Bygger ljusorgel, problem med OP förstärkare

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Kretskort

Bygger ljusorgel, problem med OP förstärkare

Inlägg av Kretskort »

Hade aldrig trott att analogelektronik är så pilligt. Jag förstärker just nu audiosignalen från ljudkortet på datorn med en OP 741 kopplad till +5V och GND.

1. Denna OP verkar är knappt användbar vid så här låg matningsspänning? Hittade ingen info i databladet om det.

Jag har enligt denna princip:
http://talkingelectronics.com/projects/ ... ingAmp.gif

2. På den icke inverterande ingången bytte jag ut ena resistorn mot en pot. För att ens den positiva halvperioden från ljudkortet skulle komma ur den andra änden av OP:n då jag använde den som spänningsföljare var jag tvungen att ha en grundspänning på ca 1,80 volt. Den negativa halvperioden "åts upp" vid denna grundspänning. Kallas denna kritiska spänning något?

3. Förstärkaren kan ge ut en maxamplitud på ca 0,7V innan den klipper topparna, vilket bara är ca 50% mer än ingångssignalen just nu. Jag kopplade en LED med motstånd mot utgången och helt plötsligt blev hela utsignalen bara flat. LED lampan lös, men konstant av grundspänningen. Varför? Kan inte denna OP ge tillräckligt med ström? Igår lyckades jag få en LED att blinka i takt till musiken med utgångspunkten två simpla BC546 transistorer och överhuvudtaget inget mer.

Jag har ett oscilloscop som jag kan se alla signaler med.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Bygger ljusorgel, problem med OP förstärkare

Inlägg av 4kTRB »

1.8V på utgången är din nya jordnivå och det klart
har du en LED kopplad mellan 1.8V och din original
jordnivå så lyser LED:en. Katod ska du koppla till din
nya jordnivå för alla signaler till höger om utgången
ska referera till den nya jordnivån.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En 741'a kan inte gå "närmre" än runt 2V från matningsspänningen - i bästa fall, oftast runt 2,2V-2,5V.

Det betyder att utgången inte kan gå lägre än 2V och inte högre än VDD - 2V, i detta fall 3V.

Den fungerar helt enkelt inte till detta! Skaffa en op-amp med rail-to-rail in- och utgång, då börja det spela.

Dessutom måste du fixa ett mittpunkt för op-ampen, det kan fixas med ett par motstånd samt in- och utgångskondensator.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Icecap: Vad bra, då vet jag. :) Är det här något man måste veta av erfarenhet eller står det i databladet? Kunde inte hitta dessa siffror: http://www.national.com/ds/LM/LM741.pdf

Men varför slocknade utsignalen då jag kopplade en LED till utgången?

4kTRB: Ja givetvis, att jag inte tänkte på det! Det är alltså så det fungerar i bilstereo och liknande, att - ledaren alltid ligger på en potential på 6 volt?

Det här är nog det mest givande forum jag någonsin hängt på. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Electrical Characteristics, Output Voltage Swing, VS = ±15V: Min ±10V, typisk ±13V vid en belastning på >= 2k.

Det går alltså bort mellan ±2V till ±5V.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Aha. :)

Då återstår bara frågan, varför blev utsignalen helt likriktad, alltså som ett rakt streck på oscilloscopet, då jag kopplade LEDen som last på utgången?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För att den inte orkar driva någon last värd namnet vid så låg spänning! Den kan aldrig gå så lågt i spänning att LED'n släcks.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jo att LED:en inte släcktes förstår jag, men att även utsignalen blev helt likriktad var lite skumt. Vid +/- 12V matning blinkade leden finfint iaf, så det var väl att OP:n inte orkade hålla signalen uppe när en last var påkopplad också.

Funderar på en sak angående halvledarreläer som detta:

http://www.utc.ac.th/~sanom/%E0%B8%81%E ... age002.jpg

Är det så här att

1. Ström till leden, nollgenomgång sker, MOC3041 latchar
2. Ström går genom gaten på TRIACEN som latchar
3. Spänningen över MOC3041 faller nu till i princip 0 nästan genast, så även strömmen. Och det är därför så förhållandevis små motstånd används, för att ström endast går genom MOC3041 i början av perioden då spänningen är väldigt låg?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När en TRIAC trigger sker det fort! Alltså hinner strömmen gå i gaten i mycket kort tid.

Optokopplaren driver ingen ström till gaten om inte den är vid en nollgenomgång och när den driver kommer spänningen att öka "långsamt" till dess att TRIAC'en triggas.

Så ja, din beskrivning är ung. rätt liksom orsaken är inte-helt-fel.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Gött att man börjar förstå lite. :)

Tittar på den här kretsen och blir lite fundersam:

Bild

http://www.redcircuits.com/Page131.htm
1.
För att få en justerbar delningsfrekvens för basen, borde inte R7 också vara en potentiometer? Nu ligger bara P1 som en dämpning av basregistret?

2. Vad kallas den här typen av aktivt filter? http://cdn.makezine.com/make/blogs/blog ... hem_r2.gif

Edit: Hittade tvåan. http://www.ecircuitcenter.com/circuits/ ... ndpass.htm

Köpt HE leds och monterat på en låda nu, verkar bli en riktigt snygg orgel i stereo :)
Skriv svar