Värma ett lager
Värma ett lager
Kan detta lager värmas för att det skall gå lättare att montera det på en axel?
Det rödbruna är av gummiliknande material
Det rödbruna är av gummiliknande material
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Värma ett lager
oftast gör man ju både och, kyler axlen och värmer lagret, men ett gummitätat lager.. ja jag skulle inte våga värma det alltför mycket..
Tack för svaren, jag stoppar axeln i frysen så får vi se om det slinker på lite lättare.
Det går bra att värma ett sådant lager till max 120 grader men det räcker absolut med 100 grader.Ett smidigt sätt att värma små lager (8-10mm axelmått) är att hänga dom på en
lödkolv och rotera dom med fingrarna(utan handskar) när man känner att tempen börjar närma sig 50 grader på ytterringen är det bara att montera lagret
lödkolv och rotera dom med fingrarna(utan handskar) när man känner att tempen börjar närma sig 50 grader på ytterringen är det bara att montera lagret
Själv satte jag ett lager, dock öppet, framför en 500W arbetslampa och uppskattade tempen till runt 50 - 60 efter ca 5 min och den åkte ner helt av sig självt.
Ett sånt litet plasttätat lager har jag varit mycket försiktig med att värma inte bara för plasttätningen utan även fettet som brukar bli stelt efter att det upphettats . Så hållbarheten har minskat .
Iof så finns ju olika kvaliteer , men lite generellt .
FAG , heter ett kullager som håller mycket hög kvalite och de är dessutom finns som ståltätade .
Ända lager jag behövt värma var ett hjullager till maskintrailern för grävmaskinen .
Det fick lligga på plåt i ugnen till spisen i 300 grader i x antal timmar och steka .
Kan säga att dofterna var något motbjudande och att vilja ha middagen som ugnslagad var inte att tänka på .
http://www.cento-kullager.se/produkter.html
Iof så finns ju olika kvaliteer , men lite generellt .
FAG , heter ett kullager som håller mycket hög kvalite och de är dessutom finns som ståltätade .
Ända lager jag behövt värma var ett hjullager till maskintrailern för grävmaskinen .
Det fick lligga på plåt i ugnen till spisen i 300 grader i x antal timmar och steka .
Kan säga att dofterna var något motbjudande och att vilja ha middagen som ugnslagad var inte att tänka på .
http://www.cento-kullager.se/produkter.html
Re: Värma ett lager [sitter redan på plats}
Intressant att tråden lever vidare trotts att frågan redan är besvarad och jag har fått på lagret genom att kyla axeln. Men låt inte mig störa.
Andra tips skadar ju inte att nämna så det finns flera alternativ till andra som kanske läser tråden.
Intressant att veta kan väl va att man ofta värmer dessa lager med induktion, och SKF rekomenderar att man värmer till 110grader, MAX 120. Spelar ingen roll om tätningen är av gummi eller inte, det är samma regler som gäller.