Matningsanordning för ytmonterat?
Matningsanordning för ytmonterat?
Jag säljer en del byggsatser med ytmonterade komponenter i min webbutik och skulle gärna ha en apparat som kunde mata ytmonterat och klippa.
Det ingår tex 22 st 0.1uF 0805 kondingar i ett kit. Då skulle jag vilja mata in en rulle, ställa in 22 och 100 och få 100 st bitar med 22 st komponenter i varje.
Det svåraste för mig är nog att hitta matningshjulet. Remsorna har normalt 4mm mellan hålen. Det skulle alltså behövas ett pinhjul / kugghjul med ca 4mm delning. Är det någon som har ett förslag?
Resten ska väl ordna sig med räknare, relä, stegmotor etc.
Det ingår tex 22 st 0.1uF 0805 kondingar i ett kit. Då skulle jag vilja mata in en rulle, ställa in 22 och 100 och få 100 st bitar med 22 st komponenter i varje.
Det svåraste för mig är nog att hitta matningshjulet. Remsorna har normalt 4mm mellan hålen. Det skulle alltså behövas ett pinhjul / kugghjul med ca 4mm delning. Är det någon som har ett förslag?
Resten ska väl ordna sig med räknare, relä, stegmotor etc.
Re: Mantningsanordning för ytmonterat?
Jag har ingen bíld, hoppades att det tex finns någon som jobbar med maskiner för ytmonterat skulle kunna ha en idé.
Jag inbillar mig att matningshjulet skulle kunna se ut ungefär som dom som fanns på gamla smalfilmsprojektorer, en cylinder ca 30 mm (för 16mm film) eller ca 15 mm (super8 film) med pinnar längs kanten som greppar hålen i komponentremsan.
Jag inbillar mig att matningshjulet skulle kunna se ut ungefär som dom som fanns på gamla smalfilmsprojektorer, en cylinder ca 30 mm (för 16mm film) eller ca 15 mm (super8 film) med pinnar längs kanten som greppar hålen i komponentremsan.
vad hadde remsläsare för hålavstånd på matarhålen?
annars går det ju att göra slikt hjul, bara man har en pelarborrmaskin och delningsbord så går det relativt lätt med
annars går det ju att göra slikt hjul, bara man har en pelarborrmaskin och delningsbord så går det relativt lätt med
Ett kugghjul CNC fräst fräst plastbit borde kunna fixa det?
Kanske kan inspiration eller rentav delar hämtas från pappersremstekniken som telex använde tidigare?
Kanske kan inspiration eller rentav delar hämtas från pappersremstekniken som telex använde tidigare?
Jag hoppas att det finns någon här på forumet som jobbat med maskiner för ytmonterat som kan ge idéer. Det kanske finns sådana hjul som reservdel eller någon skrotad maskin man kan plocka delar från 

av en makaber slump hittade jag hjulet nu när jag var i garaget och städade lite
verkar vara 2.5 eller troligen 2.54 mm delning på dom till vanliga remsläsare
verkar vara 2.5 eller troligen 2.54 mm delning på dom till vanliga remsläsare
Snyggt!
Men jag är rätt säker på att det är 4mm som gäller för ytmonterat.
Men jag är rätt säker på att det är 4mm som gäller för ytmonterat.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur mycket sånt här ska du klippa? Är det inte enklare med en jigg/sax än att börja motorisera mm.
Jag har arbetat lite med Siemens pick and place maskiner i siplace-serien. Matarna där ser ut ungefär såhär:

Den där är för 24 mm komponenter. Bandet matas in till höger under dom gula och gröna knapparna sen kommer det upp ungefär mitt på mataren. Går under den svarta plastbiten och ut längst till vänster. Tejpen vänder (delas från bandet) vid den lilla luckan som syns till vänster och går sen tillbaka bort mot knapparna där det sitter tandade hjul som matar in den i en behållare. (Det vill ju du inte göra..
) Vid luckan sitter ett kugghjul som passar i bandet, det är det hjulet som matar fram bandet när en ny komponent ska plockas.
Så kan tänka mig att du vill göra något liknande, ett ganska långt spår så bandet matas fram rakt och snyggt mha ett kugghjul med lagom delning då såklart. Och pressa bandet mot kuggarna på något smidigt (kanske fjädrande vis).. Sen montera någon skärande/klippande anordning till vänster efter kugghjulet.
Den där är för 24 mm komponenter. Bandet matas in till höger under dom gula och gröna knapparna sen kommer det upp ungefär mitt på mataren. Går under den svarta plastbiten och ut längst till vänster. Tejpen vänder (delas från bandet) vid den lilla luckan som syns till vänster och går sen tillbaka bort mot knapparna där det sitter tandade hjul som matar in den i en behållare. (Det vill ju du inte göra..

