Linjär elektrisk rörelse
-
Linjär elektrisk rörelse
Jag har en maskin för att svetsa plast där svetsbackarns rörelse är pneumatisk. Jättebra.. man kan ställa kraft och hastighet.
Jag vill ersätta de pneumatiska cylindrarna med en solenoid eller dylikt för att slippa tryckluften. Finns inte alltid tillgängligt.
Problemet blir nog att övrig mekanik tar stryk av den "okontrollerade" slående rörelsen.
Jag skulle behöva styra hastigheten på solenoiden, elektriskt eller mekaniskt, alternativt hitta ett annat drivsätt. Slaget är ca 10mm och kraften ca 100N.
Jag skulle kunna använda en vridande rörelse ca 10graders vinkel moment ca 0,2Nm om det känns lättare.
Det får dock ej kosta skjortan, smärtgräns ca 3000:-, och klara 30 slag i minuten dag ut och dag in.
Någon som har några goda ideer?
Jag vill ersätta de pneumatiska cylindrarna med en solenoid eller dylikt för att slippa tryckluften. Finns inte alltid tillgängligt.
Problemet blir nog att övrig mekanik tar stryk av den "okontrollerade" slående rörelsen.
Jag skulle behöva styra hastigheten på solenoiden, elektriskt eller mekaniskt, alternativt hitta ett annat drivsätt. Slaget är ca 10mm och kraften ca 100N.
Jag skulle kunna använda en vridande rörelse ca 10graders vinkel moment ca 0,2Nm om det känns lättare.
Det får dock ej kosta skjortan, smärtgräns ca 3000:-, och klara 30 slag i minuten dag ut och dag in.
Någon som har några goda ideer?
Senast redigerad av blueint 3 maj 2011, 15:43:59, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: CAPS!
Anledning: CAPS!
Re: LINJÄR ELEKTRISK RÖRELSE
Elmotor och kulskruv? Det kanske inte behövs en stegmotor utan bara en "vanlig" elmotor som kan växla riktning?
Det kanske kan gå med en stegmotor och gängstång. Det kostar förmodligen långt under 3 000 kronor. Det kommer nog an på hur snabbt tillslaget måste ske.
Jag tror varken elmotor eller stegmotor med någon linjärenhet är ett bra alternativ. Jag tror att det blir ett hårt slitage på motorerna.
Jag föreslår en mer analog mekanisk lösning, elektro drag- el hållmagnet, ex. från nordela.se (jag har ingen aning om priset).
elektromagnetens hållkraft är (jag gissar linjärt) beroende av ingångsspänningen.
Returrörelsen löser du med hjälp av en fjäder eller fler.
Jag föreslår en mer analog mekanisk lösning, elektro drag- el hållmagnet, ex. från nordela.se (jag har ingen aning om priset).
elektromagnetens hållkraft är (jag gissar linjärt) beroende av ingångsspänningen.
Returrörelsen löser du med hjälp av en fjäder eller fler.
-
Re: Linjär elektrisk rörelse
Jag är också rädd för att motorerna inte håller i längden. När det gäller solenoid (dragmagnet) så slår den så snabbt att det blir stora påfrestningar på leder och annan mekanik.
Jag hade en ide om att sätta någon hydraulisk dämpare/reglering som bromsar hastigheten, men hittar inget bra hos de leverantörer jag kollat på.
Dessutom tappar solenoiden kraften väldigt snabbt så fort den blir varm.
Är nog inne lite på att sätta en stegmotor som vrider ca 10 grader och påverkar ett länksystem, som finns i konstruktionen och gör att backarna rör sig symmetriskt.
Det jag tycker är att det borde finnas ett enkelt sätt eller någon teknik att skapa kraften, linjär eller vridande, som jag missat.
Jag hade en ide om att sätta någon hydraulisk dämpare/reglering som bromsar hastigheten, men hittar inget bra hos de leverantörer jag kollat på.
Dessutom tappar solenoiden kraften väldigt snabbt så fort den blir varm.
Är nog inne lite på att sätta en stegmotor som vrider ca 10 grader och påverkar ett länksystem, som finns i konstruktionen och gör att backarna rör sig symmetriskt.
Det jag tycker är att det borde finnas ett enkelt sätt eller någon teknik att skapa kraften, linjär eller vridande, som jag missat.
En mer komplex styrning av solenoiden är bara "spänning på" borde väl kunna fungera?
För 3000kr kan du köpa en liten tyst kompressor med tank att montera fast på maskinen.
Inte exakt vad du frågar om men enklaste lösningen och du behåller funktionen exakt som original.
Inte exakt vad du frågar om men enklaste lösningen och du behåller funktionen exakt som original.
