Hacka MP3 Spelare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Hacka MP3 Spelare

Inlägg av arte »

Hej,

Jag har ett litet projekt där jag vill kunna spela MP3or. Det naturliga valet hade varit att köpa en BoB av ett mp3 chip eller köpa en färdig MP3 modul.

Men det hade varit roligare att hacka en billig MP3 spelare och ändra firmware iden.

Någon som gjort detta? Finns en del hack på massa telefoner och sådant men inte riktigt det jag är ute efter.

(en liten tråkig mellan variant är att göra en IPod remote, men det är inte riktigt samma sak).
Användarvisningsbild
jesse

Re: Hacka MP3 Spelare

Inlägg av jesse »

"kunna spela MP3" kan man ju på många olika sätt. Så frågan är - vad är det du vill göra som MP3-spelaren redan inte kan?
arte

Inlägg av arte »

Inget avancerat, en uC hade utan problem kunnat klarat av det.
Mest lite IO saker som knappar,LEDs och kanske någon display.

Jag skall bygga en BOOM blaster tänkte jag.

En Mp3 modul + PIC/AVR hade varit det normala sättet att göra det på.

Har hittat något som heter RockBox som är någon open source mjukvara som finns portad till rätt många spelare.
Så då är snarast problemet att på något sätt få tillgång till lite IO från en spelare.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Android-telefon, Android IOIO och egen app?

Android IOIO: http://www.sparkfun.com/products/10585
Senast redigerad av Meduza 27 maj 2011, 11:59:56, redigerad totalt 1 gång.
Nerre

Inlägg av Nerre »

arte skrev: Har hittat något som heter RockBox som är någon open source mjukvara som finns portad till rätt många spelare.
Så då är snarast problemet att på något sätt få tillgång till lite IO från en spelare.
Jag tror inte det är nåt problem heller.

Jag kollade runt lite och det finns en hel del sidor som beskriver hur man hittar lediga GPIO-pinnar på diverse chip och drar ut.

Ofta använder ju såna där grejer nåt serietillverkat chip som används för en massa olika grejer, och då finns det oftast lite lediga I/O-pinnar som inte är anslutna till nåt. Bara att löda in en tunn tråd från benet typ.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Problemet är att det ofta är superintegrerat till en enda lite "blobb" på kretskortet utan dokumentation övh. Sedan saknas opkoder till assembler, kompilator är ännu värre. Kretsschema kan man glömma.

Men öppna skalet och fotografera kortet med hög skärpa så kanske du kan få hjälp.
En lista med chip beteckningarna på alla chips med mer än 8 ben är också bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

http://www.rockbox.org

opensourcefirmware till många MP3-spelare..

Jag kör det på två stycken sandisk-spelare, fungerar OTROLIGT mycket bättre än originalfirmwaren.

Lite osäker på huruvida det finns stöd för fjärr osv.
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Problemet är att det ofta är superintegrerat till en enda lite "blobb" på kretskortet utan dokumentation övh. Sedan saknas opkoder till assembler, kompilator är ännu värre. Kretsschema kan man glömma.
Om du kollar på Wikin för Rockbox så hittar du massor med info om media-spelare av olika slag som använder sig av mer eller mindre standardkretsar.

Där sitter folk och reverseengineerar (fin svengelska?) genom att fota och följa mönsterkortsbanor typ.
Skriv svar