drevprofiler i webformat?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider

drevprofiler i webformat?

Inlägg av ghost_rider »

Hade en bra sida tidigare där man kunde välja o vraka mellan en stor mängd drev.
Det var bara att fylla i ens specifikationer och sedan kunde man spara profilen i ngt cad-format.
Vad heter sidan?
X-IL
EF Sponsor

Re: drevprofiler i webformat?

Inlägg av X-IL »

Är det Woodgears du menar? http://woodgears.ca/gear_cutting/template.html
Eller kanske nåt av alla ställen som erbjuder konfigurerbara caddar, t ex solidcomponents? http://www.solidcomponents.com/
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

solidcomponents vad det jag letade efter, tack!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Glöm inte bort att drevprofilerna kan ha dålig precision så du kan antagligen inte fräsa direkt från dessa om det är det du har tänkt. Däremot funkar det att använda dem i konstruktionsyfte då du CAD:ar ditt projekt.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ah, kasst :wink:
Fast jag hade för mig att det var någon annan som hade fräst direkt efter dessa, men jag kan ha fel .

Vart kan man annars hitta profiler som är precisa? Eller hur gör man ett lämpligt kugghjul för en cykelkedja?
Mäter man bara avståndet mellan rullarna på kedjan samt dia på rullarna, placerar ut dessa i en cirkel med lämplig dia? Osv ...
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det tror jag också att det var men då var det kuggremhjul det handlade om. Det kommer säkert en länk till tråden från någon annan.

Slutsaten tror jag blev att det inte går att använda CAD-filerna på Solidkomponent som underlag för tillverkning. Det är ju i och för sig inte så konstigt eftersom företagen som tillhandahåller CAD-filer vill sälja sina produkter så syftet är inte att det skall gå att använda CAD-filerna till egen produktion.

Karlebo handbok kan vara en kunskapskälla för kjedjedrev.
Skriv svar