En enkel lösning för att göra en roterande rörelse till linjär.
Driven av en stegmotor och med rätt utväxling får du både kraft och justerbar hastighet.
Max tryck på arbetsstycket kunde göras med att ha leden i tryckstången på en fjäder som trycks ihop då kraften är på max.
Eventuellt kunde man ju också göra strömtillförseln till motorn reglerbar så att den haltar då max (mot)kraften är uppnådd.
Driven av en stegmotor och med rätt utväxling får du både kraft och justerbar hastighet.
Max tryck på arbetsstycket kunde göras med att ha leden i tryckstången på en fjäder som trycks ihop då kraften är på max.
Eventuellt kunde man ju också göra strömtillförseln till motorn reglerbar så att den haltar då max (mot)kraften är uppnådd.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Det enda styrkortet solenoidleverantören erbjuder är att man ger en högre startström för att få solenoiden att slå och en lägre hållström för att den inte skall bli varm.
En solenoid är ju mycket svagare i början på sin rörelse.
Någon hastighetsreglering av solenoiden går mig veterligen ej att göra. Men jag kan ha fel.
Var köper jag den tysta kompressorn för 3000:-.
Borde det inte finnas nåt liknande servona i radiostyrda modeller fast för industriellt bruk?
En solenoid är ju mycket svagare i början på sin rörelse.
Någon hastighetsreglering av solenoiden går mig veterligen ej att göra. Men jag kan ha fel.
Var köper jag den tysta kompressorn för 3000:-.
Borde det inte finnas nåt liknande servona i radiostyrda modeller fast för industriellt bruk?
Tyst är ju relativt i en industrimiljö. Börja med att beräkna luftförbrukningen (slaglängd*kolvdiameter*antal slag per minut). Sen är det bara kolla hos olika leverantörer.
finns några små vettiga kompressorer till spikpistoler
dom normala små är väl 3000 varvsmotorer, dom andra är 1500, vilket gör det lite större för motsvarande effekt/flöde
men dom låter bra mycket bättre, kollade efter sådanna då jag ville ha en kompressor liten nog för att kunna köra på växelriktare och samtidigt med fräsen, vilket inte alltid funkade bra med min stora trefaskompressor
dom normala små är väl 3000 varvsmotorer, dom andra är 1500, vilket gör det lite större för motsvarande effekt/flöde
men dom låter bra mycket bättre, kollade efter sådanna då jag ville ha en kompressor liten nog för att kunna köra på växelriktare och samtidigt med fräsen, vilket inte alltid funkade bra med min stora trefaskompressor
Vill du ha en riktigt tyst kompressor är det väl en Sil-air som gäller, och då måste du upp till 4500 eller så, då räcker inte 3000kr...
-
Det blir nog en liten kompressor. Hade dock hoppats på att det fanns någon liten elektrisk mojäng som skulle kunna göra jobbet utan en massa tillkommande mekanik.
/ Gardenwood
/ Gardenwood
Det måste väl gå att ha någon sorts pwm-lösning för att driva solenoiden med en profil så att hastigheten dämpas. Antagligen max spänning/ström precis i början så att den börjar röra sig, en svacka under rörelsen och max igen (eller nedjusterad hållström) mot slutet. Det kommer ju inte att bli speciellt linjärt, men det har väl ingen betydelse för funktionen om man bara är intresserad av att dämpa hastigheten. Det blir en balans mellan trögheten och kraftprofilen för solenoiden.
Om rörelsen alltid är lika lång så är väl kraften proportionell mot hållströmmen, men kraften varierar (kvadratiskt tror jag) med rörelsens längd.
Sen finns det ju även solenoider med en roterande rörelse som skulle kunna fungera.
Om rörelsen alltid är lika lång så är väl kraften proportionell mot hållströmmen, men kraften varierar (kvadratiskt tror jag) med rörelsens längd.
Sen finns det ju även solenoider med en roterande rörelse som skulle kunna fungera.
Det går på sätt och vis att köra med en fast profil. Förutsättningen är att friktionen/lasten inte varierar märkbart. Och det är man inte bortskämd med i verkliga livet, precis...
Man skulle teoretiskt kunna köra med mot-emk-återkoppling av en solenoid, men jag har en känsla av att den inte hinner upp i så hög fart att man får nån vettig signal (jämfört med hur mycket störningar och skit man får på köpet med mätningen) att reglera på.
Man skulle teoretiskt kunna köra med mot-emk-återkoppling av en solenoid, men jag har en känsla av att den inte hinner upp i så hög fart att man får nån vettig signal (jämfört med hur mycket störningar och skit man får på köpet med mätningen) att reglera på.