Oscilloskopfråga till er som kan (Gould DSO 400u)
Oscilloskopfråga till er som kan (Gould DSO 400u)
Ohoj!
Jag har möjlighet att köpa ett Gould DSO 400u för tusen bagis (probar saknas). Min fråga är om det är ett bra pris givet att skicket är OK och det funkar som det skall.
Jag har sökt runt en del men inte funnit någon egentlig information som passar mig.
Jag har tittat igenom manualen som hastigast och konstaterar att det är en herrans massa knappar.
http://www.alsat.co.uk/forum/attachment ... 1213754891
Jag inbillar mig att det var dyrt då det begav sig någon gång i början av nittiotalet.
Till saken hör att jag försöker skaka liv mitt gamla elektronikintresse och mina kunskaper är kort sagt ganska kassa. Jag har aldrig ägt ett oscilloskop och vill ha ett för att sätta igång med audioprylar, stärkare, syntar etc.
Vad tror ni med bildning? Är maskinen i fråga överkurs? Är det värt slantarna?
Jag kan få loss en signalgenerator av helt okänd typ för en billig peng om jag slår till.
Tacksam för ett snabbt svar då säljaren försvinner på semester i morgon.
Mvh
/j
Jag har möjlighet att köpa ett Gould DSO 400u för tusen bagis (probar saknas). Min fråga är om det är ett bra pris givet att skicket är OK och det funkar som det skall.
Jag har sökt runt en del men inte funnit någon egentlig information som passar mig.
Jag har tittat igenom manualen som hastigast och konstaterar att det är en herrans massa knappar.
http://www.alsat.co.uk/forum/attachment ... 1213754891
Jag inbillar mig att det var dyrt då det begav sig någon gång i början av nittiotalet.
Till saken hör att jag försöker skaka liv mitt gamla elektronikintresse och mina kunskaper är kort sagt ganska kassa. Jag har aldrig ägt ett oscilloskop och vill ha ett för att sätta igång med audioprylar, stärkare, syntar etc.
Vad tror ni med bildning? Är maskinen i fråga överkurs? Är det värt slantarna?
Jag kan få loss en signalgenerator av helt okänd typ för en billig peng om jag slår till.
Tacksam för ett snabbt svar då säljaren försvinner på semester i morgon.
Mvh
/j
Senast redigerad av jomany 22 juni 2011, 21:36:15, redigerad totalt 1 gång.
Re: Oscilloskopfråga till er som kan (Gould DSO 400u)
Har du någon mer data för skåpet? Jag hittar inget vid sökning på nätet (inget matnyttigt i alla fall). Är det ett 2-kanals skåp med minst 50MHz bandbredd så är väl en tusing okej. Låter ju som att detta kan vara ett minnesoscilloscope vilket gör det ännu lite mer användbart. Någon bild som visar skicket kanske?
Ok, uppdaterade texten med en länk till manualen. Tyvärr har jag ingen bild på skicket. Jag har inte ens sett det än men känner till säljaren (maskinen säljs privat) eftersom jag emellanåt besöker hans arbete. Vi är kunder på säljarens företag och har handlat får 4-5 milj i år
och jag inbillar mig att man inte försöker sig på några trix då. Dessutom så får jag ta hem det för påseende. Är det lönt att sätta sig in i det?
///t

///t
Okej, om jag läser manualen rätt så verkar det vara ett 20MHz minnesoscilloskåp... Det har bara knappar för att justera vertikalen och tidbas, något som jag personligen inte tycker om (jag gillar vred), men smaken är som baken. 20MHz är ju en liten begränsning men det beror på vad du skall göra, det finns dom som fortfarande sitter på ett 10MHz skåp och tycker det funkar bra.
Det kan fortfaranmde vara värt 1000:- om det fungerar fullt ut och i övrigt ser ut att vara i bra skick (inga inbrända symboler/mätvärden som är vanligt på skåp med mävärden direkt på skärmen).
Om du slår till på skåpet kan du om du vill få köpa probar av mig (2-pack 100MHz probar 300:- inklusive frakt).
