nybörjarfråga - rf amplifier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
matise

nybörjarfråga - rf amplifier

Inlägg av matise »

Hejsan!
Jag har just börjat ta mina första stapplande steg inom elektroniken. :)
Det finns en sak som jag inte riktigt förstår i en sak jag läser just nu.

I bifogad bild kan man se en sinusvåg som förstärks och skickas ut mellan spolen och transistor.
Jag tycker mej ha en viss förståelse för hur kretsen funkar.
33kohms motståndet ger en låg ström som får sinusvågen att trigga igång transistorn.
Strömmen rör sej genom spolen till transistor och ut mot kondingen.
Ändå så rör sej sinusvågen "motströms" till spolen och förstärks av dess magnetfält och ut vidare "voltage output".

Till min fråga.
kommer sinusvågen att finnas överallt i kretsen?
Rör den sej överallt oavsett hur strömmen vandrar?

Jag tror att svaret finns i denna beskrivning men jag förstår den inte!
"The bypass capacitance is chosen so that, althought it will charge up to some dc voltage, at ham band freq. the capasitor voltage will not change. For a capacitor this large, the fractions of a microsecond that the rf voltage oscillates up and down are significant. The result is that emitter will have zero rf voltage on it and all the rf voltage will appear on the collector. Another way to look at bypass capacitor is that they "shunt" rf to ground, but dont affect the dc.

Någon som kan leda mej rätt?
Jag fattar liksom inte vad som menas här :?:
Hur det hänger ihop...
amp.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Re: nybörjarfråga - rf amplifier

Inlägg av Argtomte »

Det är nog kanske inte helt lätt att förstå om man inte har insyn i matematiken bakom elektronik. Hur långt har du kommit på matematikbiten? Det låter som att du tänker lite för mycket i "vågor", och så ska man nog kanske inte riktigt se på kretsen.

Notera att man tagit ut utsignalen ovanför transistorn. Ohms lag säger U = RI. Om vi tittar på utsignalens spänning så är den V+ minus spänningen över motståndet. När en hög ström går genom resistorn får vi pga U = RI en lägre spänningsnivå i utsignalen. När en låg ström går får vi en högre punkt. Därifrån får du att utsignalen ligger motfas mot insignalen. Hade man tagit ut signalen under transistorn, vid emittern, hade du haft samma fas.

Kondensatorerna och spolarna är där för att dessa kan ses som frekvensberoende motstånd. För just de viktiga frekvenserna som din radiokrets jobbar på har dessa rätt värden.

EDIT: Hoppsan, såg nu att jag hade skrivit som om det satt ett motstånd ovanför transistorn, inte en spole. Men man kan tänka ungefär som jag skrev ändå.

EDIT2: Här kommer en länk som du kan börja med att kika på:

http://en.wikipedia.org/wiki/Common_emitter

Det är förstärkarsteget som är grunden till din krets. Sen har den anpassats för att fungera för radiofrekvenser.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Matise!

Du skriver att du just tagit de första stapplande stegen inom elektronik. Då är det intressant att du ger dig in i så pass förhållandevis komplicerade delar som förstärkarsteg för högfrekvent växelström.

Det mest vanliga är att man börjar med grundläggande ellära och då uteslutande med likström där ohms lag ingår tillsammans med Kirchoffs lagar och en del annat. Det första komponenter man brukar lära sig är motstånd och kondensatorer och som nästa steg kommer dioden. När likströmsläran kar fått fäste tar man sig an växelströmsläran som är ett kapitel för sig. Därefter följer resonanskretsar och sen kan man börja känna lite på transistorn och dess egenskaper.

Att direkt gena till HF-lära och förstärkare är i stort sett förkastligt ty grunderna i ellära kommer före och detta går inte att hoppa över hur gärna man än skulle vilja.
matise

Inlägg av matise »

Ok.

