Problemen upplevde jag för första gången för några år sedan, på robot SM. På robot SM använde jag till skillnad från när jag var hemma en laptop med en billig RS232->USB adapter. Varje år, oavsett vilken adapter jag körde med, testade många olika, så fungerade det ett tag för att sedan lägga av efter ett tiotal minuter eller nån timme. Programmeraren slutade att svara (xWisp2w skrev att den inte fick kontakt med wispen). Ibland hjälpte det att starta om datorn, men ofta var jag tvungen att installera om drivrutinerna till adaptern.
Jag trodde att detta berodde på de dåliga kina-adaptrarna, så jag köpte mig en FTDI baserad adapter, EVAL232. Efter min flytt har jag inte längre någon dator med serieport, men däremot en ny asus laptop. Så jag kopplade inmin FTDI adapter och wispen, och visst fungerade det en stund,men sen lade den av med att svara.. Att starta om datorn har däremot räckt i alla fall hitintills. Men det rör sig alltså om två olika datorer, av olika märken, och två olika RS232 adaptrar, så den enda gemensamma nämnaren är ju Wispen...
På Votis FAQ hittade jag att man kunde koppla en felsöknings LED mellan Vcc och LVP vilket jag gjorde. Denna skall blinka två gånger vid uppstart enligt Voti, men min blinkar 3 gånger. Vad dessa blinkningar betyder kan jag inte hitta något om på voti's hemsida...
Ytterligare en sak är att då programmeraren väljer att gå o lägga sig (sluta svara) så blir ofta MCLRE, den gula tåten, konstant hög ~11v. Där ligger den kvar oavsett vad jag gör...
Första gången, och ibland andra gången också, som den väljer att inte fungera får jag följande fel. Jag TROR också att LED'n blinkade till vid detta tillfälle. (EDIT, Jepp, 1 kort blink)
Kod: Markera allt
Executing: xwisp2w port 9 go "C:\Users\Daniel Andersson\PIC\HiTech_C\welding_fan_controller\welding_fan_controller.hex"
xwisp2 version 2.0.0 for Windows (May 5 2010, Open Watcom C/C++ 1.90)
File C:\Users\Daniel Andersson\PIC\HiTech_C\welding_fan_controller\welding_fan_controller.hex loaded and is Intel Hex format conforming
Detected programmer: Wisp648, firmware version 1.29
SendReceiveFast read timeout, received 3 of 7 bytes
Sorry, this target is not supported by xwisp2!
SendReceiveFast read timeout, received 0 of 5 bytes
Target not auto-detected, please specify on commandline!
xwisp2 failed after 8.03 seconds, rc 23
Press 'Enter' to continue:
Kod: Markera allt
Executing: xwisp2w port 9 go "C:\Users\Daniel Andersson\PIC\HiTech_C\welding_fan_controller\welding_fan_controller.hex"
xwisp2 version 2.0.0 for Windows (May 5 2010, Open Watcom C/C++ 1.90)
File C:\Users\Daniel Andersson\PIC\HiTech_C\welding_fan_controller\welding_fan_controller.hex loaded and is Intel Hex format conforming
Failed to activate Programmer.
Check connection to target and serial port (\\.\COM9).
xwisp2 failed after 1.67 seconds, rc 23
Press 'Enter' to continue:
Tacksam på förhand, Daniel.