Styrning till LEDrör

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mutiaz

Styrning till LEDrör

Inlägg av Mutiaz »

Problemet ligger i mina led-rör jag har under bilen. Dioderna sitter i 5 olika sektioner, alltså var femte diod är kopplade till varandra.

Jag har även ett cykel-baklyse med fem dioder, som jag vill använda som styrenhet till diodrören.
Problemet ligger i att baklyset har "varierande jord", alltså när det blinkar så är det reglerat genom jorden. Medans rören har jag byggt tvärt om.
En liten miss

Jag vill alltså ha hjälp med en krets som tar in styrström från cykelbaklyset, fasvänder och förstärker till tolv volt.

En sak som man måste tänka på, är att de fem kretsarna måste vara någorlunda synkade för att få blinkningarna snygga.

Är detta möjligt eller bör jag fundera på mikroprocessor??
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Om det är blinkningar det är ute efter måste det vara bättre att bygga nytt med en 555'a.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går bra att plocka ut jordsignalen från blinklyset och stoppa in signalen till en PNP-transistor, som då kan öppna upp för 12V när det kommer en jordpuls. :)
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Jag visste väl att det skulle gå..

Vilken PNP är det jag behöver??
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hur mycket ström drar LED-rören, och vilken spänning ger din cykelblink-krets ut?

Om cykelblink-kretsen ger ur t.ex. 0-5V, kommer ju PNP-transistorn alltid att leda. Detta kan fixas genom en extra NPN-transistor på cykelblink-kretsens utgång.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Rören drar nästan ingen ström alls. Low Power consumption..

Ingen spänning kommer ut från blinkmojjen utan det är en GND puls..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Hmm.. det jag var ute efter var hur spänningen ut från blinkmojen såg ut när det INTE kommer en jordpuls. Hänger den "fritt", eller är den kopplad till matningsspänningen?

Sedan vore det i alla fall bra att få veta hur mycket ström LED-rören drar. Jag tycker att det låter som om de kan dra en del ström ändå. Lysdioder drar mer ström än man tror, särskilt när man använder många.

Valet av transistor beror helt på hur mycket ström LED-rören drar. Det kanske t.o.m. är smidigast att använda en P-kanals MOSFET.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Det va visst mer än jag trodde.. Inte mitt projekt.. Hjälper en vän..

122st lysdioder. 30 milliampere st..
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

122*30mA var ju LITE mer än "nästan ingen ström alls" :D

MOSFET:en IRF9540 (18kr på ELFA) är nog ett bra val.

Detta förutsätter dock att din "blinkmoj" ger ut +12V (eller "hänger i luften") när den inte jordar ner.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Plusbenet sitter konstant kopplat till plus på batterierna (2st 1.5v), Minus sticker ut ifrån en liten svart plupp på kretskortet.

Jag skickar länkar till bilder på den.

http://img92.echo.cx/my.php?image=p10101109sx.jpg
http://img92.echo.cx/my.php?image=p10101117wd.jpg
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Kanske läge för en optokopplare :wink:
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Vad tror du om det då Schnegelwerfer? Tror du det kan funka med mosfeten? Databladet va rätt invecklat..
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hur hade du tänkt driva själva blinkmojen?

Den enklaste lösningen som "måste" funka oberoende av hur utsignalen från mojen egentligen ser ut borde ju vara att koppla ihop "+" på den med +12V (vilket gör att "-" eller jord på mojen blir +9V). Sen kan den driva en vanlig transistor, FET eller darlington. Skulle nästan satsa på darlington tror jag, hög förstärkning men kräver inte så stor spänning. Annars en FET som klarar sig med 3V...
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Problemet är att din blinkkrets antagligen ger ut +3V när lysdioden är släckt, och 0V när den ska vara tänd. Detta gör att om man kopplar gaten på MOSFETen direkt på blinkkretsens utgång, kommer den alltid att leda oavsett om blinkkretsen är igång eller inte.

Det går att fixa med en extra billig transistor och ett par motstånd, men då blir utgången inverterad, d.v.s. LED-rören lyser när blink-kretsen ger ut +3V. Om du använder ytterligare en transistor som inverterar signalen kommer det dock att fungera.

Den enklaste lösningen jag kommer på som dessutom ger bäst drivning av MOSFET:en är att köpa en ICL7667 (30kr på ELFA).

1. Spänningsmata ICL7667 från bilens +12V.
2 Koppla den ena ingången på ICL7667 till blinkkretsen.
3 Koppla ovanstående utgång från ICL7667 till den andra ingången på samma krets.
4 Koppla den andra utgången på ICL7667 till gaten på IRF9540
5 Koppla source på IRF9540 till bilens +12V
6 Koppla drain på IRF9540 till +-änden av LED-rören

Detta borde fungera, eftersom man inverterar signalen en extra gång när man matar den genom ICL7667 två gånger.

Detta kommer att kosta totalt ca 50kr, men kommer att ge jäkligt bra drivning av MOSFET:en, som dessutom enkelt kommer att klara av strömmen genom LED-rören.

EDIT:
Cyr, din idé att lyfta upp kretsens potential var smart, det tänkte jag inte på! Det borde fungera om man till blinkkretsens jord kopplade en zenerdiod på 9V ner till bilens jord.
Mutiaz

Inlägg av Mutiaz »

Kan du förklara steg 6 lite noggrannare?

Annars låter detta mkt bra! Tackar så mkt för hjälpen!
Skriv svar