Tack för svar.
Ska försöka få saker i rätt ordning.
Svårt när man inte har någon som talar om för en vart man ska börja. :)

Får försöka hitta några bra böcker och köpa hem prylar av något slag så man kan börja prova sej fram...
labmaster

Inlägg av labmaster »

1) Börja här http://www.kursnavet.se/kurser/fy1201/f ... ivning.htm
2) Ladda hem LT Spice, googla så hittar du den
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Den där länken verkar ganska fysikinriktad, jag tror inte direkt att det nödvändiga första steget mot en elektronikhobby är att gå igenom vektoranalys för elektriska fält och räkna på atomer och dipoler... Ohms lag och kirchoffs lagar är en bra startpunkt, med tillhörande grundläggande nybörjarkretsexempel. Med en vettig bok kommer man långt, men det går nog att använda wikipedia/google en hel del också. Ta t.ex. och sök efter lite enklare LED-uppkopplingar och leta rätt på någon sida där folk har redovisat beräkningarna för strömbegränsningsmotstånd etc. Bra crash-course i ohm's lag.
matise

Inlägg av matise »

ok...

Jag ska iallafall läsa in gymnasiematten så den sitter...
Böcker är jag på väg att få där.

Jag tänkte skaffa något slags kopplingsdäck också och komponenter att sitta och labba, koppla och mäta på så jag får en känsla för det hela.
Och det finns ju massor av elektronikböcker att skaffa även fast de flesta är på engelska.

Läste iofs någonstans att de som går igenom långa utbildningar i högskolan inom teknik kan bli otroligt duktiga på att skriva långa komplicerade ekvationer men knappt kan få en lampa att lysa i verkligheten. ;)
lol

Jag vill försöka lära mej genom att arbeta med händerna och plugga teorin när den absolut behövs i det jag just är inne på...
Kanske är det feltänkt men jag har det som utgångspunkt tills vidare.

Men tack för era tips.
Ska göra om nu och börja med att lära mej att koppla likströmskretsar både kors å tvärs.
Lära mej den teori som behövs runt det och bygga lite roliga projekt.
Sen kan jag därifrån börja få en känsla för vad som behövs läras därnäst.
Blir det rätt så tror ni?

Att jag började med radiokretsar har sin logiska anledning faktiskt.
Tänkte att ok, nu ska jag verkligen äntligen börja lära mej elektronik! :)
Var börja?
Varför inte börja från början.
Det var ju så att det byggdes små enkla radioapparater hemmavid i elektronikens begynnelse.
Små kristallmottagare och liknande så att folk kunde få in radiostationer.
Det var ju början och där borde jag börja själv. :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det var precis så jag började min kunskapstrappa inom elektroniken. Jag byggde en mellanvågmottagare i den nedre halvan av 70-talet. Jag följde schemat strikt och gjorde inga som helst avvikelser från detta så radion fungerade direkt när jag anslöt batteriet. Hade den inte gjort det skulle jag inte på egen hand klarat att få igång den ty jag kunde ingen teori och ohms lag hade aldrig ens varit uppe på agendan.

I slutet på 70-talet bärjade jag läsa på gymnasiet senare högre studier, på den vägen är det och nu har det runnnit mycket vatten under broarna och jag har haft massor av möjligheter att bygga upp min erfarenhetsbank både praktiskt och teoretiskt. Jag har byggt både sändare, mottagare och små datorer som styr olika saker.

Ellära ingår som den del i fysiken och följer du innehållet i den länk du fick av mig har du en bra grund men det är samtidigt viktigt att vid behov bygga på dina kunskaper i matematik. Du behöver kunna lösa ekvationer, räkna med bråk och potenser med mera. Matematik på gymnasienivå är bra men man kan även klara sig ganska bra i början med grundskolans matte givet att man kompletterar med ekvationslösning. När växelströmsläran kommer in så behöver du kunskaper i trigonometri där cosinus, sinus och phytagoras sats ingår som delar.

Låt dig inte avskräckas av innehållet i denna post. Ta steg för steg i små delar och belöna dig när du når framgång. En elektroniksimulator kan till viss del ersätta eller komplettera labbdäcken. I en sådan kan du mäta både spänning och ström i mycket nära realistiska förhållanden. LT Spice som jag nämnde är en simulator som är både bra och helt gratis.

Lycka till längs med kunskapstrappan!
Skriv svar