Hur lång kabel på comport
Hur lång kabel på comport
Tänkte skicka ut ström på en pinne i comporten till en fotocell eller gränsläge, när det aktiveras skickas det tillbaka till en annan pinne i comporten. Jag undrar hur lång kabel jag kan ha med de små strömmar det handlar om, 5 volt och ca 8 milliampere tror jag det är. Kan jag ha 200 meter kabel?
Re: Hur lång kabel på comport
Om du bara skall mata spänning till fotocellen så lär det nog gå, men du kan troligen inte använda dig av någon kommunikation med den kabellängden. Dessutom får du in en massa störningar om du inte använder dyr skärmad kabel. Använd serieporten istället, den är gjord för längre kabellängder även om det kräver en RS232-omvandlare.
- Electricguy
är inte comport och serieport samma sak???
Det funkar säkert på 200 meter. Det bästa vore nog att göra en strömgenerator. Eftersom det är en långsam signal vi pratar om så bör det vara problemfritt. Häng på en kondensator på mottagarsidan så får du inga störningar.
Kör du vanlig RS232 så gäller dessa längder:
Det funkar säkert på 200 meter. Det bästa vore nog att göra en strömgenerator. Eftersom det är en långsam signal vi pratar om så bör det vara problemfritt. Häng på en kondensator på mottagarsidan så får du inga störningar.
Kör du vanlig RS232 så gäller dessa längder:
källa: RS232 Specifications and standardMaximum cable lengths
Cable length is one of the most discussed items in RS232 world. The standard has a clear answer, the maximum cable length is 50 feet, or the cable length equal to a capacitance of 2500 pF. The latter rule is often forgotten. This means that using a cable with low capacitance allows you to span longer distances without going beyond the limitations of the standard. If for example UTP CAT-5 cable is used with a typical capacitance of 17 pF/ft, the maximum allowed cable length is 147 feet.
The cable length mentioned in the standard allows maximum communication speed to occur. If speed is reduced by a factor 2 or 4, the maximum length increases dramatically. Texas Instruments has done some practical experiments years ago at different baud rates to test the maximum allowed cable lengths. Keep in mind, that the RS232 standard was originally developed for 20 kbps. By halving the maximum communication speed, the allowed cable length increases a factor ten!
RS232 cable length according to Texas Instruments
Baud rate Maximum cable length (ft)
19200 50
9600 500
4800 1000
2400 3000
Jag ska bara mata spänning fram , när sedan fotocellen som har egen strömförsörjning bryts, så ska spänningen skickas tillbaka på en annan kabel och min pc ska då kunna registrera detta.
Min undran är väl mest hur lång kabel man kan ha innan spänningen sjunker så lågt att inte serieporten kan registrera detta.
Det är alltså inte frågan om någon datakommunikation.
Är det någon som vet hur man beräknar möjlig kabellängd?
Om man leker med tanken att man vill ha 1000-3000 meter kabel antar jag att man måste ha ett relä som skickar kanske 12V. Kan någon rekommendera ett relä där styrströmmen från serieporten räcker till?
Vad är en strömgenerator?
Min undran är väl mest hur lång kabel man kan ha innan spänningen sjunker så lågt att inte serieporten kan registrera detta.
Det är alltså inte frågan om någon datakommunikation.
Är det någon som vet hur man beräknar möjlig kabellängd?
Om man leker med tanken att man vill ha 1000-3000 meter kabel antar jag att man måste ha ett relä som skickar kanske 12V. Kan någon rekommendera ett relä där styrströmmen från serieporten räcker till?
Vad är en strömgenerator?
Har du teknik på plats för att läsa rena signalnivåer på
COM-ports pinnarna ? Kör du via någon av signalerna
för flödeskontroll ?
COM-ports pinnarna ? Kör du via någon av signalerna
för flödeskontroll ?
Jag har inte programmerat det än, vill först veta vilka kabellängder som gäller för att det ska vara genomförbart.
När det bara är ett nivåskifte ska du räkna på motståndet i de enskilda ledare men 200m med ett vanligt TP-kabel borde gå synnerligt fint.
Se bara till att ingången inte "hänger i luften" när reläet är öppet. Du måste ha något som drar ner signalen till jord när den inte får 5 volt. Det räcker med ett 10-47k motstånd till jord.
om du använder serieporten så är där ju inga 5 volt - då har du lite odefinierade spänningar mellan -12V och +12V...
