elkonverterad häcksax
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
elkonverterad häcksax
Har en (av många) som är trött i motorn, så tanken slog mig att ta bort bensinmotorn och sätta dit en elmotor istället. Skönt att slippa klydda med bensin samt att den blir lättare och att man kan klippa senare på kvällarna utan att störa grannarena allt för mycket.
Saxen jag pratar om är en http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... C2%B0.html och en tank räcker ca 40min.
Med över 2km häck blir det både tungt och dyrt med bensin (visst det kostar att ladda den med el också..)
Så, vilken typ av motor skulle passa till en sådan? har tittat på elkonverteringstrådarna där en motor ifrån hobbyking presenterades. Den såg ifall smidig ut, inte större än en ölburk.
Saxen jag pratar om är en http://www.stihl.se/isapi/default.asp?c ... C2%B0.html och en tank räcker ca 40min.
Med över 2km häck blir det både tungt och dyrt med bensin (visst det kostar att ladda den med el också..)
Så, vilken typ av motor skulle passa till en sådan? har tittat på elkonverteringstrådarna där en motor ifrån hobbyking presenterades. Den såg ifall smidig ut, inte större än en ölburk.
Re: elkonverterad häcksax
Tror inte du behöver riktigt så kraftig motor, 7000w är en hel del.
Så slipper du även lite vikt. 2000w kanske är lagom.
Batterierna skulle du kunna bära på kroppen, så slipper du tyngd på armarna.
Så slipper du även lite vikt. 2000w kanske är lagom.
Batterierna skulle du kunna bära på kroppen, så slipper du tyngd på armarna.
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: elkonverterad häcksax
nä, den motorn är väl i överkant.
Bensinmotorn genererar 1,05kW eller 1,4hk vid full gas , okänt varvtal.
Vad kan vara 'snålast'? att köra på en motor som är för snabb och växla ner den för att vinna kraft samt lägre rpm, eller köpa annan motors som går nästintill max, men utan utväxlingen?
*med snålt menar jag antal batteritimmar
Bensinmotorn genererar 1,05kW eller 1,4hk vid full gas , okänt varvtal.
Vad kan vara 'snålast'? att köra på en motor som är för snabb och växla ner den för att vinna kraft samt lägre rpm, eller köpa annan motors som går nästintill max, men utan utväxlingen?
*med snålt menar jag antal batteritimmar
Re: elkonverterad häcksax
Tror det är mest lämpligt att hitta en motor som ligger bra i varvtal reda från början. Det sitter inte mycket utväxling på dessa maskiner så tror det blir onödigt tungt och klumpt att sätta på en nedväxling också. Sedan förlorar du alltid en del effekt i en nedväxling med motstånd osv.
Skulle tro att en bensinmotor har ett arbetsvarv på 4000-7000 varv beroende på modell! Räkna nog med de högre varvtalen!
Vill inte sätta käppar i hjulet för dig men det blir en hel del grejor du måste ha för att det ska funka, kommer kosta rätt mycket för dig också.
Du måste också ha lämpligt fartreglage, till en stor motor behövs ett stadigt fartreglage. De som är gjorda för flygplan måste ha kylning, du måste alltså fixa någon form av kylning till detta som för övrigt måste klara av stora strömmar! 2000 watt kontinuerligt och säg med 22.2 volt måste det klara 90 A kontinuerligt.
Då måste du också ha ett par stadiga batterier, tyvärr när du ska ta ut dessa strömmar är det tveksamt om Hobbykings accar pallar detta. Måste rekommendera riktiga accar för det ska funka och kunna leverera den önskvärda effekten. Haft några Hobbykingaccar som föröskt pressa ut lite mer kraft ur, har till min rc-bil. De blev ganska snabbt runda och svullna. Och ett par riktiga accar kostar ungefär 1000-1500 kr per styck.
Sedan är det detta med strömförbrukningen. Säg att den förbrukar 90 A, och accarna brukar ligga på ungefär 5 Ah, du behöver måååååååånga accar eller många och stora laddare för att kunna klippa den häcken i ett sträck.
Vill inte sätta käppar i hjulet för dig som sagt, det är en kul ideé men tror tyvärr inte det kommer bli praktiskt genomförbart. Lättare nästan att köpa en enorm förlängningssladd eller polera upp den redan existerande maskinen. En redig genomgång kan vara bra!