Det kan fortfaranmde vara värt 1000:- om det fungerar fullt ut och i övrigt ser ut att vara i bra skick (inga inbrända symboler/mätvärden som är vanligt på skåp med mävärden direkt på skärmen).
Om du slår till på skåpet kan du om du vill få köpa probar av mig (2-pack 100MHz probar 300:- inklusive frakt).

Aha! Det avgör saken. Jag tittade lite för snabbt och fick för mig att det var betydligt raskare. Det blir nog något digitalt kinesiskt i stället.
Eftersom du Peter tycks hålla koll på tråden så kan du kanske ha en vettig uppfattning om vilken av dessa två man bör välja?
http://www.saelig.com/PSBEB100/PSBEB100003.htm
http://www.saelig.com/PSBEB100/PSPC016.htm
Den första tycks ha en bättre skärm om nu det har någon bäring. I övrigt verkar det vara lite hemligt med specifikationen.
Och det andra skopet verkar säljas i parti och minut till forumets medlemmar.
Tänkte lägga mig vid max 400 dollars.
/j
Eftersom du Peter tycks hålla koll på tråden så kan du kanske ha en vettig uppfattning om vilken av dessa två man bör välja?
http://www.saelig.com/PSBEB100/PSPC016.htm
Den första tycks ha en bättre skärm om nu det har någon bäring. I övrigt verkar det vara lite hemligt med specifikationen.
Och det andra skopet verkar säljas i parti och minut till forumets medlemmar.
Tänkte lägga mig vid max 400 dollars.
/j
Tycker nog att en tusing är väl dyrt, halva priset gissar jag. Nåväl, Servicemanual hittar du på min hemsida.
Skulle nog kika på kjells skop istället 50MHz 25GS/500MS/s för 3K
Skulle nog kika på kjells skop istället 50MHz 25GS/500MS/s för 3K
Kika lite på det här jag är väldans nyfiken på det.
Ev blir det ett köp för mig framöver, verkar vettigt till de pengarna. Garanti & sådant är ju lätt löst när man handlar hemma i Sverige oxå.
/ Tompa
Ev blir det ett köp för mig framöver, verkar vettigt till de pengarna. Garanti & sådant är ju lätt löst när man handlar hemma i Sverige oxå.
/ Tompa
Frågan är ju vad man vill lägga ner på ett skåp, det beror på hur mycket pengar man har och hur mycket man tror att det komer användas
3000:- är mer än 1000:- och du kan ju alltid försöka pruta, sen har du ju optionen med signalgeneratorn som kanske påverkar? Hur som haver finns det flera som köpt dom kinsesika 3000-kronors skåpen här i forumet (inte just dom du länkar till) och skåpet hos Kjell tror jag inte har släppt riktigt än(?)
Det du själv länkade till tyckte jag det första såg intressant ut men jag har inte haft tid att läsa in mig på det... Tänk på att du mest troligt kommer få betala både tull och moms på prsierna från E-bay/kina och USA för den delen (eller andra länder utanför EU).

Det du själv länkade till tyckte jag det första såg intressant ut men jag har inte haft tid att läsa in mig på det... Tänk på att du mest troligt kommer få betala både tull och moms på prsierna från E-bay/kina och USA för den delen (eller andra länder utanför EU).
$399:- plus moms frakt och tull, då börjar det bli rätt dyrt (även om dollarkursen är låg, så lär man hamna uppemot 4k) , i förhållande till de priser Kjell tar.
Hmm.. Jag har läst så många inlägg om folk som sluppit momsen så jag hade liksom intalat mig att det skulle gå vägen.
Jag lägger nog ner Gould-köpet. Signalgeneratorn kan jag nog lossa lite billigt i alla fall.
Det som krånglar till det är informationen om de olika skopen.
Kjelles oscilloskop har ytterst sparsamt med information (kollat tillverkarens hemsida)
Rigolen som flera har inhandlat har enligt specarna en riktigt crappy skärm.
Följande Owon ser åtminstone schysst ut på pappret.
