Elbas Burns

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
josi

Elbas Burns

Inlägg av josi »

Det här kanske är fel forum,(eller fel fråga?), men jag chansar att det finns dom som har kunskaper om detta ämne. Jag håller på att justera en elbas, Burns Vibraslim. Ena picupen var trasig, så jag har lindat om den. Nu fungerar båda picuperna men jag får ingen ordning på ton- och volymkontrollerna. Volymen ska styra båda picuperna, B-picupen har en extra precence-kontroll, switchen i läge C ska väl koppla in båda picuperna med alla tonkontroller. Nå, allt detta förstår säkert den kunnige betraktaren av det schema jag bifogar. Detta har jag ritat och det är så det är kopplat nu. Kontrollerna sitter på ett kretskort som också fungerar som plektumskydd. Var ska jag koppla in picupernas och jackets pluspoler så att allt fungerar? Mycket tacksam om nån kan hjälpa mej.
Schema%20förminskat.JPG
[/img]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Re: Elbas Burns

Inlägg av SM7CZR »

Funkar det inte om du kopplar som det var tidigare?
Eller du har inte antecknat hur det såg ut innan? :wink:
Jag har letat på nätet men det enda jag hittade var detta:

http://www.excellentleads.com/uschematics.html

Sen vet jag att Fender har någon hemsida med schema på pic-up/volym/ton- kopplingar men det kan du själv leta upp.
/Ingvar
josi

Inlägg av josi »

Problemet är att någon hade varit på basen innan jag kom över den. Stallmiken var kaputt och ledningarna avklippta. Halsmiken var kopplad direkt till utgångsjacket. Tack för länken! Den har jag inte sett tidigare. Jag har kollat på en massa kopplingsexempel, men inte hittat någon relevant. Den där precence- poten ställer till det för mej.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ok, jag är lat, detta kan jag i nattmössan men jag orkar inte rita
schema just nu. :)

Meeen en länk ska jag nog kunna orka med iaf.

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/
Där torde du hitta vad du söker.

/ Tompa
Skriv svar