vindrutetorkare på traktor
vindrutetorkare på traktor
hej. jag har en gammal duett och jag hade velat ha tre lägen på mina vindrutetorkare. nu har jag bara två lägen och de är ju på eller av. jag hade velat haft ett till där det kanske tar 5-10 s mellan viften om ni förstår. någon som har nån idé hur man skulle få det att funka?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Jo ett intervallrelä. Lättast är kanske att sno ett ifrån en gammal bil på skroten. Förr fanns det på typ biltema för att komplettera gamla bilar, men alla bilar har väl haft intervalltrokare de sensaste 10 åren, så tror inte att det finns som tillbehör längre. Men har för mig att något tog som intervalltorkare till båten tog intervallrelä ifrån Renault 5 - går säkert med viltet relä som helst, men renaultens relä sitter allt i en enhet.
Har du lite otur sitter det samma typ av motorer i duetten som i valparna.
Dessa går inte tillbaka till utgångsläge när man bryter strömen, utan stannar glatt precis där de står.
Går ju att lösa med en microbrytare och lite mer logik...
Men går de ner till "parkeringsläge" när du stänger av dem idag så är det lungt.
Dessa går inte tillbaka till utgångsläge när man bryter strömen, utan stannar glatt precis där de står.
Går ju att lösa med en microbrytare och lite mer logik...
Men går de ner till "parkeringsläge" när du stänger av dem idag så är det lungt.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7265
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Om dom stannar när man bryter tändningen eller inte har mer med spänningsmatningen att gära än om dom har lägesbrytare.
Det som var interessant var om dom stannade på fläcken om man satte torkarspaken till 0 eller om dom gick färdigt sin cykel tills dom är nere vid 0 igen.
Torkarna i detta fallet verkar gå till ursprungsläget. (dom har alltså brytare och styrkrets för detta)
Mao. så behöver man bara "sparka" iväg dom några centimeter så kommer dom att gå till dom är nere på 0 igen. Detta görn nog enklast med ett relä som simulerar att man rör spaken en snabbis. Så det kvittar i ditt fall hur lång tid det tar för dom att återvända mm.
Sätt reläet paralellt med ena hastigheten på spaken och slut det någon sekund när du vill att dom skall torka.
Triggningen kan du skapa med en 555:a och då kan du även ställa tiden med tex. en potentiometer.
Edit: Angående returen.
Motorn går åt samma håll hela tiden (iaf. på dom Saab-torkare som jag pillat lite med) däremot är länkade gjort så att när det roterar tillräckligt långt så börjar det dra torkarna tillbaks. (tänk dig ett tåghjul)
Det som var interessant var om dom stannade på fläcken om man satte torkarspaken till 0 eller om dom gick färdigt sin cykel tills dom är nere vid 0 igen.
Torkarna i detta fallet verkar gå till ursprungsläget. (dom har alltså brytare och styrkrets för detta)
Mao. så behöver man bara "sparka" iväg dom några centimeter så kommer dom att gå till dom är nere på 0 igen. Detta görn nog enklast med ett relä som simulerar att man rör spaken en snabbis. Så det kvittar i ditt fall hur lång tid det tar för dom att återvända mm.
Sätt reläet paralellt med ena hastigheten på spaken och slut det någon sekund när du vill att dom skall torka.
Triggningen kan du skapa med en 555:a och då kan du även ställa tiden med tex. en potentiometer.
Edit: Angående returen.
Motorn går åt samma håll hela tiden (iaf. på dom Saab-torkare som jag pillat lite med) däremot är länkade gjort så att när det roterar tillräckligt långt så börjar det dra torkarna tillbaks. (tänk dig ett tåghjul)