Så kan tänka mig att du vill göra något liknande, ett ganska långt spår så bandet matas fram rakt och snyggt mha ett kugghjul med lagom delning då såklart. Och pressa bandet mot kuggarna på något smidigt (kanske fjädrande vis).. Sen montera någon skärande/klippande anordning till vänster efter kugghjulet.
Efter några år blir man trött i handleden.... Jag brukar köpa Clas Olssons "specialsax" som ser ut som en leksak men är riktigt vass. Det är egentligen en japansk blomstersax. Men jag sliter ut en om året, trots försiktig slipning: Längd ca 155mmtecno skrev:Hur mycket sånt här ska du klippa? Är det inte enklare med en jigg/sax än att börja motorisera mm.
Nu ska jag prova en sådan här som läkarna använder för att klippa tråd och liknande Längd 130mm, eggar av volframkarbid (hårdmetall)
Men på sikt skulle en matare kunna löna sig, så det är lika bra att börja fundera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu börjar det likna något! Ett problem tror jag är att pappersbanden är jämntjocka, med komponenterna "inbakade" medan plastbanden har en upphöjning för varje komponent.zealotry skrev:Jag har arbetat lite med Siemens pick and place maskiner i siplace-serien...
...och pressa bandet mot kuggarna på något smidigt (kanske fjädrande vis).. Sen montera någon skärande/klippande anordning till vänster efter kugghjulet.
En nerväxlad stegmotor vore nog också användbart om någon råkar ha en.
Re: Matningsanordning för ytmonterat?
Håller du dig till att endast hantera komponentremsor som är jämntjocka borde du kunna förenkla matningen genom att putta fram remsan med en- eller två gummirullar eller liknande. Låt en optisk sensor räkna hålen i remsan för att avgöra matad längd.
Såg denna DIY-klippare på någon blog för ett par år sen. Verkar vara enkelt uppbyggd med en stegmotor;
Såg denna DIY-klippare på någon blog för ett par år sen. Verkar vara enkelt uppbyggd med en stegmotor;
Just!!!! Något sådant. Fast lite snabbare...
Tyvärr kan jag sällan välja vilken typ av remsa det är. Motstånd är oftast på jämntjock pappersremsa medan kondingar, dioder, IC mm oftatst är på ojämn plastremsa. Men ett och annat får jag väl klippa för hand även i framtiden.
Sist jag höll på med stegmotorer, ja det var minst tio år sedan, så använde vi GS-DC200 controller med driver i ett paket allt på ett europakort. Styrdes via RS232. GS-DC200 kommunicerade med en handfull kommandon och man kunde ladda upp några dussin i minnet och sedan köra den stand-alone om man ville. Det fanns några logikpinnar in / ut. Den hade en driver för upp till ett par amp om jag minns rätt. Jag gillade dem pga enkelheten men det borde finnas något nyare men lika enkelt nu? Tips?
Jan
Tyvärr kan jag sällan välja vilken typ av remsa det är. Motstånd är oftast på jämntjock pappersremsa medan kondingar, dioder, IC mm oftatst är på ojämn plastremsa. Men ett och annat får jag väl klippa för hand även i framtiden.
Sist jag höll på med stegmotorer, ja det var minst tio år sedan, så använde vi GS-DC200 controller med driver i ett paket allt på ett europakort. Styrdes via RS232. GS-DC200 kommunicerade med en handfull kommandon och man kunde ladda upp några dussin i minnet och sedan köra den stand-alone om man ville. Det fanns några logikpinnar in / ut. Den hade en driver för upp till ett par amp om jag minns rätt. Jag gillade dem pga enkelheten men det borde finnas något nyare men lika enkelt nu? Tips?
Jan
Senast redigerad av janaf 25 april 2011, 21:55:24, redigerad totalt 1 gång.
-
Jag kan laserskära ett hjul åt dig om du fixar en ritning på hur det ska se ut (i något lämpligt format som går att importera till corel draw) och om jag har något lämpligt material liggande (har 2 och 3 mm plexi, 0.8 samt 1 mm av enfärgad plast samt 1.6 mm av tvåfärgad plast). Om det inte är något jättestort "kugghjul" så kan jag fixa det för 30:- inkl. frakt för 1 hjul.janaf skrev:Det svåraste för mig är nog att hitta matningshjulet. Remsorna har normalt 4mm mellan hålen. Det skulle alltså behövas ett pinhjul / kugghjul med ca 4mm delning. Är det någon som har ett förslag?