Lokalen är en gammal smedja där jag kommer att trycka in mig i en hörna. Här finns även en hel del större elektriska verktyg som kan komma bra till pass! Nere under bordet till höger kan även min lilla pinn-svets beskådas.

Efter några försök lyckades jag svetsa ihop två rör med pinna-svetsen, inte så snyggt, men de sitter ihop i alla fall. Lite övning så kan den nog vara användbar till mycket och ett bra komplement till TIG'en.

TIG-svetsen har varit hos elektrikern och fått sig en rejäl fyra meters sladd med trefaskontakt på.

Efter att ha ringt runt till ett tiotal butiker i Dalsland så fick jag äntligen tips om en som sålde elektroder, TOOLS Mekservice, så jag köpte mig en röd 2,4mm (98% tungsten/wolfram, 2% torium) elektrod. Inget billigt nöje, så det blir kanske ebay eller blocket i framtiden.

Om jag har förstått det rätt så förbrukas elektroden till en TIG i princip inte, så länge man inte doppar den?
Eftersom jag aldrig har haft svetsen inkopplad så hade det varit kul/bra att veta att den fungerar innan jag lägger ner mer pengar på den. Jag bör väll kunna testa lite snabbt att få en ljusbåge utan gas? Bör väll inte hända något värre än att jag får slipa om elektroden efter det?
// Danne