Problem med min PICkit 2 programmer
Problem med min PICkit 2 programmer
Har plötsligt fått ett problem som jag aldrig sett förut. När jag kopplar in enheten till en USB port så ser jag i datorns enhetshanterare att den har hittats. Dessutom under enhetsstatus rapporteras att den fungerar som den ska. Ser också att dess Power LED lyser.
Men varken MPLAB eller PICkit applikationen separat får någon kontakt med enheten. Från MPLAB erhålles ett statusmeddelande 'connecting' och sedan sker inget mer. När jag satartar PICkit applikationen direkt kommer aldrig dess applikationsgränssnitt upp (får aldrig kontakt med PICkit 2). Dock så fort jag kopplar ur PICkit 2 kommer det fram och rapporterar ingen PIC detekterad. Samma sak i MPLAB. Detta är fallet både med och utan något target board anslutet till PICkit 2. Kan koppla in ett USB minne till USB porten så den verkar inte ha fallerat. Har prövat att starta om datorn.
Vad kan detta vara? Har min PICkit 2 gått sönder helt spontant och oväntat?
Men varken MPLAB eller PICkit applikationen separat får någon kontakt med enheten. Från MPLAB erhålles ett statusmeddelande 'connecting' och sedan sker inget mer. När jag satartar PICkit applikationen direkt kommer aldrig dess applikationsgränssnitt upp (får aldrig kontakt med PICkit 2). Dock så fort jag kopplar ur PICkit 2 kommer det fram och rapporterar ingen PIC detekterad. Samma sak i MPLAB. Detta är fallet både med och utan något target board anslutet till PICkit 2. Kan koppla in ett USB minne till USB porten så den verkar inte ha fallerat. Har prövat att starta om datorn.
Vad kan detta vara? Har min PICkit 2 gått sönder helt spontant och oväntat?
Re: Problem med min PICkit 2 programmer
Prövat att flasha om firmware i den genom PICkit applikationen?
provat att bara sätta den i en annan USB-port ? ..windows USB-stack är ju inte direkt skarpaste hjärnan i klassen..
Kan inte flasha om firmware då ju ingen som helst kontakt kan fås med dem. Har provat olika USB portat och olika datorer.
Det intressanta är vad som har hänt kring USB generellt på den aktuella
datorn sedan det fungerade senast. Jag har sett på andra forum att det
har varit lite skakigt kring drivrutinerna kring PICkit2. Du kan ju alltid
prova med en ominstallation av PICkit2 delarna/drivrutinerna.
datorn sedan det fungerade senast. Jag har sett på andra forum att det
har varit lite skakigt kring drivrutinerna kring PICkit2. Du kan ju alltid
prova med en ominstallation av PICkit2 delarna/drivrutinerna.
Ingenting har hänt kring USB och det handlar inte om en aktuell dator utan på två olika som uppvisar samma problem. Dessutom har jag kunnat testa med en annan USB kabel så den är det inte. Det verkar snarare som om det måste vara själva PICkit 2 som det hänt något med dvs gått sönder (efter att ha fungerat i 1.5 år). Detta var också den slutsats man drog på Elfa när jag ringde dom. Och dom ger bara ett års garanti så det verkar som om jag måste köpa nytt. En undran som uppstår då är om det vore en god ide att lägga 230 kr och välja en PICkit 3? En annan fråga som inställer sig är varför en sådan här enhet plötsligt går sönder efter att ha fungerat ett tag?
Tja, google runt lite så får du se.
Jag vet att det har varit lite olika problem med en del PICkit2.
Kanske att det bara är något som du kan byta ut ?
Jag vet att det har varit lite olika problem med en del PICkit2.
Kanske att det bara är något som du kan byta ut ?
Kul recension av pickit 3:
http://www.eevblog.com/2009/10/21/eevbl ... er-review/
Microchips svar på recensionen:
http://www.eevblog.com/2009/10/30/micro ... evblog-39/
http://www.eevblog.com/2009/10/21/eevbl ... er-review/
Microchips svar på recensionen:
http://www.eevblog.com/2009/10/30/micro ... evblog-39/
Jag tycker att Dave Jones recension är dålig och fokuserar på fel saker, det kommer allt fler nya billiga piccar (under 40:- i enstyck på ELFA) med t.ex. CAN-bus som inte stödjs av PICKIT2 så 3 är det givna valet idag.
Vill du försöka laga den trasiga enheten så finns det fler där ute som haft liknande problem:
http://www.electro-tech-online.com/micr ... d-out.html
Vill du försöka laga den trasiga enheten så finns det fler där ute som haft liknande problem:
Notera också att både Dave's inlägg och MC's svar är gamla (och de
har varit uppe på forumet tidigare) samt att en del i PICkit3 har
ändrats sedan Dave's "test"...
Det enda som talar för PICkit2 är ELFA's bra pris på "Starter Kit" och
den fungerar ju bra så länge som man har koll på vad den stödjer...
har varit uppe på forumet tidigare) samt att en del i PICkit3 har
ändrats sedan Dave's "test"...
Det enda som talar för PICkit2 är ELFA's bra pris på "Starter Kit" och
den fungerar ju bra så länge som man har koll på vad den stödjer...
Jag lyckades fixa den genom att hålla dess resetknapp nedtryckt samtidigt som jag kopplade den till USB porten. Efter det startade PICkit 2 applikationen som rapporterade att enheten inte hade något OS och instruerade mig att ladda ner ett och behövde bara följa instruktionerna på skärmen. Men tycker det var konstigt att dess OS bara kunde försvinna så där utan vidare.swesysmgr skrev:Jag tycker att Dave Jones recension är dålig och fokuserar på fel saker, det kommer allt fler nya billiga piccar (under 40:- i enstyck på ELFA) med t.ex. CAN-bus som inte stödjs av PICKIT2 så 3 är det givna valet idag.
När det gäller PICkit 3 får jag ibland intrycket att man kanske i slutändan blir tvungen att skaffa den då stödet för PICkit 2 ska upphöra. Till sist kanske det bara är den som kommer att fungera.
Upptäckte just att en design jag håller på att rita på inkluderar processor som inte stöds av 2:an, skit också!
Tur att diskussionen dök upp här igen, annars hade jag väl lagt 3 dagar på att felsöka varför jag inte kunde programmera processorn.
Tur att diskussionen dök upp här igen, annars hade jag väl lagt 3 dagar på att felsöka varför jag inte kunde programmera processorn.
Jag tror dom sålt lite för många pickit2 för att droppa den hur som helst, men nån gång blir det väl en 3'a.
Angående garanti så har du alltid två års "garanti" i form av produktansvar.
Angående garanti så har du alltid två års "garanti" i form av produktansvar.
Som info kan jag fylla på med att jag behövt ladda på OS'et vid två tillfällen.
Första gången kommer jag inte ihåg hur felet uttryckte sig, men andra gången som var nyligen hittade den aldrig några kretsar.
I båda fallen vart den "som vanligt" efter omladdning av OS.
Något är ju lurigt helt klart.
Första gången kommer jag inte ihåg hur felet uttryckte sig, men andra gången som var nyligen hittade den aldrig några kretsar.
I båda fallen vart den "som vanligt" efter omladdning av OS.
Något är ju lurigt helt klart.
Jag har fått göra det en gång, om jag minns rätt fick jag helt enkelt upp en ruta om att firmwaren var trasig, och frågan om jag ville ladda upp den igen, sen fungerade det.. nåt i den stilen.