Hjälp mig att begripa uppgift (Effektfaktor)
Hjälp mig att begripa uppgift (Effektfaktor)
Vänder mig nu i desperation till er som är duktiga på ellära, har suttit otaliga timmar med att försöka begripa uppgift nr: 2(3) i detta kompendie http://www.kth.se/polopoly_fs/1.80856!1035-010-00.pdf
I deluppgift A har jag jag försökt räkna ut I enligt formeln P = UIcosf för elradiatorn, belysningen och sågen och sedan adderat dem. Borde jag inte få den totala I med vilken säkringen belastas då (som efterfrågas i deluppg A)?
Tack på förhand!
I deluppgift A har jag jag försökt räkna ut I enligt formeln P = UIcosf för elradiatorn, belysningen och sågen och sedan adderat dem. Borde jag inte få den totala I med vilken säkringen belastas då (som efterfrågas i deluppg A)?
Tack på förhand!
Senast redigerad av cx115 22 april 2011, 02:39:10, redigerad totalt 1 gång.
Re: Hjälp mig att begripa uppgift (Effektfaktor)
Tänk på att de två reaktiva lasterna är av olika typ och därigenom förskjuter strömmen, relativt spänningen, åt olika håll.
- prototypen
Om du tittar i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=49943 och rullar ner till lite färgglada bilder så får du förklarat vad fasvridning och effektfaktor har för samband med den verkliga strömmen.
Tänk på att din belysning är kapacitiv och pekar snett uppåt i min bild.
Protte
Tänk på att din belysning är kapacitiv och pekar snett uppåt i min bild.
Protte
Tack för era svar! har lite svårt o förstå på vilket sätt jag ska rita upp det hela i mitt fall. Jag antar att jag ska lägga ihop mina strömmar ungefär på samma sätt som i Prottes bild. Gjorde en bild så att ni kan se mitt tänk (som förmodligen är åt skogen).

eftersom cosf för elradiatorn är 1 ska väl strömmen gå helt rakt åt höger, belysningen var kapacitiv och får alltså riktningen uppåt(?) med arccos(0,9) grader och Sågen nedåt med arccos(0,7) grader.
Om det mot förmodan är rätt, hur går jag vidare härifrån för att hitta summan av strömmarna?
Tacksam för all möjlig liten feedback jag kan få!

eftersom cosf för elradiatorn är 1 ska väl strömmen gå helt rakt åt höger, belysningen var kapacitiv och får alltså riktningen uppåt(?) med arccos(0,9) grader och Sågen nedåt med arccos(0,7) grader.
Om det mot förmodan är rätt, hur går jag vidare härifrån för att hitta summan av strömmarna?
Tacksam för all möjlig liten feedback jag kan få!
Vektorn från där röda pilen börjar till den lila pilens spets.
Den röda pilen börjar ju i "noll" (du har ritat koordinatsystemets origo lite fel, men det spelar inte så stor roll), sen adderas pilarna och "slutsumman" blir där du har den sista pilens spets.
Vill du skippa vektorräkning så är det enklast att räkna ut X- och Y-komposanterna för varje pil och addera X och Y var för sig. Sen får du en triangel bara.
Den röda pilen börjar ju i "noll" (du har ritat koordinatsystemets origo lite fel, men det spelar inte så stor roll), sen adderas pilarna och "slutsumman" blir där du har den sista pilens spets.
Vill du skippa vektorräkning så är det enklast att räkna ut X- och Y-komposanterna för varje pil och addera X och Y var för sig. Sen får du en triangel bara.
Stort tack till alla delaktiga, fick rätt svar nu
Äntligen kan jag gå vidare!
Äntligen kan jag gå vidare!
En liten detalj, kapacitiv reaktans har negativ vinkel efter som strömmen går före spänningen (spänningen är riktfas) medans induktans har positiv vinkel då strömmen går efter spänningen.
du ritade precis tvärt om.
Bäst att lära sig det från början då i stort sett allt refereras på det sättet så länge man räknar på impedanser.
(när man räknar på admittanser med enhet Siemens istället för Ohm så är det tvärt om - men det är överkurs här)
du ritade precis tvärt om.
Bäst att lära sig det från början då i stort sett allt refereras på det sättet så länge man räknar på impedanser.
(när man räknar på admittanser med enhet Siemens istället för Ohm så är det tvärt om - men det är överkurs här)
Eftersom impedansen står i nämnaren i I = U / Z blir det visst så att strömmen har positiv fas för kapacitiv last och negativ för induktiv med spänningen som riktfas! Om man använder den vanliga definitionsriktningen för laster där strömmen går in i terminalen som har positiv spänning alltså.
suck
- givetvis har du rätt, det verkar som att man alltid måste kolla upp saker innan man skriver...
det som gäller att komma ihåg är om man hanterar parallellkopplade eller seriekopplade system (dvs om spänningen eller strömmen är gemensam)...
har kört för mycket VNA och där alltid kapacitans negativt om man inte kör i admittans-läget...
det som gäller att komma ihåg är om man hanterar parallellkopplade eller seriekopplade system (dvs om spänningen eller strömmen är gemensam)...
har kört för mycket VNA och där alltid kapacitans negativt om man inte kör i admittans-läget...