Galvaniskt separerad signalknapp, hur?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
janaf
EF Sponsor

Galvaniskt separerad signalknapp, hur?

Inlägg av janaf »

Jag behöver göra en signalknapp (momentärt av eller på) som ska kopplas till en FPGA. Den behöver kunna ha en kabelanslutnig på några meter och kommer att sitta i störig miljö så jag skulle vilja ha den galvaniskt skiljd. Är det någon som har idé hur man kan göra det enkelt? Skulle gärna slippa sätta in en extra trafo bara för detta.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Galvaniskt separerad signalknapp, hur?

Inlägg av prototypen »

Liten transformator, t.ex. en ljudlinje trafo som drivs av en oscillator, när knappen kortsluter andra sidan så ändras förhållandet för oscillatorn.

Hittills bara en tanke.

Protte
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Vid ingången till kretskortet tar du en optokopplare! Det är det bästa sätt att isolera på.

Sedan drar du GND ut till knappen, returen kopplar du på katoden av LED'n, och anoden kopplar du till VDD via ett strömbegränsermotstånd.
Om du har en spänningsreglering som tar ner t.ex. 12V till 5V använder du 12V istället för VDD (5V), det ger bättre isolering.

GND som går ut till knappen får du gärna lägga en induktans in i, det ger lite störskydd.

Det viktigaste är att enbart GND förs ut "oskyddad", VDD bör man aldrig leda ut om inte mycket starka skäl finns.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tack för tipset :tumupp:

Det blir alltså en slinga mellan ord och 12V eller liknande och spänningsregulatorerna står för skyddet? Ja, det borde fungera.

Jag var lite inne på någon fotocell som genererade tillräckligt med ström för att driva en optokopplare men det kanske är onödigt krångligt.
Skriv svar