko att du inte hittar batterierna, på en annan maskin, Dyna myte så sitter batterierna inne i "stora" elskåpet.
- DW
- Kontakt:
-jag är nog otydlig vad gäller hitta batterierna. Jag har maskinen stående på en godsterminal så jag har bara böcker att följa + mina kort jag tagit.
Tanken var att få tipps vart jag skall leta o sedan fara ner till terminalen o försöka byta batt.
Genom att koppla upp en spänningsbackup under tiden. Gäller bara att få veta vad spänningarna skall vara men det går väl o lösa med ett univ.instr.
Boken säger att det finns: Ett batt.fack har 3st R20 och ett har 4st R20.
Att byta batt vart år är en god sak för det är ett jäkla jobb o tanka allt om man inte kommer ihåg hur man gjorde sist.
På min Sinumerik 810M har jag hyffsad dokumentation + alla filer i massor av disketter, skivor o hårddiskar.
Jag startade min bana med en tom maskin och 0 i förkunnskap
därav garderingen.
Min DahLih har aldrig varit i min verkstad pga utbyggnad behövs innan. Den pågår men jag blir orolig för att makinen står o tappar minnet.
Backupfilerna har säljaren, så jag kan få kopior men jag har ingen erfarenhet av Fanuc så då blir det ruta ett igen
Jag vet att det går en kabel på insidan av maskinen till en lucka på höger sida som min bild visade -Rs232 + annat.
men vart den andra battpacket ligger är osäkert. Får kolla i stora skåpet som du säger eller inne i manöverboxen.
Kanske läser någon mer detta och ger mej fler tipps.
Är det ok att ta ett spännings labaggregat eller måste jag köra med stabiliserad nätagg när jag kopplar UH spänning ?
Tanken var att få tipps vart jag skall leta o sedan fara ner till terminalen o försöka byta batt.
Genom att koppla upp en spänningsbackup under tiden. Gäller bara att få veta vad spänningarna skall vara men det går väl o lösa med ett univ.instr.
Boken säger att det finns: Ett batt.fack har 3st R20 och ett har 4st R20.
Att byta batt vart år är en god sak för det är ett jäkla jobb o tanka allt om man inte kommer ihåg hur man gjorde sist.
På min Sinumerik 810M har jag hyffsad dokumentation + alla filer i massor av disketter, skivor o hårddiskar.
Jag startade min bana med en tom maskin och 0 i förkunnskap

Min DahLih har aldrig varit i min verkstad pga utbyggnad behövs innan. Den pågår men jag blir orolig för att makinen står o tappar minnet.
Backupfilerna har säljaren, så jag kan få kopior men jag har ingen erfarenhet av Fanuc så då blir det ruta ett igen

Jag vet att det går en kabel på insidan av maskinen till en lucka på höger sida som min bild visade -Rs232 + annat.
men vart den andra battpacket ligger är osäkert. Får kolla i stora skåpet som du säger eller inne i manöverboxen.
Kanske läser någon mer detta och ger mej fler tipps.
Är det ok att ta ett spännings labaggregat eller måste jag köra med stabiliserad nätagg när jag kopplar UH spänning ?
Nog brukar alla hyfsade labaggregat vara stabiliserade?
En sak att ha koll på är vilken typ av batterihållare det är.
På en av svarvarna på jobbet så är det två batterifack, det ena av vanlig modell där man bakom batteriluckan stoppar in batterierna liggandes, och en annan där man stoppar in dom med kortänden först och batteriluckan har metallbläck som seriekopplar batterierna.
Det innebär att man med maskinen avslagen INTE kan öppna den den för att mäta batterispänning eller liknande utan att ha maskinen igång.
Nu är det troligtvis inte en sådan batterihållare på din maskin, men ändå.
En sak att ha koll på är vilken typ av batterihållare det är.
På en av svarvarna på jobbet så är det två batterifack, det ena av vanlig modell där man bakom batteriluckan stoppar in batterierna liggandes, och en annan där man stoppar in dom med kortänden först och batteriluckan har metallbläck som seriekopplar batterierna.
Det innebär att man med maskinen avslagen INTE kan öppna den den för att mäta batterispänning eller liknande utan att ha maskinen igång.
Nu är det troligtvis inte en sådan batterihållare på din maskin, men ändå.