Jag har noterat att när folk i forat diskuterar enklare skop, för enklare mätningar, läs audio etc, så diskuteras aldrig skärmkvaliteten. Hur kommer det sig? Har det ingen bäring alls? Frågan är INTE retorisk. jag undrar verkligen. Min logik säger att ett oscilloskop med ingen skärm funkar inte alls (PC-oscilloskop borträknade). Ett oscilloskop med usel skärm funkar lite bättre än det förra och ett oscilloskop med en sketbra skärm funkar bäst givet att alla andra parametrar är lika.
Så, Kjelles oscilloskop ser ut att ha en fetare skärm men jag har inte några uppgifter på det. Owon har TFT 800x600 skärm. Rigolens skärm tycks vara surplus från 2001.
Synpunkter?
///t
Jag lägger nog ner Gould-köpet. Signalgeneratorn kan jag nog lossa lite billigt i alla fall.
Det som krånglar till det är informationen om de olika skopen.
Kjelles oscilloskop har ytterst sparsamt med information (kollat tillverkarens hemsida)
Rigolen som flera har inhandlat har enligt specarna en riktigt crappy skärm.
Följande Owon ser åtminstone schysst ut på pappret.
Jag har noterat att när folk i forat diskuterar enklare skop, för enklare mätningar, läs audio etc, så diskuteras aldrig skärmkvaliteten. Hur kommer det sig? Har det ingen bäring alls? Frågan är INTE retorisk. jag undrar verkligen. Min logik säger att ett oscilloskop med ingen skärm funkar inte alls (PC-oscilloskop borträknade). Ett oscilloskop med usel skärm funkar lite bättre än det förra och ett oscilloskop med en sketbra skärm funkar bäst givet att alla andra parametrar är lika.
Så, Kjelles oscilloskop ser ut att ha en fetare skärm men jag har inte några uppgifter på det. Owon har TFT 800x600 skärm. Rigolens skärm tycks vara surplus från 2001.
Synpunkter?
///t
> Jag har läst så många inlägg om folk som sluppit momsen...
Och det föll dig aldrig in att det finns många som inte skrev
inlägg om att de inte sluppit momsen ? De är antagligen
betydligt fler.
Och det föll dig aldrig in att det finns många som inte skrev
inlägg om att de inte sluppit momsen ? De är antagligen
betydligt fler.
När det gäller såpass billiga skop som de i klassen <10k så får man nog acceptera att skärmarna inte är i den högsta klassen, ej heller data som sådant.
"Och det föll dig aldrig in att det finns många som inte skrev
inlägg om att de inte sluppit momsen ?"
Kort sagt, nej!
Alla har inte huvudet på skaft hela tiden. Jag tillhör en av dem och ber om ursäkt för det.
/j
inlägg om att de inte sluppit momsen ?"
Kort sagt, nej!
Alla har inte huvudet på skaft hela tiden. Jag tillhör en av dem och ber om ursäkt för det.
/j
Återigen beror det på *vad* du vill mäta... Det har under dom senaste 10-20 åren fungerat utmärkt med en vanlig CRT-skärm, en nyare TFT/LCD har den egenheten att bilden blir skarp men samtidigt lite plottrig/detaljrik. Om man mäter analoga signaler ser man mycket som man kanske inte vill se eller behöver se (naturligtvis beroende på vad du mäter) för digitala signaler fungerar det bättre. Jag tror inte att skärmen kommer att vara helt avgörande för vad du kan mäta och se, men naturligtvis är det alltid roligare att ha en bra skärm (kontrast/ljusstyrka/upplösning och uppdateringsfrekvens). Just för att skärmen inte påverkar *så* mycket tror jag det sällan tas upp som en viktig parameter...
Men som alltid; man får vad man betalar för!
Men som alltid; man får vad man betalar för!

Chansen att slippa moms och tull är rätt liten, ibland om grejjorna är av "ringa" värde, typ nån hundring eller två så kan det missas, men inte när det gäller större belopp, dvs över typ 500 eller så.