Lite motorer och annat som kanske kan vara lämpliga!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=4914
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14408
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=2097
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14500
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8920
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9965
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10308
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16496
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16501
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14616
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14612
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6792
Skulle tro att en bensinmotor har ett arbetsvarv på 4000-7000 varv beroende på modell! Räkna nog med de högre varvtalen!
Vill inte sätta käppar i hjulet för dig men det blir en hel del grejor du måste ha för att det ska funka, kommer kosta rätt mycket för dig också.
Du måste också ha lämpligt fartreglage, till en stor motor behövs ett stadigt fartreglage. De som är gjorda för flygplan måste ha kylning, du måste alltså fixa någon form av kylning till detta som för övrigt måste klara av stora strömmar! 2000 watt kontinuerligt och säg med 22.2 volt måste det klara 90 A kontinuerligt.
Då måste du också ha ett par stadiga batterier, tyvärr när du ska ta ut dessa strömmar är det tveksamt om Hobbykings accar pallar detta. Måste rekommendera riktiga accar för det ska funka och kunna leverera den önskvärda effekten. Haft några Hobbykingaccar som föröskt pressa ut lite mer kraft ur, har till min rc-bil. De blev ganska snabbt runda och svullna. Och ett par riktiga accar kostar ungefär 1000-1500 kr per styck.
Sedan är det detta med strömförbrukningen. Säg att den förbrukar 90 A, och accarna brukar ligga på ungefär 5 Ah, du behöver måååååååånga accar eller många och stora laddare för att kunna klippa den häcken i ett sträck.
Vill inte sätta käppar i hjulet för dig som sagt, det är en kul ideé men tror tyvärr inte det kommer bli praktiskt genomförbart. Lättare nästan att köpa en enorm förlängningssladd eller polera upp den redan existerande maskinen. En redig genomgång kan vara bra!
Lite motorer och annat som kanske kan vara lämpliga!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=4914
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14408
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=2097
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14500
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=8920
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=9965
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=10308
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16496
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16501
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14616
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=14612
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6792
- ghost_rider
- Inlägg: 2211
- Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
- Ort: Genarp
Re: elkonverterad häcksax
Strömförbrukningen är som sagt det stora problemet.
Men efter ha läst moppe elkonverterings tråden här fick mig att fundera.
Blir nästintill samma sak där, ett konstant (om inte större) kraftuttag på mopeden.
Den som knäcker nöten med förbrukningen har hittat en guldgruva.
Men efter ha läst moppe elkonverterings tråden här fick mig att fundera.
Blir nästintill samma sak där, ett konstant (om inte större) kraftuttag på mopeden.
Den som knäcker nöten med förbrukningen har hittat en guldgruva.

Re: elkonverterad häcksax
Kanske går att sätta någon sensor som gör att motorn bara varvar när man klipper.
Så det inte blir massa tomgång.
Absolut direktdrivning, ingen utväxling!
Batterier gäller nog 2 eller 3 uppsättningar för att få det bra.
Så det inte blir massa tomgång.
Absolut direktdrivning, ingen utväxling!
Batterier gäller nog 2 eller 3 uppsättningar för att få det bra.
Re: elkonverterad häcksax
Ja, det är ju det som är problemet. Och det blir en fruktansvärd kostnad med alla batterier osv, du kan lätt köpa en ny bensinare för samma pris.
För att ladda ute på fältet måste du ändå ha ett antal bilbatterier eller ha ett nätagg och en stadig laddare. Så det blir ganska klumpigt också om inte annat.
Jag har själv 3 uppsättningar batterier och det är tyvärr för lite. Har på min bil ungefär en körtid på 10 minuter på ett 4.5 Ah batteri, laddaren tar ungefär 20-25 minuter att ladda ett acc. Det är knappt att det går, ska köpa minst 2 uppsättningar till för det ska kunna köras konstant.
Den drar i och för sig en del, bilen alltså, runt 100-120A, toppströmmar på 300-400 A
Accar som jag kan rekommendera du kan använda som verkligen tål trycket!
http://www.autopartner.se/desirepower-v ... c-304.aspx
http://www.autopartner.se/ap-5000mah-6s ... c-304.aspx
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1213
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1218
För att ladda ute på fältet måste du ändå ha ett antal bilbatterier eller ha ett nätagg och en stadig laddare. Så det blir ganska klumpigt också om inte annat.
Jag har själv 3 uppsättningar batterier och det är tyvärr för lite. Har på min bil ungefär en körtid på 10 minuter på ett 4.5 Ah batteri, laddaren tar ungefär 20-25 minuter att ladda ett acc. Det är knappt att det går, ska köpa minst 2 uppsättningar till för det ska kunna köras konstant.
