dold mikrofon

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
retilus

dold mikrofon

Inlägg av retilus »

Jag vet inte ens om det är mikrofon. Det jag letar efter är ett namn på vad det är som stör mig hemma.

Det jag brottas med är något som spelar in samtal, ljud hemma vid olika tillfällen och spelar upp det strax efteråt eller senare. Det enda jag kan förstå är att det är fjärrstyrd. Vad kan man kalla det? Det kan knappast vara mikrofon, men vad? "Det" låter mig i alla fall få höra var exakt i rummet det kommer ifrån. "Det" är dock mikroskopisk. Det går inte att hitta. Och nej, det kommer inte från någon apparat eller elbunden grej. Det sitter helt enkelt på möbler. Den som satt dit "mikrofonen" har full tillgång till stället.
sneaky

Re: dold mikrofon

Inlägg av sneaky »

Fanns det inte ett enda intressant svar i den förra tråden du startade?

För övrigt förstår jag inte hur du kan säga att du hör var det är men inte kan hitta det?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det något som piper kan du ställa in två riktmikrofoner och pejla den eftersom.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Var hör du det som spelats in, kommer det ifrån något rummet jämte ?

Vad bor du i, villa el. lägenhet ?

Du måste berätta mera

Kjelle
Nerre

Inlägg av Nerre »

Har du kollat upp din hörsel så det inte är tinnitus eller nåt liknande?

Om det verkligen är nåt som låter måste väl även besökare hos dig nån gång ha hört det?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag tror tyvärr inte problemet är relaterat till mikroskopiska mikrofoner / hörlurar, jag är inne på Nerres linje, prata med din doktor, det kan vara biverkningar från någon medecin du tar. Hörselhallucinationer är en otrevlig biverkning...
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det låter som en paranoid psykos och det finns hjälp för den men kanske inte i ett elektronikforum.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Låt inte detta spåra ur.

Det enda som är klart är att problemställningen möjligtvis är dold. TS får redogöra mer detaljerat vad som avses. Svaren är förstås inte bättre än dom ramar och ledtrådar TS ger.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kolla om någon annan än du hör det, går det att spela in med en mikrofon och sedan spela upp igen?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag röstar också för hörselhallucinationer.

Spionsändare är inte magiska. Dom måste utvecklas, testas, prövas och byta batteri på. Det kostar massor av pengar.
Användarvisningsbild
ashsama
Kontakt:

Inlägg av ashsama »

Så länge du inte hör röster från Gud är det lungt...
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

retilus skrev:Är det fjärrstyrt så är det sannolikt övervakat också och således blir det helt tyst när andra närvarar stället. Något medicinintag är inte heller fallet om.
Men då borde du kunna spela in ljudet när du är ensam?
retilus

dold mikrofon (blindtråd)

Inlägg av retilus »

Är det fjärrstyrt så är det sannolikt övervakat också och således blir det helt tyst när andra närvarar stället. Något medicinintag är inte heller fallet om.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Rent krasst är det ingen spionmikrofon som spela upp ljudet igen! Grejen med att spionera är att "offret" inte ska veta det och då ville en uppspelning vara förödande! Alltså går dold mikrofon som i "spionmikrofon" fett bort.

Nästa steg kan vara ett skämt som har blivit läskigt. Det finns ju leksakspapegojor som upprepar vad man sa. De gör det vid att spel in i ett minne när det kommer ljud och sedan spela upp det inspelade en liten stund senare. Men nu kommer det springande punkten: då kommer ljudet från ett o samma ställe och har en skraltig kvalitet. Såklart räcker det med elektronikdosan som man sedan gömmer något lämpligt ställe.

Det finns vissa projekt på nätet som går ut på att bygga en diminutiv mojäng som ger ett pip med slumpmässiga mellanrum, med en ljussensor på kan man få den att bara göra det när de är mörkt. Den brukas byggas så liten som möjligt och då pipet är så kort och kommer med halva o hela timmars mellanrum hinner man inte lokalisera. Men en sådan enhet spelar inte in ljud, den säger bara "piip" lite då och då.

Sedan finns det hörselhallucinationer. Att ha sånt betyder inte att man är galen, det betyder bara att man har sånt. Om ljudet kommer från olika ställen, varierande från gång till gång kan det mycket väl vara hörselhallucinationer och de kan vara utlöst av t.ex. en mindre stroke eller helt enkelt en felkoppling i hjärnan. Är det något som har kommit på senare tiden kan det tyda det på en uppkommit hjärnskada som man får få kontrollerat medicinsk, det kan vara risk för en allvarlig stroke ju.

Min styvfar har haft en allvarlig stroke och det finns lite "intressante" bieffekter ut över den ensidiga förlamningen.

Såklart kan det även vara psykiska problem men de brukar inte visa sig som "eko" men istället vara möblerna/gud/cykeln eller bara "rösterna" som pratar osv. så det låter inte sannolikt här.

Så jag lutar åt hörselhallucinationer. Är det ett "livslångt" eko som har funnits med från början kan det vara medfödd (som t.ex. min AS + ADHD) men har det uppstått på något tidpunkt kan det vara ett medicinsk problem som förvarnar om ett hotande tillstånd som måste behandlas snarast.
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Sedan finns det hörselhallucinationer. Att ha sånt betyder inte att man är galen, det betyder bara att man har sånt.
Skitsnack!

Det råder knappast något tvivel om att det är en tokstolle vi fått på halsen.
Såklart kan det även vara psykiska problem men de brukar inte visa sig som "eko" men istället vara möblerna/gud/cykeln eller bara "rösterna" som pratar osv. så det låter inte sannolikt här.

Du har tydligen inte en susning om hur tunga psykiska åkomor som schizofreni kan yttra sig!
Skriv svar