Hur gör jag en PCB antenn för 433,92 MHz
Hur gör jag en PCB antenn för 433,92 MHz
Jag har en 433.92 MHz sändare från electrokit Art Nr 41002737 som ska monteras på ett kretskort. Jag funderar på att försöka göra en antenn för den på kretskortet istället för att ha en kabelstump och jag har några frågor angående detta:
* Räcker det att göra ett kopparspår med rätt längd, eller är det fördelaktigt att ha någon speciell form på det?
* Ska man ha skarpa kanter eller runda kanter?
* Hur brett behöver spåret vara?
* Är det dumt att ha jordplan under/runt antennspåret?
* Vilken längd ska man satsa på? Helvåg 69,1 cm, halvvåg 34,5 cm eller fjärdedelsvåg 17,3 cm?
* Räcker det att göra ett kopparspår med rätt längd, eller är det fördelaktigt att ha någon speciell form på det?
* Ska man ha skarpa kanter eller runda kanter?
* Hur brett behöver spåret vara?
* Är det dumt att ha jordplan under/runt antennspåret?
* Vilken längd ska man satsa på? Helvåg 69,1 cm, halvvåg 34,5 cm eller fjärdedelsvåg 17,3 cm?
Re: Hur gör jag en PCB antenn för 433,92 MHz
Satsa du på kvartsvåg, om du inte vill ha ett stort kort. Här är lite intressant läsning: http://www.qsl.net/va3iul/Antenna/PIFA/ ... ntenna.pdf
Om jag förstår den PDF:en rätt så ska den vara rak med ett jordplan bakom, alternativt ett helt plan där längd+bredd=lambda/4
Inget av detta fungerar då kortet den ska sitta på är 44 mm x 69 mm däremot får den gärna ockupera en hel sida på kortet.
Inget av detta fungerar då kortet den ska sitta på är 44 mm x 69 mm däremot får den gärna ockupera en hel sida på kortet.
Finns väl egentligen inget som heter ½vågsantenn
...men tro mig...allra lättast är att bara dra ut en tråd på ca. 17cm (1/4våg).
Det kan uppstå 1000 olika problem med (PCB) antenner som gör den SÄMRE än bara en trådantenn ...dessutom krävs omcaddning av kortet för att fixa ett ev. problem
Det kan uppstå 1000 olika problem med (PCB) antenner som gör den SÄMRE än bara en trådantenn ...dessutom krävs omcaddning av kortet för att fixa ett ev. problem
Alternativt köper du en färdig "chip" antenn, men dom brukar kosta
, Denna har jag testat å använt lite
http://ro.farnell.com/images/en/ede/pdf ... ntenna.pdf
http://ro.farnell.com/images/en/ede/pdf ... ntenna.pdf
På vilka sätt skulle en PCB-antenn vara sämre än kabelstumpen som rullas ihop och packas in i en plastlåda?
Det är något sådant här jag är ute efter:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=46554
Det är något sådant här jag är ute efter:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=46554
När du kommer in på radio och antenner så är du inne på ett väldigt komplicerat område, det finns, som jag skrev, 1000 saker som kan gå fel, tyvärr.
Jag skriver dock inte att PCB antenner ÄR sämre än trådantenner, däremot så KAN det bli så och då måste man cadda om kortet, där har du problemet
Jag har kontruerat radiopryttlar under många år och jag säger bara som det är, det GÅR inte att göra "rätt" första gången ... man kolla å mäter och inser att..hmmm...det skulle vara bättre om...åsså caddar man om, beställer nya kort....JAHA en annan leverantör var billigare...då beställer jag kortet från dom...men ÄSCH...andra egenskaper i själva PCB materialet...ooops....nu blev antennen SÄMRE än tidigare....hmmm.....ny cad, nytt kort... osv... kostar en slant
Kan säga att ALLT i en kontruktion påverkar en radio/antenn...ALLT ... på ett eller annat sätt.
Därför rekommenderar jag en simpel trådantenn som man bara kan placera om eller vrida/linda/snurra/vinkla som man vill...tills det funkar ok, billigt å bra
Men om du vill testa med en PCB antenn så tycker jag att du skall göra det, man lär ju sig på så sätt
Sen beror det ju på hur kritiskt det är det man gör, liv och lem, eller bara "kul".
Jag skriver dock inte att PCB antenner ÄR sämre än trådantenner, däremot så KAN det bli så och då måste man cadda om kortet, där har du problemet
Jag har kontruerat radiopryttlar under många år och jag säger bara som det är, det GÅR inte att göra "rätt" första gången ... man kolla å mäter och inser att..hmmm...det skulle vara bättre om...åsså caddar man om, beställer nya kort....JAHA en annan leverantör var billigare...då beställer jag kortet från dom...men ÄSCH...andra egenskaper i själva PCB materialet...ooops....nu blev antennen SÄMRE än tidigare....hmmm.....ny cad, nytt kort... osv... kostar en slant
Kan säga att ALLT i en kontruktion påverkar en radio/antenn...ALLT ... på ett eller annat sätt.
Därför rekommenderar jag en simpel trådantenn som man bara kan placera om eller vrida/linda/snurra/vinkla som man vill...tills det funkar ok, billigt å bra
Men om du vill testa med en PCB antenn så tycker jag att du skall göra det, man lär ju sig på så sätt
Sen beror det ju på hur kritiskt det är det man gör, liv och lem, eller bara "kul".
Det är absolut inte på liv och död, det är för styrning av Nexa enheter och ska bli så bra som möjligt med så enkel konstruktion som möjligt. Om signalen räcker 50 m eller 500 meter är inte det viktigaste, bara det inte blir 5 meter.