Den drar i och för sig en del, bilen alltså, runt 100-120A, toppströmmar på 300-400 A
Accar som jag kan rekommendera du kan använda som verkligen tål trycket!
http://www.autopartner.se/desirepower-v ... c-304.aspx
http://www.autopartner.se/ap-5000mah-6s ... c-304.aspx
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1213
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1218
Re: elkonverterad häcksax
blir till att klippa många häckar för att man ska få igen pengarna....
- Klas-Kenny
- Inlägg: 11840
- Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
- Ort: Växjö/Alvesta
Re: elkonverterad häcksax
Hehe jo men miljön också.
Numera kan man köpa miljöbensin till klippare, samt även miljöolja som är tillverkad av organiska material, släpper inte ut några som helst extra växthusgaser, endast förnybara källor!
Batterierna tillverkas i Kina, hur ser deras processer ut, hur miljövänliga är dem egentligen. Sedan ska strömmen komma från något också. Nere i söder importeras fortfarande en del el från Danmark och deras Koleldning. Så vet inte det där med miljövänlighet längre heller.
Miljöbensinen luktar iofs inte så gott, men den funkar bra i alla fall. Alla kommuner använder den numera om inte annat, den är i stort sett ofarligt, nåja mindre farlig att andas in avgaserna från jämfört med vanlig bensin.
Numera kan man köpa miljöbensin till klippare, samt även miljöolja som är tillverkad av organiska material, släpper inte ut några som helst extra växthusgaser, endast förnybara källor!
Batterierna tillverkas i Kina, hur ser deras processer ut, hur miljövänliga är dem egentligen. Sedan ska strömmen komma från något också. Nere i söder importeras fortfarande en del el från Danmark och deras Koleldning. Så vet inte det där med miljövänlighet längre heller.
Miljöbensinen luktar iofs inte så gott, men den funkar bra i alla fall. Alla kommuner använder den numera om inte annat, den är i stort sett ofarligt, nåja mindre farlig att andas in avgaserna från jämfört med vanlig bensin.
Re: elkonverterad häcksax
högeffektslaser?
är det verkligen vettigt att bygga om en maskin när det finns färdiga elvarianter?
jag hadde nog varit så full i fan att haft en kärra med blybatteri och en växelriktare, med 25m förlängningssladd så når man minst 45m


är det verkligen vettigt att bygga om en maskin när det finns färdiga elvarianter?
jag hadde nog varit så full i fan att haft en kärra med blybatteri och en växelriktare, med 25m förlängningssladd så når man minst 45m
Re: elkonverterad häcksax
Om det är miljöhänsyn är det enkelt: Ta en pelletsbrännare, låt den koka lite vatten som i sin tur driver en ångmaskin på en del kW, den driver en generator och dit kopplar man en standard elektrisk klippare.
Alltså ett pelletsdrivet el-verk och en standard elektrisk klippare.
Alltså ett pelletsdrivet el-verk och en standard elektrisk klippare.
Re: elkonverterad häcksax
Nä men ska absolut inte förstöra för dig Ghostrider, känns som om jag gör det men tror tyvärr inte det kommer bli ekonomiskt försvarbart eller praktiskt för dig. Det kommer bli så mycket med batteribyten, laddning att det kommer ta 4 gånger så lång tid och mycket extra moment som man slipper med bensinaren. Men jag förstår självklart varför du vill göra det. Det är en stor fördel och mindre kladd med EL.
Dock är Grym's idé inte helt snurrig. Det hade kanske kunnat vara ett alternativ för dig. Att ha ett par feta bilbatterier, 2 st i serie och sedan en lång sladd från dem till klipparen. Då kan du ju använda dig av en borstlös motor och så. Men satsa på ett par stora 100Ah blybatterier så har du lååååång klipptid och behöver inte ladda hela tiden.
Annars ett elverk på hjul och elektrisk klippare??
Dock är Grym's idé inte helt snurrig. Det hade kanske kunnat vara ett alternativ för dig. Att ha ett par feta bilbatterier, 2 st i serie och sedan en lång sladd från dem till klipparen. Då kan du ju använda dig av en borstlös motor och så. Men satsa på ett par stora 100Ah blybatterier så har du lååååång klipptid och behöver inte ladda hela tiden.
Annars ett elverk på hjul och elektrisk klippare??
Re: elkonverterad häcksax
Sladd vill man inte ha på en häcksax, den är i vägen och man klipper av den...