Likriktarbrygga

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Antilanti

Likriktarbrygga

Inlägg av Antilanti »

Håller på att göra en krets där jag ska koppla upp en likriktarbrygga och utnyttja den likriktade spännigen. DEt jag behöver hjälp med är hur jag ska utnyttja spännigen, har försökt testa men har dock inte lyckats. Min krets hittar ni på bilden nedan.

Bild

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
jesse

Re: Likriktarbrygga

Inlägg av jesse »

Välkommen till forumet!
Hoppas du kommer att tycka det är kul här!

Utnyttja? Tja... du kan sätta ett 10 ohmsmotstånd mellan + och - så får du ett värmeelement :D

Nej, men jag tror inte jag förstår frågan. Vad är det du inte förstår i kopplingen?
Har du kopplat in ett oscilloskop på utgången? Får du något resultat?
Antilanti

Inlägg av Antilanti »

Jag får enligt Osciloskåpet en jämn likspänning på ungefär 7.8 V, det jag undrar är hur jag kan använda den likspännig vidare i en krets och t ex driva en komponent med den. Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla eller hur jag måste göra.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Du kan exempelvis koppla på en L7805 så får du ut 5V stabiliserat som du kan driva apparater som behöver 5 volt. Googla så hittar du datablad på L7805. Där finns tydliga exempel på hur du kopplar in kretsen till din likriktare.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Vad har motståndet R2 för funktion i din krets? Varför har du kopplat in detta? Varifrån kommer dina 6 volt, hur mycket ström kan din källa (dom 6 volten) ge? Som andra också skrivit lägg till en spänningsstabilisator, om du vet vad du vill driva med din likriktade spänning kan du välja en spänningsstabilisator med passande data och kopplar då helt enkelt plus till plus och minus till minus...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

har försökt testa men har dock inte lyckats
Vad har du försökt med?

Visst går det att använda den här spänningen till något. Vad du vill använda den till måste du ju komma på själv. Ett exempel är att du kan få en lysdiod att lysa. Då behöver du t.ex. en röd lysdiod som du kopplar i serie med ett motstånd. Lysdioden ska ha 20 mA ström max, så om du väljer ett motstånd på 330Ω så blir det utmärkt :)

Ett effektivare sätt att utnyttja 7.8 volt på är att seriekoppla flera lysdioder + ett motstånd. Ta t.ex. tre röda lysdioder och ett motstånd på 100Ω så får du alla tre att lysa med samma energiårgång som en lysdiod.

För att förstå varför jag sätter ett motstånd i serie med lysdioden så kan du läsa lite om hur man kopplar lysdioder:

Lysdioder.nu : att koppla lysdioder
Skriv svar