Blir väl att köra på den varianten att jag gör några kort med PCB-antenn, sen går man på ett av dem med skalpellen och löder på en sladd istället som man prövar att böja på alla möjliga och omöjliga sätt. Då kan man väl se om det ena är kass och det andra är MYCKET bättre.
Blir väl att köra på den varianten att jag gör några kort med PCB-antenn, sen går man på ett av dem med skalpellen och löder på en sladd istället som man prövar att böja på alla möjliga och omöjliga sätt. Då kan man väl se om det ena är kass och det andra är MYCKET bättre.
Att göra en pcb-antenn för 434 MHz är inte så komplicerat om man har en nätverksanalysator att mäta med. När behöver du ha den?
På min nexa-fjärr är det PCB-antenn formad som ett U.
50x25x55mm.
50x25x55mm.
Ja det är ju en perfekt pryl att testa med, ganska kul åxå 
Jag har gjort en egen NEXA/Proove fliffa som funkar unge-på-fär som en "Tellstick" ..fast min heter "ClicStic"
och är PIC baserad.
Styrs utav servern hemma med SwitchKing och ut genom USB, funkar najs.
Har även gjort den som transciever så att den kan ta emot åxå, perfekt när jag gjorde en repeater till systemet
Till själva radiodelen kan man använda sig av vilken modul eller krets som helst som har ASK eller OOK, ganska okritiskt har jag sett.
Testat t.e.x med Kjell & Co TX-modul för 99:-, funkade perfekt
Har du avkodat Nexa (selflearn?) protokollet? , annars hojta om du vill ha info.
Jag har gjort en egen NEXA/Proove fliffa som funkar unge-på-fär som en "Tellstick" ..fast min heter "ClicStic"
Styrs utav servern hemma med SwitchKing och ut genom USB, funkar najs.
Har även gjort den som transciever så att den kan ta emot åxå, perfekt när jag gjorde en repeater till systemet
Till själva radiodelen kan man använda sig av vilken modul eller krets som helst som har ASK eller OOK, ganska okritiskt har jag sett.
Testat t.e.x med Kjell & Co TX-modul för 99:-, funkade perfekt
Har du avkodat Nexa (selflearn?) protokollet? , annars hojta om du vill ha info.
Japp, Nexa-protokollet har jag koll på enda frågetecknet just nu är antennen.
Jag får helt enkelt testa att göra ett 17,3 cm spår på ett pcb, blir det tillräckligt bra så blir det, annars får jag testa med sladd. Ska den vara exakt (c/433.92e6)/4 meter lång eller hur noga är det? Jag har för mig jag läste någonstans att det skulle vara några procent kortare. Men jag kan inte hitta vart just nu.
Men jag får zeuz antenn till att vara 13 cm?
Jag har inte tillgång till någon nätverksanalysator, eller något annat som kan mäta en signal på över 100 MHz.
Fan, så fort signaler lämnar det hörbara området så börjar det närma sig magi och svartkonst.
Edit: jag tar tillbaka det där sista, ljudbyggen är om möjligt ännu värre.
Jag får helt enkelt testa att göra ett 17,3 cm spår på ett pcb, blir det tillräckligt bra så blir det, annars får jag testa med sladd. Ska den vara exakt (c/433.92e6)/4 meter lång eller hur noga är det? Jag har för mig jag läste någonstans att det skulle vara några procent kortare. Men jag kan inte hitta vart just nu.
Men jag får zeuz antenn till att vara 13 cm?
Jag har inte tillgång till någon nätverksanalysator, eller något annat som kan mäta en signal på över 100 MHz.
Fan, så fort signaler lämnar det hörbara området så börjar det närma sig magi och svartkonst.
Edit: jag tar tillbaka det där sista, ljudbyggen är om möjligt ännu värre.
Det sitter säkert lite mer bana på något annat ställe(Bara jag som inte fattar). Ser nu en bygel som ansluter.
Så ta måtten med en nypa salt.
Sen är antennen ansluten till jord via en kondensator på två ställen.
Så ta måtten med en nypa salt.
Sen är antennen ansluten till jord via en kondensator på två ställen.
Jag har en nätverksanalysator som klarar 434 MHz med råge ifall du behöver hjälp att konstruera en PCB-antenn som passar på din kortyta. Observera att du inte skall köra med dubbelsidigt PCB i antennarean.
Finns detta instrument i närheten av Göteborg? Det är väl inte aktuellt just nu men skulle kanske kunna bli det framöver.
Jag ska testa att etsa ett PCB ganska snart som ser ut så här: Det blåa till vänster är jordplanet som finns på resten av kortet (även topplagret har ett jordplan på resten av kortet). Sammanlagt är den 173 mm lång. De runda ringarna är hål för M3 fästskruvar, men de kan nog utelämnas om de stör signalen.
Fungerar det tillräckligt bra så är det toppen, annars skulle kanske detta:
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 433-SP_-ND
kan vara ett alternativ? Bra pris om man ändå ska göra en beställning från digikey.
Jag ska testa att etsa ett PCB ganska snart som ser ut så här: Det blåa till vänster är jordplanet som finns på resten av kortet (även topplagret har ett jordplan på resten av kortet). Sammanlagt är den 173 mm lång. De runda ringarna är hål för M3 fästskruvar, men de kan nog utelämnas om de stör signalen.
Fungerar det tillräckligt bra så är det toppen, annars skulle kanske detta:
http://search.digikey.com/scripts/DkSea ... 433-SP_-ND
kan vara ett alternativ? Bra pris om man ändå ska göra en beställning från digikey.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.