Hur som helst så är avståndet inget problem. Det går att lösa på olika sätt.
I värsta fall kan du driva en RS485 driver som skickar en differentiell signal. Men jag ser inget behov av det här då din signal är att betrakta som likström. Om signalen på 5 volt fram och tillbaks (det blir 400 meter kabel) sjunker för mycket så sätter du en transistor vid ingången... allt går att lösa.
räkna: koppartråd 400 meter , 0.25 mm2 ger 26 ohm (obekräftat från "copper wire calculator").
Men ett motstånd till jord på 820 ohm vid ingången går en ström på ca 6 mA vilket ger ett spänningsfall i kabeln på 0,156 volt..... dvs du bör få ut ca 4.84 volt.
Ju högre motstånd du har till jord desto känsligare för störningar. Å andra sidan ökar spänningsfallet i kabeln. Kombinera mitståndet med en kondensator på 330 nF så minskar risken för störningar markant. Sedan kan du även filtrera i mjukvara - ta några samples med några millisekunders fördröjning och kolla att de är lika.
om du använder serieporten så är där ju inga 5 volt - då har du lite odefinierade spänningar mellan -12V och +12V...
Hur som helst så är avståndet inget problem. Det går att lösa på olika sätt.
I värsta fall kan du driva en RS485 driver som skickar en differentiell signal. Men jag ser inget behov av det här då din signal är att betrakta som likström. Om signalen på 5 volt fram och tillbaks (det blir 400 meter kabel) sjunker för mycket så sätter du en transistor vid ingången... allt går att lösa.
räkna: koppartråd 400 meter , 0.25 mm2 ger 26 ohm (obekräftat från "copper wire calculator").
Men ett motstånd till jord på 820 ohm vid ingången går en ström på ca 6 mA vilket ger ett spänningsfall i kabeln på 0,156 volt..... dvs du bör få ut ca 4.84 volt.
Ju högre motstånd du har till jord desto känsligare för störningar. Å andra sidan ökar spänningsfallet i kabeln. Kombinera mitståndet med en kondensator på 330 nF så minskar risken för störningar markant. Sedan kan du även filtrera i mjukvara - ta några samples med några millisekunders fördröjning och kolla att de är lika.
Jag har ingen "äkta" serieport utan använder USB till RS232 konverter så det blir väl inte mer än 5V.
Varför måste jag ha ett motstånd till jord?
Varför måste jag ha ett motstånd till jord?
En "öppen" ingångs nivå är odefinierad, den kan fladdra mellan 0 och 1 beroende på störningar.
Och RS-232 är i alla fall specad med positiv och negativ spänning så även om det är en USB-RS-232-omvandlare så kommer du aldrig att ha 0 V på en utgång.
Och RS-232 är i alla fall specad med positiv och negativ spänning så även om det är en USB-RS-232-omvandlare så kommer du aldrig att ha 0 V på en utgång.
>så även om det är en USB-RS-232-omvandlare så kommer du aldrig att ha 0 V på en utgång.
Nerre, hur tänkte du nu? Omvandlaren gör ju om signalen till en signal som är 0-5 volt.
Nerre, hur tänkte du nu? Omvandlaren gör ju om signalen till en signal som är 0-5 volt.
Om den är en "äkta" USB-serieport så ska väl serieportsänden vara just RS-232-nivåer och inte TTL?
Det är alltså en USB-kontakt i ena änden och en RS-232-kontakt i andra änden.
Det låter som om du snackar om en TTL-RS-232-omvandlare?
Det är alltså en USB-kontakt i ena änden och en RS-232-kontakt i andra änden.
Det låter som om du snackar om en TTL-RS-232-omvandlare?
Hmm. javisst, det är jag som blandar ihop korten.
Men: är det en USB-RS232 eller en USB-FT232 ?
Verkar ju som att trådskrivaren vet att det är 0-5 volt ut på grunkan?
Är du säker på det, Backard, eller gissar du att det är 5 volt ut?
Men: är det en USB-RS232 eller en USB-FT232 ?
Verkar ju som att trådskrivaren vet att det är 0-5 volt ut på grunkan?
Är du säker på det, Backard, eller gissar du att det är 5 volt ut?