Hej, jag har idag varit nere och köpt på mig lite komponenter i form av resistorer, lysdioder, potentiometrar och ett "breadboard". Med detta tänkte jag lära mig lite absoluta grunder inom elektronik i sommar och förhoppningsvis komma lättare igång med några projekt jag har idéer till.
Nu är mitt problem att jag inte har någon strömförsörjning till bordet.
Så jag undrar om ni har några tips på var man kan hitta något billigt som fungerar bra? Ska man satsa på omställbart mellan 0-12 volt eller är det bättre att köra med 9-voltsbatterier?
Jag har för mig att jag läste någon tutorial om att man kunde bygga ett eget nätagg med breadboardet för någon månad sedan, tyvärr hittar jag inte den sidan nu. Är det någon som känner igen det?
När jag ändå är inne och frågar så undrar jag om det är någon som känner till någon bra sida med enkla tutorials hur man bygger lätta elektronikgrejer som kan hjälpa ge mig en förståelse för hur saker fungerar?
Vettig strömförsörjning till experimentbord?
-
Re: Vettig strömförsörjning till experimentbord?
Det finns säkert något färdigt aggregat att köpa, men om du vill bygga ett själv så är detta ett exempel.
Det är reglerbart inom vissa områden.
Du måste förstås ha nättransformator, likriktarbrygga och filterkondensatorer också.
Plus en inbyggnadslåda.
/Ingvar
Det är reglerbart inom vissa områden.
Du måste förstås ha nättransformator, likriktarbrygga och filterkondensatorer också.
Plus en inbyggnadslåda.
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nätagget som SM7CZR presenterade är jättebra. Jag har ett par liknande konstruktioner själv men även ett köpeaggregat från Electrokit som finns här http://www.electrokit.se/stromforsorjni ... d_41000349
Fördelen med detta labbaggregat är att den har både variabel spänning och variabel strömbegränsning som kommer väl till pass när man är nybörjare och gör sina första stapplande steg uppför kunskapstrappan. Dessutom finns visar den både spänning och ström i en digital display som är mycket värt när man sitter i labbet och pular.
Att bygga ett eget nätaggregat kräver en del kunskap även om man har en färdig konstruktion. Därför är det bättre att köpa ett färdigt med de finesser som är bra både i starten och när man kommit så långt att man kan börja laga trasiga apparater.
Oavsett var du hittar din favoritleverantör TechMantel så satsa på ett nätaggregat med både variabel spänning och strömbegränsning.
En annan sak som är oerhört viktig att ha är ett universalinstrument. Det behöver inte vara så avancerat. Jag har en Fluke 11 och ett annat utan namn som jag köpte för en billig penning hos Mekonomen.
Fördelen med detta labbaggregat är att den har både variabel spänning och variabel strömbegränsning som kommer väl till pass när man är nybörjare och gör sina första stapplande steg uppför kunskapstrappan. Dessutom finns visar den både spänning och ström i en digital display som är mycket värt när man sitter i labbet och pular.
Att bygga ett eget nätaggregat kräver en del kunskap även om man har en färdig konstruktion. Därför är det bättre att köpa ett färdigt med de finesser som är bra både i starten och när man kommit så långt att man kan börja laga trasiga apparater.
Oavsett var du hittar din favoritleverantör TechMantel så satsa på ett nätaggregat med både variabel spänning och strömbegränsning.
En annan sak som är oerhört viktig att ha är ett universalinstrument. Det behöver inte vara så avancerat. Jag har en Fluke 11 och ett annat utan namn som jag köpte för en billig penning hos Mekonomen.
-
Tack för tipsen! Det verkar ju tyvärr som att man få investera i ett hyfsat labbaggregat om man vill ha någonting som fungerar universiellt...
Om man har lite tur kanske man kan hitta sådant begagnat någonstans?
Om man har lite tur kanske man kan hitta sådant begagnat någonstans?
Enklast är kanske att börja med en packe batterier eller accar, men Kjell har några prisvärda väggpluggar som går att reglera från 3 till 12 V. När du blir lite mer varm i kläderna, så kan du göra ditt eget aggregat och då vet du också mer vad du vill ha. Man klarar si ganska långt med två fasta spänningar, 12 V och 5 V.
Det som inte är så dumt heller. Är en elektronisk säkring som kopplas mellan nät agg och plattan.