Ny motor med Jojjes drivkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
linen

Ny motor med Jojjes drivkort

Inlägg av linen »

Hej alla, i ett litet projekt att försöka använda min Lillasyrra som en skärmaskin har jag kopplat in ett fjärde drivkort och kopplat på en fjärde stegmotor. Tyvärr så verkar jag få överhettningsproblem!

Motorn hummar tyst även när den står statiskt, och den blir ganska varm. Skickar jag samma styrning som till en av de vanliga axlarna så snurrar den som den ska.

Data för de befintliga motorerna:
57STH51A2-284 fasström 2,8A, resistans 0,83 ohm, induktans 2,2 mH
http://www.allmotion.se/files/pdf/929.pdf

Data för den nya motorn:
103H548-04500 current: 0,9A, resistance 3 ohm, inductance 4,3 mH
http://www.enika.cz/download/Automatiza ... -04500.pdf

Jag hade ju lättare förstått att den blir varm om den haft lägre resistans än de befintliga motorerna, men nu har den ju fyra gånger högre motstånd. (Jag gissar att uppgifterna är mätta per fas även på de nya motorerna, men jag är inte säker)

Är det någon som vet vad vridputtarna på drivkorten gör, eller har dokumentation på dom? Kan det vara så att man kan vrida ner drivspänningen där?

Tacksam för all hjälp!
bearing

Re: Ny motor med Jojjes drivkort

Inlägg av bearing »

Ju högre resistans motorn har, ju mer värme bildas, enligt P = R*I². Kortet driver mot konstant ström. Strömmen minskar inte av att resistansen är högre.

Eftersom att motorn klarar 0,9A behöver drivkortets strömgräns minskas från vad det är nu (ca 2-3A?) till 0,9A. Det kanske kan göras genom att flytta någon bygel, eller byta ut motståndet som IC-kretsen använder för att känna av strömmen.
Senast redigerad av bearing 30 maj 2011, 10:01:49, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Vridpottarna är nog strömbegränsningen, den kan du ju vrida ner om du vill, då blir det mindre varmt. Högre motstånd behöver ju inte betyda att den klarar mer ström, snarare tvärtom kanske. Och eftersom du driver med ganska hög spänning (gissar jag), så kanske det är strömbegränsningen som gör att de andra motorerna inte blir varma.

Att motorn står still och hummar tycker jag låter som att du endera kopplat in den fel, brukar bli så då, eller att d u inte får fram steg-pulserna som de ska (försväxlat step och dir?) Eller fattade jag fel? Motorn snurrar eller ej?

Bearing hann emellan.
linen

Inlägg av linen »

Gud va skönt med människor med koll :)

Jodå, motorn snurrar, så lindningarna är nog inte felkopplade. Som det stod i databladet så blev anslutningen pinne 1 och 5 på ena slingan och 2 och 6 på andra, vilket lämnar vit och svart ledare lediga i mitten. Kanske låter lite förvirrat, men min poäng är att det blev symmetriskt och fint, och symmetriskt är ju ofta rätt.

Låter rimligt att vridputtarna är strömbegränsare, ska testa att skruva ner den som sitter på den kanalen.

Angående surrandet så trodde GVS (som hjälpte mig med lödjobbet) att det kunde vara vandrande magnetfält. Kan kanske vara såna ljud som uppstår när för mycket ström flödar igenom spolarna när den håller statiskt?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag har haft det där surret på mina hembyggda drivare, och läst en del om det på nätet med. Ja ghar aldrig brytt mig, det är en kombination av motorer, drivare, mekanik och annat.
linen

Inlägg av linen »

Btw, kan man mäta upp drivströmmen? Om man inte känner till skalan på vrid-puttarna? Annars blir det väl att testa tills jag hittar en inställning där motorn slutar bli varm...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja, det går att göra med vilket instrument som helst så länge det kan mäta ström och har mätområde som klarar den ström som du tror flyter genom kretsen.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Strömmen är choppad(man hackar upp drivspänningen i små små delar med paus så att medelströmmen blir det man vill att den skall bli) så det är medelströmmen man vill åt, kanske funkar det bra med en vanlig multimeter att mäta det med, personligen trodde jag inte det skulle gå.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Finns det ingen dokumentation på denna drivern någonstans?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo det finns det, jag har en del liggande hemma som jag tankade ner från Jojjes sida innan den försvann. Har även lite som jag fått i mail från honom, har dock aldrig ägt nån av de kommersiella varianterna, utan har några prototyper med A3986 istället. Hur som helst, den enda poten som finns på korten är den för strömbegränsningen. Sen bör det finnas en mätpunkt på kortet, VREF, där man kan mäta en spänning som ställs i relation till sense-motstånden. Så om du ser RSense-motståndens värde så kan du räkna ut strömbegränsningen enligt formeln: ITRIPmax = VREF/8RS

Hoppas det klarnar lite.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Såja, manual + multimeter är vad som behövs (visste väl att det finns dokumentation hos någon) bara att läsa och ställa in rätt VREF.
linen

Inlägg av linen »

ITRIPmax = VREF/8RS , var 8:an ett misstag eller ska den vara där? RSense-motståndet är alltså ett fast motstånd som jag bör hitta någonstans på kortet?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

8:an är inget misstag, Strömbegränsningen=VRef/8*RSense

RSense är med stor sannolikhet något väldigt lågt värde (under 0,2ohm) Och det bör vara konstruerat så att strömbegränsningen inte sätts högre än 2,5A som är gränsen för kretsen. Databladet är inte helt tydligt på vad VRef får anta för värden.

EDIT: Ja RSense är TVÅ fasta motstånd nånstans påkortet, det poten reglerar är VRef

EDIT2: Databladet: http://www.allegromicro.com/en/Products ... 7/3977.pdf
linen

Inlägg av linen »

Testade nu och kunde få den att inte bli varm genom att trimma putten. Blir inte helt av med ljudet, men nästan.

Just nu har jag den dragen i botten, och då snurrar den fint, fast jag kan inte konfigurera den att snurra särskilt snabbt - då stallar den.

Hur är det, strömmen kraftigt begränsad => låg kraft => låg acceleration och låg hastighet?

... för övrigt fick jag avbryta experimenterandet 22:00 prick. Det visade sig att elen till min lilla verkstad sitter ihop med elen till tvättstugan. Som slås av så ingen ska fultvätta på natten. Blir att ringa hyresvärden i morrn :)
Skriv svar