- DW
- Kontakt:
Tack för svaret LaRdA!
Låstaluckor känner jag igen! serie eller paralellt -mina böcker nämner bara antalet batterier inte hur de är kopplade
eller vilken spänningen är på backupen.
Man hade ju kunnat löst detta väldigt enkelt på alla maskiner genom att ha två kablar/anslutning för att kunna tanka
när man är i en situation där ingen ordinarie ström finns att tillgå. Det räcker ju att trafon brinner, så står man där.
3x 200v + - ~10 finns ju inte i väggen. Det får bli ändring på detta när jag får hem "aggregatet" som det brukar stå
i militär litteratur.
Låstaluckor känner jag igen! serie eller paralellt -mina böcker nämner bara antalet batterier inte hur de är kopplade
eller vilken spänningen är på backupen.
Man hade ju kunnat löst detta väldigt enkelt på alla maskiner genom att ha två kablar/anslutning för att kunna tanka
när man är i en situation där ingen ordinarie ström finns att tillgå. Det räcker ju att trafon brinner, så står man där.
3x 200v + - ~10 finns ju inte i väggen. Det får bli ändring på detta när jag får hem "aggregatet" som det brukar stå
i militär litteratur.
- CNC Viking
- Kontakt:
Jag kör ju Mitsubishi, men där sitter det ett batteri för servons encoder i varje servoförstärkare, om man har absolutenkodrar i servomotorerna (vilket jag inte har). Då håller maskinen reda på maskinens referenspositioner även efter man slagit av maskinen. Man behöver inte söka noll-ref. för alla axlar när man startar upp maskinen. Postionerna finns redan i förstärkarnas minne, tack vare batteribackup'en. Jag tror detta är ganska ovanligt. I mitt fall har jag bara vanliga enkodrar, och batteriplatserna är tomma i varje förstärkare. Jag måste alltså nolla alla axlar efter uppstart innan jag kan köra program med CNC'n.DW skrev: men 4st R20 (UM-1 ??) för absolut pulse coder.
Okumas maskiner kör med absoluta mätlinjaler så de maskinerna behöver inte heller noll-ref sökas.
- DW
- Kontakt:
CNC Viking Hej Peter!
-så är det ju på min sinumerik och även Emcon men tydligen finns det backup som du säger på ref.
Tolkar jag det rätt så skall det bara till 4 batterier (UM1) som enl översätning är samma som R20.
UM-1 kanske har haft annan standard tidigare eller är det olika innehåll -silveroxid?.
Jag får väl söka i elskåpet + servoförstärkarna efter var de skall sitta.
lgrfbs
Ok ang. Okuma. funkar som du beskriver så spar ju det tid.
-så är det ju på min sinumerik och även Emcon men tydligen finns det backup som du säger på ref.
Tolkar jag det rätt så skall det bara till 4 batterier (UM1) som enl översätning är samma som R20.
UM-1 kanske har haft annan standard tidigare eller är det olika innehåll -silveroxid?.
Jag får väl söka i elskåpet + servoförstärkarna efter var de skall sitta.
lgrfbs
Ok ang. Okuma. funkar som du beskriver så spar ju det tid.
Sitter ganska säkert på baksidan eller sidan av maskinens "stora elskåp". Det gör det i varje fall på alla våra Fanuc maskiner på jobbet, förutom de nyare styrsystemen (MXP-100 / -200) som har batteripack inne i skåpet.
Svart plaslucka med 2 skruvar på brukar det va...
Svart plaslucka med 2 skruvar på brukar det va...
- DW
- Kontakt:
Tackar Swemill,
jag skall ta mej dit i morrn o kolla upp detta.
Man borde väl kunna mäta spänningen och se om den ligger rätt. Med lite tur kan jag nog få hem eländet i Augusti.
Betongplattan blev klar idag men byggnadsnämnden skall skicka ut en man för kontroll av detta gigantiska bygge
(6x3,5m) det kan ju bli sättningar så byn åker iväg. Nu råkar besikningsmannen jobbat på samma firma som jag i ~15år
så vi kanske kommer överens
Kan du mena detta bihang Swemill?
jag skall ta mej dit i morrn o kolla upp detta.
Man borde väl kunna mäta spänningen och se om den ligger rätt. Med lite tur kan jag nog få hem eländet i Augusti.
Betongplattan blev klar idag men byggnadsnämnden skall skicka ut en man för kontroll av detta gigantiska bygge
(6x3,5m) det kan ju bli sättningar så byn åker iväg. Nu råkar besikningsmannen jobbat på samma firma som jag i ~15år
så vi kanske kommer överens

Kan du mena detta bihang Swemill?
Det där ser ju ut att vara något som är övertejpat så det vet jag inte....
Men något så här brukar det se ut:
http://www.cnc-shopping.co.uk/fanuc-bat ... -2290.html
Sen om det är så på din vet jag ju inte säkert men det är vanligt i varje fall!
Men något så här brukar det se ut:
http://www.cnc-shopping.co.uk/fanuc-bat ... -2290.html
Sen om det är så på din vet jag ju inte säkert men det är vanligt i varje fall!
Är det ok om jag kidnappar tråden för en kort fråga?
Hur vanligt är det med vanliga brunstensbatterier som backupbatterier? Blev lite paff när jag kollade upp batterierna i Bridgeporten, och det visade sig vara vanliga hederliga 1.5V icke-laddningsbara brunstensbatterier. Är det inte meningen att där ska sitta lithium-batterier? (Storlek AA) I Monforts-svarven sitter det ett par obskyra lithiumbatterier som måste specialbeställas.
Hur vanligt är det med vanliga brunstensbatterier som backupbatterier? Blev lite paff när jag kollade upp batterierna i Bridgeporten, och det visade sig vara vanliga hederliga 1.5V icke-laddningsbara brunstensbatterier. Är det inte meningen att där ska sitta lithium-batterier? (Storlek AA) I Monforts-svarven sitter det ett par obskyra lithiumbatterier som måste specialbeställas.