Erfarenheter av vinylskärare
Erfarenheter av vinylskärare
Hallå!
I väntan på att jag någon gång skall få ändan ur vagnen och bygga mig en CNC-fräs så tänkte jag köpa en vinylskärare. Främst är väl tanken att kunna fräsa lite bil/fönster-dekor i litet format och kanske lite heat-transfer till TShirt och liknande. Alltså en relativt liten maskin...
Jag har hittat 24-28" fräsar och lite större på EBay för lagom mycket pengar (kring USD300).
Är det någon som har erfarenhet av att skära vinyl? Vad bör man tänka på? Vad finns det för materialsorter? Mjukvaror?
//B1N4RY
I väntan på att jag någon gång skall få ändan ur vagnen och bygga mig en CNC-fräs så tänkte jag köpa en vinylskärare. Främst är väl tanken att kunna fräsa lite bil/fönster-dekor i litet format och kanske lite heat-transfer till TShirt och liknande. Alltså en relativt liten maskin...
Jag har hittat 24-28" fräsar och lite större på EBay för lagom mycket pengar (kring USD300).
Är det någon som har erfarenhet av att skära vinyl? Vad bör man tänka på? Vad finns det för materialsorter? Mjukvaror?
//B1N4RY
Re: Erfarenheter av vinylskärare
Köp en sån här: http://www.blocket.se/vastmanland/Rolan ... ?ca=18&w=3
dom håller hur länge som helst!
I den annonen dessutom komplett med skärprogram som funkar utmärkt.
dom håller hur länge som helst!
I den annonen dessutom komplett med skärprogram som funkar utmärkt.
Köp Kvalitet på skäraren, dvs Roland eller dyl, inte US Cutter eller andra billighetsmärken i samma stil.
Materialsorter... jadu det beror ju helt på vad du vill göra med den,
finns massor olika typer av självhäftande vinyler, massor av olika
Textiltransfer-sorter och massor av specialmaterial?
Har du specifika frågor så får du gärna ställa dom så ska jag försöka besvara dom
Materialsorter... jadu det beror ju helt på vad du vill göra med den,
finns massor olika typer av självhäftande vinyler, massor av olika
Textiltransfer-sorter och massor av specialmaterial?
Har du specifika frågor så får du gärna ställa dom så ska jag försöka besvara dom

Jag har haft en SummaCut D60 i snart 10 år som jag är grymt nöjd med.
Jag köper folie från http://www.textman.se och håller mig oftast till Orafol 651-serien, men som Meduza skriver så beror det ju på vad du ska köra.
När det gäller programvara så hänger det med enkla program för utskärning med maskinen, men för att göra de vektoriserade filerna använder jag XaraX som är ett billigt och bra alternativ som har passat mig perfekt.
Jag köper folie från http://www.textman.se och håller mig oftast till Orafol 651-serien, men som Meduza skriver så beror det ju på vad du ska köra.
När det gäller programvara så hänger det med enkla program för utskärning med maskinen, men för att göra de vektoriserade filerna använder jag XaraX som är ett billigt och bra alternativ som har passat mig perfekt.
Jag har själv kört en äldre Summa-skärare under Windows och Linux, det fungerade bäst under Windows med deras egna mjukvara som kan ladas ner på deras hemsida, WinPlot. Ett litet program som kan importera DXF och andra vektorformat och göra enklare manipulation av dem. Sedan styr det skärmaskinen direkt via serieporten, antingen via HP/GL eller ett alternativt protokoll från Houston Instruments. Enligt min erfarenhet fungerade det senare bättre. Jag ritade min vektorgrafik i Inkscape (ett gratis vektorillustrationsprogram) och importade sedan in i WinPlot. Under Linux exporterade jag grafiken som EPS och använde imagemagick för att konvertera dem till HP/GL2-format, sen kunde man bara mata ut det på serieporten direkt med:
Det sistnämnde fungerade.. men blev knappast perfekt. Jag har inte testat att förfina tekniken under Linux då jag ändå har en Windowdator tillgänglig vid maskinen. Det fanns en del material på nätet från folk som gjort liknande saker under just Linux med olika gamla skärmaskiner.
Kod: Markera allt
# cat graphics.hpgl > /dev/ttyS0
Hej, lyfter tråden då jag undrar vad ni har för erfarenheter av att skära i papper med en vinylskärare. Sett lite filmer på youtube att dom använder en tunn skärmatta som är självhäftande för att hålla fast pappret och de små utskurna delar. Funkar det bra tror ni och var kan man köpa lämplig skärmatta?
Pappret jag har i åtanke är "hobbypapper" eller vad man ska kalla det, alltså tjockare än vänligt skrivarpapper.
Vore roligt om ni kunde dela med er av era erfarenheter och spekulationer
Pappret jag har i åtanke är "hobbypapper" eller vad man ska kalla det, alltså tjockare än vänligt skrivarpapper.
Vore roligt om ni kunde dela med er av era erfarenheter och spekulationer

Har skurit lite fotopapper i min maskin, använde en plast och lim som ej är permanent (så att man kan plocka bort pappret från plasten sen) limmade på pappret på plasten och körde på som om man skar vanlig vinyl (lite ändrade djup på kniven givetvis). Fungerade helt ok.
EDIT: Varför inte ge ett exempel också på vad det är för plast:
http://www.mattonbutiken.se/index/brows ... olier.html
EDIT: Varför inte ge ett exempel också på vad det är för plast:
http://www.mattonbutiken.se/index/brows ... olier.html
Verkar vara vad jag är ute efter, antar att vanlig appliceringstejp är på tok för tunn?