PWM till rgb med gemensam anod, hur?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

PWM till rgb med gemensam anod, hur?

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Hallå!

Tänkte börja testa lite styrning av rgb dioder idag, men såg att det var gemensam anod på dom. Trodde att det skulle vara gemensam katod på rgb dioder.

Jag hade tänkt skicka på en pwm signal på vardera färg med olika duty cycel för att styra färgerna. Men nu vet jag inte hur jag ska göra! Skulle det gå att använda en npn transistor som katoden får gå genom till jord och styra basen med pwm signalen?

Vill inte använda någon sorts mjukvara för styrning...

Mvh Markus
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Re: PWM till rgb med gemensam anod, hur?

Inlägg av Klas-Kenny »

Vad är egentligen problemet, istället för att switcha vid anoden switchar du nu istället vid katoden, i princip samma sak.

Ja, npn-transistorer fungerar bra till det.
Användarvisningsbild
Lemmy Kilmister

Inlägg av Lemmy Kilmister »

Tänkte att jag hade 10V pulser som jag skulle skicka direkt på lysdioden. Skulle inte funka så bra att skicka det på katoden. Blev en liten tankeknut där haha. Lösningen var ju enklare än vad jag trodde i så fall. Men i så fall är jag på rätt spår igen då! Tackar för svaret.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Gemensam anod är mycket enklare att styra än gemensam katod. Mest för att så många mikrokontrollers har bra mycket mer förmåga att sänka ström än vad dom har för att driva ström.

Det kan ju verka lite meningslöst att jag säger det nu, men jag försöker bara förklara varför gemensam anod vanligtvis är bättre.
snigelen

Inlägg av snigelen »

Du menar var i stället för är och hade i stället för har? De nutida mikrokontrollers jag har tittat på kan i regel sänka lika mycket ström som de kan höja.
kasfrosk

Inlägg av kasfrosk »

Nutida är en relativ term. Du har uppenbarligen inte varit ute på tillräckligt många företag och sett hur många gamla tomtar som fortfarande sitter och konstruerar med 8051:kloner.
Skriv svar