Hej!
Jag hade tänkt att bygga en frigolitsåg med varmtråd, för att skära ut frigolitdelar till modellflygplan. För detta behöver jag ett nätaggregat som kan leverera hyggligt mycket ström. Skulle nätaggregat till en dator på 400W kunna leverera 10A på 12v utgången? Eller kan den leverera 400w/12v = 33A? Måste flera av 12v kontakterna användas tillsammans för detta?
//Alexander
Datornätaggregat, max belastning
Re: Datornätaggregat, max belastning
Läs på etiketten, maxströmmarna för de olika spänningarna brukar stå prydligt uppradade 

Max utström för 12V står som sagt på aggregatet och det är max samma belastning oavsett vilken 12V kabel du än använder då de är parallellkopplade om det är ett aningen äldre aggregat. Nyare har inte för sällan olika 12V kontakter som klarar olika mycket ström.
Den effekt som står på ett datoraggregat är den samlade effekten från alla utgångar så nej ett 400W aggregat kan inte leverera 33A på 12V.
Den effekt som står på ett datoraggregat är den samlade effekten från alla utgångar så nej ett 400W aggregat kan inte leverera 33A på 12V.
-
Varför använda så hög spänning som 12V. Att använda lägre spänning borde passa bättre med trådens låga resistans.
Vilken tråd använder du och hur lång är den?
Vilken tråd använder du och hur lång är den?
Kan säga att jag inte tror du behöver sååå höga effekter för detta, om jag inte missminner mig körde vi med khantaltråd? och 12V bilbatteri....
tror det blev kanske 50-100W.
Nackdelen är att om man har för låg effekt så måste du skära saktare....och stannar man till så blir det fula hack av värmen...
något som hände titt som tätt 
tror det blev kanske 50-100W.
Nackdelen är att om man har för låg effekt så måste du skära saktare....och stannar man till så blir det fula hack av värmen...

Ehmm, jag brukade använda ett vanligt billigt labaggregat som gav 1-1,5 A max, men jag tror aldrig att jag var i närheten av detta i praktiken. Det är nog enklare att välja en tråd som ger rimliga strömmar för den effekt/temperatur som behövs.
400W är extremt mycket, du kommer att sätta fyr på frigoliten istället, tråden skall knappt glöda ens.