Hej,
Jag vill utveckla min egen digitala armbandsklocka. Alla komponenter exklusive de elektroniska finns redan designade i CAD. Nu undrar jag vad jag behöver ytterliggare för att framställa en färdig prototyp redo för tillverkning.
Som jag har förstått det behövs det dels en beskrivning av alla komponenter som behövs, och dels en beskrivning om hur dessa ska sitta ihop med varandra. Är det någon som vet mer om detta och vem jag eventuellt skulle kunna vända mig till?
Vore väldigt tacksam för hjälp!
Utveckling av digital armbandsklocka?
Re: Utveckling av digital armbandsklocka?
Det beror lite på hur stor klocka du vill göra, hur många segment du vill ha osv. (För det är LCD du vill ha?)
Mest sannolikt behöver du ta fram en kundanpassad lcd, denna behöver sen drivas, finns en del µC med inbyggda LCD drivare, mycket overkill om din klocka inte ska ha någon specialfunktion. Det bör finnas en uppsjö av leverantörer av specefika klockchip, svårast kan nog bli att få tag i några enstaka chip för en prototyp.
Mest sannolikt behöver du ta fram en kundanpassad lcd, denna behöver sen drivas, finns en del µC med inbyggda LCD drivare, mycket overkill om din klocka inte ska ha någon specialfunktion. Det bör finnas en uppsjö av leverantörer av specefika klockchip, svårast kan nog bli att få tag i några enstaka chip för en prototyp.
Jo då självklart ska den ha en speciell funktion
. Eftersom jag inte är speciellt kunnig inom detta område så lutar det åt att jag måste hitta någon klokare än jag som kan ta fram en prototyp åt mig. Men det vore kul att veta innan exakt eller åtminstone ungefär vad som behövs göras.
En vanlig digital armbandsklocka är ju inte något jätteavancerat så hoppas det finns någon som kan hjälpa mig reda ut det här.

En vanlig digital armbandsklocka är ju inte något jätteavancerat så hoppas det finns någon som kan hjälpa mig reda ut det här.
-
Hur stor budget har du?
Trots att det inte är speciellt inveklat är det nog få som vill ta fram en prototyp gratis!
Ska du få hjälp är det nog på sin plats att de som ska hjälpa till får en spec och veta vilka de komponenter som du har i CAD är.
Trots att det inte är speciellt inveklat är det nog få som vill ta fram en prototyp gratis!
Ska du få hjälp är det nog på sin plats att de som ska hjälpa till får en spec och veta vilka de komponenter som du har i CAD är.
Självklart hade jag inte tänkt mig att någon skulle göra detta gratis, däremot vet jag inte riktigt hur lång tid ett sådant här projekt tar, så det kan ju vara lite svårt att gå ut med lön direkt.
Hur som helst undrar jag fortfarande vad som behövs göras och ifall det finns någon som kan göra det, mot ersättning givetvis.
Hur som helst undrar jag fortfarande vad som behövs göras och ifall det finns någon som kan göra det, mot ersättning givetvis.
Är det elektronik eller annat med?
Behöver du hjälp med det andra förutom elektronik så är jag produktutvecklaren för dig.
Skicka ett PM så ska vi se vad jag kan göra.
Behöver du hjälp med det andra förutom elektronik så är jag produktutvecklaren för dig.
Skicka ett PM så ska vi se vad jag kan göra.