Behöver hjälp med PWM
Behöver hjälp med PWM
Tjenare, jag undrar om någon vet vart man kan köpa en pwm på max utström 65 A?
-
victor_passe
Re: Behöver hjälp med PWM
Tyvärr kan man inte det då pwm är en vågform.
Du kanske menar någon form av dimmer.
Är det 0.1nV eller 10TV som är din matningsspänning?
Hur ska den styras? Hur stor får den vara? vikt?
Lite väl lite är specat.
Du kanske menar någon form av dimmer.
Är det 0.1nV eller 10TV som är din matningsspänning?
Hur ska den styras? Hur stor får den vara? vikt?
Lite väl lite är specat.
Jag ska ha de till att styra en vindrutetorkarmotor som jag ska sätta på en cykel. Min lärare här i skolan sa att jag skulle ha en PWM (och så visade han en på 6.5 A och sa att jag behövde en som vara 10 ggr större) Så den drivs ju alltså med 12 volt. Motorn ligger på ca 1 hästkraft.
För det funkar väll inte med dimmer eller potensiometer?
För det funkar väll inte med dimmer eller potensiometer?
-
Mindmapper
Det finns många trådar om att PWM'a en cyckelmotor.
Eftersom du inte ska backa behövs det ett gäng transistorer i parallell och en kraftig diod + lite annat smått och gott.
Eftersom du inte ska backa behövs det ett gäng transistorer i parallell och en kraftig diod + lite annat smått och gott.
Vindrutetorkarmotor på 1 hästkraft, kraftigt!
Du behöver två delar, en enhet som genererar PWM, exempelvis med en 555:
http://www.google.se/search?q=555+pwm
Sen behöver du transistorer som styrs av PWM-signalen.
Har du inte jobbat något med elektronik innan så är det inte jättelätt, men det är klart det går!
Finns helt färdiga enheter att köpa, bör finnas på ebay, dx eller hobbyking.
Vill du göra det lite enklare så sätter du reläer som kopplar på olika spänningar till motorn.
Du behöver två delar, en enhet som genererar PWM, exempelvis med en 555:
http://www.google.se/search?q=555+pwm
Sen behöver du transistorer som styrs av PWM-signalen.
Har du inte jobbat något med elektronik innan så är det inte jättelätt, men det är klart det går!
Finns helt färdiga enheter att köpa, bör finnas på ebay, dx eller hobbyking.
Vill du göra det lite enklare så sätter du reläer som kopplar på olika spänningar till motorn.
-
Mindmapper
Det vill nog till att den klarar betydligt mer än 65A. Att dra igång en 1hk motor från stillastående tar mycket ström under en lång tid.
Senast redigerad av Mindmapper 28 april 2011, 15:01:46, redigerad totalt 1 gång.
Det måste vara en torkarmotor i hästväg om den är på 762W eller mer! Dom jag har pillat med har definitivt inte varit i närheten av denna effekt, då pratar vi kanske 100W som mest. De är oftast avsäkrat med 6A, detta betyder då att den nog drar runt 4A i medel, något jag tycker verkar ganska OK med tanke på min erfarenhet.
Vid 14,4V @ 6A (för att ta i) blir det då 86,4W. Sedan tillkommer effektiviteten, den är ju oftast en snäckväxel så kanske 80%?
Det ger alltså 69W till cykeln.
Det ger ett kännbart tillskott men inte mer. Och någon bamsing PWM-styrning lär man knappast behöva...
Vid 14,4V @ 6A (för att ta i) blir det då 86,4W. Sedan tillkommer effektiviteten, den är ju oftast en snäckväxel så kanske 80%?
Det ger alltså 69W till cykeln.
Det ger ett kännbart tillskott men inte mer. Och någon bamsing PWM-styrning lär man knappast behöva...
Transistor som styrs av en digital I/O, backdiod för skydd, spole för utjämning borde lösa det i stora drag.
PWM:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering
PWM:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering
Testa och se först hur mycket ström motorn drar vid 12 volt rakt på i värsta scenariot - dvs. start i uppförsbacke.
Sen kan man börja fundera på hur elektroniken ska dimensioneras. Om motorn drar 6A i normalt tillstånd kanske den drar 12A i vissa situationer? Då behöver du antagligen en motorcontroller som klarar 20-30A... Det kan du lätt fixa med ett par MOSFETar , en MOSFET-gate-driver och en PWM-krets (och en massa kringkomponenter...)
bild hittad på nätet: så här kör man med två MOSFETar parallellt:

och här en variant av gate-driver med transistorer:

Sen kan man börja fundera på hur elektroniken ska dimensioneras. Om motorn drar 6A i normalt tillstånd kanske den drar 12A i vissa situationer? Då behöver du antagligen en motorcontroller som klarar 20-30A... Det kan du lätt fixa med ett par MOSFETar , en MOSFET-gate-driver och en PWM-krets (och en massa kringkomponenter...)
bild hittad på nätet: så här kör man med två MOSFETar parallellt:

och här en variant av gate-driver med transistorer: