Silva vindgivare
Silva vindgivare
Innanmätet på en Silva vindgivare. Den har gett upp, skurna lager... Rätt påhittig lösning eller hur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Repaterion
Re: Silva vindgivare
Tolkar jag det rätt så är det en "diagonal" magnet och två induktiva givare, varför krångla till det 
Eller optiska. "Bollen" är litet för lätt för att vara en magnet. Har inte hunnit analysera elektroniken ännu.
Inom parentes sagt så kostar dessa givare skjortan och har högst begränsad livstid.
Inom parentes sagt så kostar dessa givare skjortan och har högst begränsad livstid.
Tja, för 30-40 år sen fattade industrin att bygger dom grejor som håller så får dom bara sälja en till var kund, sen när alla har en är det bara att stänga fabriken. Numera har det gått så långt att dom medvetet bygger in kassa delar som tveklöst går i smulor dan efter garantin gått ut.
Kapitalism är endast av ondo, utom för dom få som äger merparten av alla aktier. Vi får jobba till döden tar vid och aldrig blir något färdigt...
Kapitalism är endast av ondo, utom för dom få som äger merparten av alla aktier. Vi får jobba till döden tar vid och aldrig blir något färdigt...
- Repaterion
Det är farligt ett ord som uppkommit de senaste åren och det är "kostnadseffektivt", det har förstört otroligt mycket tyvärr.
Har själv en väderstation så vi får väll se hur länge den lever.
Fine offset: WH1080...
Har själv en väderstation så vi får väll se hur länge den lever.
Fine offset: WH1080...
Mja... Nog har kunderna en viss makt. Tillverkarna tillverkar de grejer folk efterfrågar till det pris de är villiga att betala.
Skall kolla vad nya SKF-lager kostar..
Skall kolla vad nya SKF-lager kostar..
Jag är inte riktigt med på hur den fungerar. Först och främst, den visar enbart vindriktningen antar jag?
Sen finns två optiska givare som läser antingen svart eller vitt och en tvåfärgad boll. Upplösningen bör väl vara 360 grader/steg. Jag får inte ihop det riktigt...
Sen finns två optiska givare som läser antingen svart eller vitt och en tvåfärgad boll. Upplösningen bör väl vara 360 grader/steg. Jag får inte ihop det riktigt...
Den visar hastighet och riktning. Hastigheten ges va pulstågen från givarna och de två pulstågens inbördes förhållande ger riktningen.
Hm, klurig grej detdär.
Jag tror också den är optisk, och att "tricket" ligger just i hur bollen är målad mörk/ljus, lite förskjutet
från mitten, och att det är detta som ger vindriktningen...
/johan
Jag tror också den är optisk, och att "tricket" ligger just i hur bollen är målad mörk/ljus, lite förskjutet
från mitten, och att det är detta som ger vindriktningen...
/johan
Och vad efterfrågar kunderna? Billiga grejor eller hållbara grejor? Varför blommar lågprisvaruhusen?För att folk vill ha saker som håller i 20 år? Varför bygga en mobiltelefon som håller i 10 år när teknikshiftena kommer efter 2-3 år?Kubbuth skrev:Tja, för 30-40 år sen fattade industrin att bygger dom grejor som håller så får dom bara sälja en till var kund, sen när alla har en är det bara att stänga fabriken. Numera har det gått så långt att dom medvetet bygger in kassa delar som tveklöst går i smulor dan efter garantin gått ut.
Men jag är väll köpt av Kapitalismen...
Den borde vara elektriskt intakt, så jag skall försöka koppla in den och testa.

Tacka vet jag prylar byggda i Sovjetunionen... Kvalitet rakt igenom, snygga var de oxåKapitalism är endast av ondo
Vem sa att sovjet va målet? Iden med den staten var väl i all välmening men det infiltrerades rätt snart av kosackerna, som såklart inte ville lägga pengar på annat än krigsmateriel, dom är ju soldater och inget annat. (ni som tror att det är bättre nu, sure, det civila, men krigsapparaten är nog fortfarande kosackernas).
Ed, kanske sluta där, detta är rätt OT
Ed, kanske sluta där, detta är rätt OT
Så den snurrar runt runt runt och ändå får du ut riktningen?AndersG skrev:Den visar hastighet och riktning. Hastigheten ges va pulstågen från givarna och de två pulstågens inbördes förhållande ger riktningen.
Sorry, den har två axlar. Den du ser på bilden och en tvärs, dgt i stil med denna:
http://www.nexusmarine.se/ProductData/{ ... racket.jpg
http://www.nexusmarine.se/ProductData/{ ... racket.jpg