Förstora mätområdet på visarinstrument

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Josty Kid

Förstora mätområdet på visarinstrument

Inlägg av Josty Kid »

Jag har några analoga visarinstrument som jag tänkte använda på en snygg panel till bl.a batteriövervakning. Jag har inga problem att anpassa exv till 0-15V. Men så vill jag också ha 12-14V full skala för att få lite bättre upplösning på instrumenten.

Hur jag än funderar så kan jag inte komma på något enkelt sätt. Hur jag än koppar mina motstånd i spänningsdelaren så slutar det alltid med 0-15V, jag får inte bort de första 10Volten. Vet inte riktigt hur jag skall tänka, instrumenten är på 500mV 2,2k.

Jag vore tacksam för några goda förslag, helst med en knippe motstånd eller pottoar om det funkar.
monstrum

Re: Förstora mätområdet på visarinstrument

Inlägg av monstrum »

Enkla sättet med enbart passiva komponenter:
Om du vill ha ut 0-2V på en 0.5V-skala mellan 12-14V, dvs Uvisare = (0.5/2) x (Ubat - 12)
Bränn 12V i en eller flera zenerdioder, dela sedan ner de resterande 2 volten till 0.5. Här måste
man dock se till att man drar såpass mycket ström så att inte visaren påverkar för mycket.

I ovanstående exempel kommer man behöva elda en del effekt för att få det bra. Snyggare är ju dock att bygga med en differentialförstärkare istället.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Utan att tänka för mycket så borde väl en brygga
som jag frågade om i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=51555
fungera.
monstrum

Inlägg av monstrum »

Möjligen ifall visarinstrumentet tål att backspännas utan att gå sönder eller flytta visaren under nollan. Då skulle man möjligtvis kunna få 0-14V att bli (minus någon spänning)- 2V. Utan olinjära komponenter går det annars inte att skapa ett olinjärt beteende.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Flytta upp jordnivån till 12V och se till att inspänning
under 12V inte når instrumentet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med om att flytta upp nollan till ex 10v, gärna med någon av dom bättre spänningsreferenserna, inte zener , är man rädd om instrumentet på baxkspänningen så får man ha diod som begränsar den saken
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Fantastiskt! :bravo: Här har man grubblat flera dagar och så ställer man en fråga här i stället, går och grillar middag och nästa gång man tittar så finns det många goda förslag på lösningar av engagerade medlemmar. Underbart!

Dax att se vad jag har hemma att prova med, återkommer med resultatet.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Tackar för idéerna, men det funkar inte dessvärre inte som ju någon på ett tidigt stadium påpekade.
Tanken är ju att förstora en liten del av skalan för att få en bättre upplösning på instrument nr 2. Men det enda som händer är att man kan flytta spänningsnivåerna linjärt.

Så jag hoppas på god hjälp med ett förslag på annan lösning :humm:
monstrum

Inlägg av monstrum »

Om du har ett instrument som är på 500 mV och 2.2kohm så kommer det med förslaget jag gav ge "ungefär" inget utslag vid 12V och fullt utslag vid 14V. Du kan givetvis inte med enbart passiva komponenter får högre än känslighet än vad du har på instrumentet, men då du skall mäta ett 2V-område med en 500 mV-skala så är det ju inga som helst problem.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Kan bara tillägga att monstrums lösning fungerar alldeles utomförträffligt, jag vet detta eftersom jag byggt prexis likadana mätare ett flertal gånger.
Använda bl.a till att kolla batterinivåer på RC-prylar (NiCd) ute i fält.
Josty Kid

Inlägg av Josty Kid »

Jag tyckte det var underligt att det inte fungerade och nu med nyinköpta zenerdioer så fungerar det bättre! Tackar för hjälpen och tålamodet än en gång.
Skriv svar