Går det att bearbeta axlar HV697 / HRC 62 ?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
janaf
EF Sponsor

Går det att bearbeta axlar HV697 / HRC 62 ?

Inlägg av janaf »

Axlar med specifikation GCR15/100Cr6/SUJ2: Hardness HV697 (HRC 62+/-2)

Var på en skala ligger dom bearbetningsmässigt, typ borra hål, gänga invändigt / utvändigt? Verktygskrav? Lätt, svårt?
Användarvisningsbild
cypher

Re: Går det att bearbeta axlar HV697 / HRC 62 ?

Inlägg av cypher »

HRC 62 är riktigt hårt. Om du ska bearbeta axlarna bör det göras före härdning, om möjligt.

Det går bearbeta hårda material också, självfallet, men det kräver specialverktyg(hårdsvarvning, hårdfräsning, slipning, gnistning). Köper du dem i härdat tillstånd? Vad ska du göra för typ av bearbetning på dem?

Du kan till och med gänga med gängtapp, i solid HM. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det är på skiss-stadiet. Dvs en fundering på vad man kan göra, om det är realistiskt att göra något annat än att kapa dem och skruva dem i klämförband / beslag. Jag hade funderingar på att göra borrhål tvärs igenom dem men kan lösa det på annat sätt.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Det känns ungefär som "om du behöver fråga så är det ingenting för dig" typ eller, ta hjälp av någon som kan. Möjligen borra med hårdmetallborr?! Jag funderar.
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Det finns specialborr som klarar upp till 70 HRC (runt 500 kr för en 4mm borr). Du lär behöva använda en maskin med bra rundgång och matning dock(styrd maskin är nog lämpligt). Sen hur väl de hanterar en böjd startyta är en annan fråga. Din kostad per hål lär vara hög ( Jag gissar, har ingen erfarenhet av att borra härdat stål).

Berätta gärna om dina erfarenheter om du provar.
Senast redigerad av cypher 7 maj 2011, 19:28:36, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då är det nog enklare att gnista och rentav blir det billigare.
Användarvisningsbild
cypher

Inlägg av cypher »

Alternativt så funderar man på om man verkligen behöver utgå från härdad axel. Berätta mer om vad slutprodukten är kanske?
Eller så sitter säter på en lösning. :)
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Glöm det där med borrning och bearbetning. Glöm det, glöm det. Jag inser att det är helt fel väg.

Alltså; som alla andra funderar jag på att bygga en liten cnc. Jag siktar på y - z på ca 200x100. Däremot långt x, dvs det lutar åt något portal / Gantry-liknande. Fråga inte vad jag ska ha den till. Frågan är vad jag kan bygga! Sedan kommer jag säkert på något att använda den till :)

Alu-lego tilltalar mig inte riktigt. Jag funderar på att i stället ha självbärande stålaxlar (y-z) som då behöver vara flera dimensioner grövre mot vad axlarna brukar vara på sådana här småmaskiner. Dels är alltså axeldiametrar och därmed axiallager etc överdimensionerade, så jag skulle säkert klara mig med lägre hårdhet. Styvheten påverkas ju inte av hårdheten. Dels går det ju att göra på andra sätt än jag först tänkt mig. Men jag är inte sämre att jag kan ändra mig. En leverantör jag hade kontakt med har den härdade typen på lager, det var därför jag frågade.

I X-led blir det säkert mer konventionellt, inte självbärande axlar. Spar det till senare...

Jag är fd "licenssvetsare", numera civing / maskin och har ett hyggligt grepp på statik / hållfasthetslära så jag ska nog kunna skissa ihop något vettigt. Men jag har begränsad erfarenhet av skärande bearbetning.

Så åter igen, glöm det där med att bearbeta detta material. Borta. Finns inte. Slut. Basta. Finito.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Hej Janaf!

Jag tänker inte svara på din fråga om att bearbeta härdat stål. Däremot vill jag rekommendera dig att bygga din maskin med linjärskenor. Det ger både enkelhet och stabilitet åt din konstruktion. Om du skall satsa på kulskruvar och köpa dem från Kina så be om pris på ändbearbetning. Det gjorde jag och blev chockad över priset. Bara 8 USD per axel och det finns inte en chans att det går att hitta billigare här hemma i Sverige.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Däremot vill jag rekommendera dig att bygga din maskin med linjärskenor. Det ger både enkelhet och stabilitet åt din konstruktion.
Tack, jag väger för och nackdelar och vi får se vad jag kommer fram till.
Om du skall satsa på kulskruvar och köpa dem från Kina så be om pris på ändbearbetning. Det gjorde jag och blev chockad över priset.
Tack för tipset. Kulskruvar blir det säkert.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Däremot vill jag rekommendera dig att bygga din maskin med linjärskenor. Det ger både enkelhet och stabilitet åt din konstruktion.
Tack, jag väger för och nackdelar och vi får se vad jag kommer fram till.
Alltså, att använda grova självbärande axlar kan också bli enkelt och stabilt.

Hur grova? Vet inte, 30-40-60-100mm? Någostans blir det tillräckligt och då är frågan om det blir enklare / billigare / bättre än motsvarande lösning med skenor på profiler. Det återstår att se :)

Lite av det intressanta med detta är ju att vara kreativ, hitta egna lösningar....
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag har en svarv stående på gården som har grova linjärstänger istället för gejdrar.
(Jag antar att vi talar om linjärstänger som ej är understödda, utan upphängda i ändarna?)

Slaglängden på svarven är liten i förhållandet till diametern på stängerna.
Det som rör sig är sedan hydrostatlagrat på stängerna.
Kulbussningar borde också gå, om stängrna är härdade.

Vad är det för bearbetning som skulle behövas på stängerna, mer än kapning till rätt längd?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Jag antar att vi talar om linjärstänger som ej är understödda, utan upphängda i ändarna?
Just det!
Slaglängden på svarven är liten i förhållandet till diametern på stängerna
Ja, samma här. Det är för Y/Z axlar som blir korta, rörelselängder på mellan 100 och 200mm.

Det hela är på skisstadiet, det där med att bearbeta (härdade) axlar är borta, jag inser att det inte är realistiskt.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

det där med att bearbeta (härdade) axlar är borta

Behövs det någon bearbetning? Är det inte bara att "nypa" fast dem med en slitsad lagerbock?
Jag har några stora kulbussningar liggande, om intresse finns.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Som sagt, skiss & planering bara.Ja. Det borde gå att klämma fast dem.

Kulbussningar om ett halvår kanske :) Axeldiameter?
Skriv svar