Prisvärd handöverfräs?

Användarvisningsbild
arvidb

Prisvärd handöverfräs?

Inlägg av arvidb »

Jag letar handöverfräs för bearbetning av t.ex. MDF. Finns det några vettiga under 1000:-?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Prisvärd handöverfräs?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag köpte ne billig kines på ÖB eller Harald Nyborg eller nåt sådant för 300 spänn. Har inte fräst mycket men maskinen har skött sig.
Jag skulle vilja påstå att köp av modell är beroende på hur mycket du ska fräsa.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Har en Coltec, made in Insjön för typ 450:- Klarar 8mm. 1200W. Helt OK för det priset. Köpte en låda hårdmetallfräsar också. Ett måste för MDF.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ok. Jag har tittat på CoTech-maskinen (Clas Olson), men skyltexet i den butiken hade skurit vilket inte gav ett jättegott intryck. :) Men då kanske den kan vara nåt iaf då.

Jag ska bygga cnc-fräs med den, så det blir inte massor av fräsande, däremot vill jag inte att den glappar och har sig. Viktigt att den har en bra "styrkant" också så att det går att fräsa raka spår m.m.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

skyltexet i den butiken hade skurit
Oj, :) Det var inte bara att spindelna var låst? Har för mig att den går att låsa för att man ska kunna byta fräsar med bara en nyckel....
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Vi har kört med Ryobi-fräsar för typ 199:- i stor-routern på jobbet. Skär 4 mm alu, de brukar hålla mellan 20 och 40 timmar. Men det som brukar ta död på dom är att spånor kommer ner i motorn, med en lång "skorsten" i papp har de hållit upp till 60-70 timmar. Förvånansvärt glappfria med tanke på priset!
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Vi har kört med Ryobi-fräsar för typ 199:-
Har du inte glömt en nolla? Tror dom brukar ligga över tusenlappen....
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Ryobi är billigt märke som finns på Clas Ohlson så nej det lär inte saknas en nolla.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Saknas inte en nolla, däremot hade jag misstagit mig, 999:- var det den senaste "batchen" fräsar vi kört med kostade styck. Innan det hade vi några av ett annat märke som kostade ~200 (kanske 300) styck, men de höll bara några timmar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Har en DeWalt hemma, har fungerat super ett bra tag nu, inte en aning om vad den kostade, men garanterat under 1000-lappen i alla fall.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ok, jag köpte och har nu också testat CoTech-modellen (http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =161225687).

Den fungerar men har ett gäng missar. Framför allt så är glidmekanismen väldigt trög vilket gör det omöjligt att reglera höjden noggrannt under körning (dock fungerar höjdstoppet så man kan inte köra för djupt). En annan stor nackdel är att dammsugaradaptern helt skymmer vad man gör, så har man den monterad så jobbar man helt blint. (Adaptern är för övrigt väldigt smäckig och går troligen sönder direkt om man bara kopplar in dammsugaren utan stöd. Jag använde en lång påsförslutare för att binda upp slangen mot fräsen.)

Med detta sagt så gör den ändå sitt jobb. Så behöver man en handöverfräs för mycket sporadisk användning, och inte behöver köra finlir på frihand, så funkar den!
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Framför allt så är glidmekanismen väldigt trög..
Har du lossat på låset till den? Min rör sig hur lätt som helst när låsarmen är uppfälld. Dammsugaruttaget; jag minns att jag slängde min och riggade upp något annat i stället...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jupp, jag har lossat på låset. :)

Glidmekanismen på min har väldigt hög "statisk" friktion, d.v.s. det krävs stor kraft för att få den att börja röra sig. När den väl har fått fart så glider den lätt. Vilket gör att alla rörelser blir väldigt okontrollerade...
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Kan det vara att fjädern som lyfter fräsen uppåt är onödigt hårt förspänd? På min är den det och det gör att det blir lite okontrollerat när man lägger på för mycket kraft. Vet inte hur man kommer åt den och justerar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Meec tools handöverfräs verkar otroligt prisvärd! Tidigare bytte vi som sagt spindel i routern rätt ofta, men den från Meec tools har nu gått över en månad i daglig produktion, och den verkar kunna hålla ett bra tag till!
Skriv svar