Ljud över Twisted-pair kabel?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Ljud över Twisted-pair kabel?

Inlägg av maDa »

Hej!

Jo, jag och några vänner hade tänkt göra ett litet projekt snart, där vi skulle behöva sprida ut högtalare i en större trädgård. Kanske en uppemot en 20-25m i mellan. Detta är ett ytterst tillfälligt projekt mest på skoj egentligen.

Grejen är att vi behöver kabel, antingen högtalarkabel, eller signalkabel, i större mängder då tyvärr, och vi känner väll lite olust för att lägga ut hur mycket som helst för en sådan här temporär grej. Egentligen borde man givetvis ha balanserat för sådana avstånd, det vet jag.

Jag har dock tillgång till rätt långa UTP Cat5e/Cat6 kablar med kontakter. Jag har även några gamla RJ45-väggdosor liggandes. Tänkte man kunde ju provat använda detta först och se.
  • Hur skulle ni rekommendera att koppla de olika paren för lämpligast impedans, lägst förluster, roliga reflektioner och allt annat tänkbart.
  • Eller det är bättre att bunta ihop paren och köra högtalarna direkt över dem?
Tacksam för förslag!
blueint
Kontakt:

Re: Ljud över Twisted-pair kabel?

Inlägg av blueint »

S/P-dif receiver - RS422 transmitter - RS422 receiver - S/P-dif transmitter

Det konceptet har jag byggt och använt länge. Fungerar mycket bra. Iofs kan förstärkaren synka fel ibland. Men det händer sällan.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Komersiella (och kostsamma) lösningar går bort. S/P-dif till RS-422 var ju absolut en intressant lösning, och kan vara en bra lösning om projektet upprepas!

Jag får väll prova att köra signalen genom en tio meter och se. Kankse ett par för + och resterande för GND.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ett 100V system kanske kan vara något att fundera på, då slipper du ju dra ut ström oxå och kan ha slutsteget inomhus.

Eller bara några audiotransformatorer.

Men det klart både 100V trafo och audiotrafo kostar ju säkert en del...

//B1N4RY
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kanske en uppemot en 20-25m i mellan
Hur lång kommer den längsta avståndet för överföringen att bli?

Prova med högnivå och högtalarkablar, 25 meter låter inte jätte långt, ta det du har hemma först, fungerar det fungerar det. Skulle det inte fungera bra med högnivå kan man testa med lågnivå. Med rätt in- och utimpedans kan man dra obalanserad kabel flera hundra meter med hyfsat frekvenssvar, därav att spänningsöverföring har blivit populärast gentemot 600 Ω.
becker

Inlägg av becker »

Det går fint att skicka lågnivå i tp-kabel.

Cabeltronic säljer en lösning där de skickar 4 kanaler i en cat5. Kostar kanske för mycket... :humm:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Signalkabel är billigare än högtalarkabel. Å andra sidan måste du ju ändå ha power dragen till varje högtalare... nånstans måste ju strömmen gå.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

maDa, Köpte 3 st chips per omvandlare på ELFA. Så det dyraste är väl prototypkortet .. :wink:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Okej!

Ström är redan löst. Vi har några aktiva högtalare, därav mitt särskilda intresse för lågnivån. Jag får prova med lågnivå över en Cat5e någon dag och se. Skulle det skita sig så kör jag NetJack (ljud över IP/UDP) och korrigerar delayn i videouppspelaren.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Har testat vanlig line-nivå över 15m UTP Cat5e nu. Kanalerna över dataparen. Ingen skärm eller något.

Tycker låter helt okej, säkert lite sämre men nog inget som märks i våran applikation.

blueint: Har du någon fint schema för det hela så är jag mycket intresserad :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Inget schema gjordes, det är i huvudet alltihop. Men principen är mycket enkel. Ett par matar en 7805 linjärregulator för 5V med 2x 10 µF för stabilisering. Denna driver S/P-dif och RS-422 kretsarna som är ihopkopplade med TTL. Det är standardkoppling enligt datablad.
Skriv svar