Någon som har erfarenhet av GORE® Protective Vents

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
säter

Någon som har erfarenhet av GORE® Protective Vents

Inlägg av säter »

Kan det vara vettigt att montera en dylik i locket på mina apparatlådor till gräv-rototilten?

Lådan kommer bara att innehålla en kopplingsplint och några kabelförskruvningar, men den måste vara vattentät.
Funderar om den här pluggen fixar så att det inte bildas kondens?

http://www.elfa.spb.ru/uploads/tdpdf/pm ... Manual.pdf
YngLi

Re: Någon som har erfarenhet av GORE® Protective Vents

Inlägg av YngLi »

Bak på dessa -> http://www.topposition.se/pdf/3Dxi_brochure_revA.pdf sitter det en liten Goreventil har jag sett.
När Vattenfall satte en logger(?) i elskåpet vid elmätaren ute så såg jag att det satt en Goreventil på deras lillalåda.
Enligt databladet -> https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 015920.pdf så verkar de vara bra.

Har inte direkt någon erfarenhet, annat än att grävdatorn har fungerat bra.
Sikmeister

Inlägg av Sikmeister »

Såna där ventiler kan bete sig ganska oväntat om man inte tänker sig för.

Med fel kombinationer av temperaturskillnader, och speciellt temperaturförändringar, kan den lika gärna pumpa in vatten i lådan istället för att hålla det ute. Det enklaste sättet att försäkra sig mot det är nog att se till att temperaturen inuti lådan alltid är högre än yttertemperaturen. Om inte elektroniken inuti lådan alstrar tillräckligt med värme kan det kräva ett extra värmeelement, men det är ju inte alltid önskvärt.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Sikmeister har helt rätt.
OM du inte ser till att du har effektutveckling i din låda så får den exakt den motsatta effekten mot vad du önskar.
Vattenångan in, vattnet efter kondensering blir kvar tills lådan är fylld...
Har provat detta rent praktiskt. I samband med ett tvåveckors fuktprov av en apparat så stoppade vi in en annan testlåda som var "tät" och ordentligt hopskruvad. När vi sen öppnade lådan fanns det ungefär en matsked vatten i den :vissla:

På militära prylar så gjorde vi ett hål i lägsta punkten så att eventuellt vatten skulle kunna tryckas ut när apparaterna värmts upp.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Hmm märkligt, jag trodde Goretex-membranet förhindrade just detta. :humm:
Dvs. bara kunna släppa vattenånga ut, åt andra hållet ska det vara stopp. Samma princip som med regnkläderna.

Någon effektutveckling inne i lådan blir det inte, där ska bara sitta en kopplingsplint.

limpan:
Var ert test gjort med Goreventil? Eller en helt tät låda?
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Det är därför det är så bra i kläder.
Kroppen genererar kondens vars molekyler är så små att de passerar membranet, och du håller dig torr.
Vatten utifrån har större molekyler och plagget blir regntätt.

Elektronik svettas dock inte och vattnet kondenserar först vid värme.

Därför är inte Sikmeister's iaktagelser/slutsatser helt ologiska.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Helt tät låda med en gummipackning som tätning.
Vi hade vadslagning om hurvida den skulle innehålla vatten eller inte, då jag var ung och okunnig vid den tidpunkten så gissade jag på torr, det kostade mig en fredagstårta :)

Jag har egentligen aldrig förstått mattematiken med ångtrycksskillnader som tydligen är en mycket stark kraft, någon som kan ge en snabblektion?
Endast rent massiva metallobjekt är täta mot vattenånga, normala pressgjutna tunnväggiga AL saker anses inte vara tillräckligt täta mot vattenånga.
Men jag vet av erfarenhet numera att alla utrymmen som inte är fullständigt ventilerade eller uppvärmda och som utsätts för fukt och temperaturvariationer kommer att innehålla fritt vatten för eller senare.
Sikmeister

Inlägg av Sikmeister »

En f.d. kollega (numera pensionerad) berättade alltid samma historia så fort han fick syn på en Goretexventil. De hade en apparat som satt uppe i en telemast och inte utvecklade särskilt mycket värme. När utetemperaturen varierade över dygnet (eventuellt tillsammans med solstrålning, kommer inte riktigt ihåg) släpade temperaturen inuti lådan efter på ett sånt sätt att Goretexventilen släppte in mer vatten än den släppte ut. Till slut blev lådan så full med vatten att den slutade fungera. Deras lösning var att sätta in ett effektmotstånd som höll fukten ute.

Militären brukar, som limpan säger, oftast använda ett dräneringshål, men då har de nästan alltid lackade kort.

I säters fall kanske det räcker med att ha ordentliga isolationsavstånd och montera kopplingsplintar och sånt så att vatten inte kan samlas på dem, utan rinner av. Detta förutsatt att sakerna får torka upp ordentligt mellan varven.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Nu har det gått över 4 år sedan el-lådorna med Goretexventiler vart monterade.
Inga som helst problem med fukt.
Skriv svar