Squiz3rs TIG-svets fixar ett hem.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Squiz3rs TIG-svets fixar ett hem.

Inlägg av squiz3r »

Hejsan. Efter mer än ett år på hyllan så har jag nu fått tag på en plats där jag kan ha min svets, så här följer lite bilder på framgångarna...

Lokalen är en gammal smedja där jag kommer att trycka in mig i en hörna. Här finns även en hel del större elektriska verktyg som kan komma bra till pass! Nere under bordet till höger kan även min lilla pinn-svets beskådas.
Bild

Efter några försök lyckades jag svetsa ihop två rör med pinna-svetsen, inte så snyggt, men de sitter ihop i alla fall. Lite övning så kan den nog vara användbar till mycket och ett bra komplement till TIG'en.
Bild

TIG-svetsen har varit hos elektrikern och fått sig en rejäl fyra meters sladd med trefaskontakt på.
Bild

Efter att ha ringt runt till ett tiotal butiker i Dalsland så fick jag äntligen tips om en som sålde elektroder, TOOLS Mekservice, så jag köpte mig en röd 2,4mm (98% tungsten/wolfram, 2% torium) elektrod. Inget billigt nöje, så det blir kanske ebay eller blocket i framtiden.
Bild

Om jag har förstått det rätt så förbrukas elektroden till en TIG i princip inte, så länge man inte doppar den?

Eftersom jag aldrig har haft svetsen inkopplad så hade det varit kul/bra att veta att den fungerar innan jag lägger ner mer pengar på den. Jag bör väll kunna testa lite snabbt att få en ljusbåge utan gas? Bör väll inte hända något värre än att jag får slipa om elektroden efter det?

// Danne
bearing

Re: Squiz3rs TIG-svets fixar ett hem.

Inlägg av bearing »

Du borde ju kunna tända TIG:en med en vanlig rutil elektrod i elektrodhållaren, för att testa.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:tumupp: Tjusigt värre.

Jo, tyverr förbrukas elektroden, men den räcker ganska länge.
(räkna med att du kommer att doppa den flitigt i början om du inte är övernaturlig... :D men det går lätt att fixa med en vanlig rondell och slipskiva med lite träning )
Brukar finnas storpack som är mariginellt billigare.

Den mår inte särskilt bra av att köras utan gas.
(är den tunn kan den lätt bli totalförstörd då)

Edit: Kan rota litet och se om jag har några korta stumpar liggandes, om jag hittar dem dvs...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ok, På det viset. Jag har hittat en Ebay affär, WeldingCity (100% bra feedback), som säljer 1mm röda elektroder för ~50kr för ett tio pack. Så jag tänkte beställa ett sånt, eller ska jag beställa två direkt? Elektroder

Men jag har bara hållare för 1,6mm, 2,4mm och 3,2mm, så jag tänkte beställa ett pack med 0.040, 10N22 collet (5-pack), de ska tydligen passa mitt munstycke som det står WP-17 på.

Men sen verkar det som om man behöver olika "collet body", jag fick bara med en till svetsen, på den står det 3,2mm. Behöver jag då köpa 10N30, 0.040 collet body också?

Gas munstycken har jag 4, 5 och 6 (är märkningen L/min?), behöver jag då köpa något nytt sånt eller duger de?

Sen bör jag väll icke behöva köpa annat än argonflaska, regulator och en slangstump mellan regulatorn och svetsen?

Jag är riktigt sugen på att komma igång nu efter allt väntande, men imorgon åker jag ner till lund igen, så sen tar det tre veckor drygt innan jag kommer upp igen :(
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu är TIG-svetsen testad också!

Till min förvåning passade mina elektroder till pinna svetsen i munstycket till TIG'en... Elektroderna skulle vara D2,0 mm, medan hållaren är 2,4mm, men det verkar faktiskt som att elektroderna också var det.
Bild

Och fungerade gjorde det också. Faktiskt mycket bekvämare att svetsa med pinne när man har en trigger-knapp på handtaget, varför har man inte det på en MMA?
Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett riktmärke är att tjockare elektrod håller längre, men kan kräva litet mer kräm, så det beror på vad du vill göra. 1mm funkar visserligen till tjockare gods med men man bränner ut dem rätt snabbt då, mellanstorlekarna är bättre då. (Dessa elektroder bränner man på några sekunder om gasen fallerar (då den blir utan skydd förbrukas elektroden, gasen har nämligen aktiv del i skyddet av densamma)...)

collet body, vad de nu heter på svenska, håller väldigt länge om man sköter den, däremot blir insatshylsan sliten med tiden så den får man betrakta som förbrukningsvara som du säkert redan vet Den bör ha god kontakt, men åtminstone de jag kört brukar hylsorna passa om det är samma standard vad jag mins.

Gasmunstycket (keramhylsan) är inte heller så kritiskt, bara det inte är för litet, men det märker man, mindre munstycken är mest för att spara gas och komma åt lättare.
(finns ju gaslinser och annat, men har aldrig använt det och vet inte om man bränner ut dem med en gång om man är ovan i vilket fall, men jag vet inte...) Rekommenderar även här mellanstorlekarna (eller de större om man har fri tillgång till gas...) för allroundjobb.

Det är dock bra att ha någon keramhylsa i reserv om olyckan är framme, de blir spröda när de är heta och kan knäckas om man tex tappar munstycket i betong golvet eller så.
andra delar som kan gå sönder är hylsan för elektrodskaftet, etc. men det skall det normalt inte göra. Grejerna slits normalt mycket mindre för hemmabruk än på industri eller skola.
Skriv svar