Gopt endast för PCB-fräsning?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Gopt endast för PCB-fräsning?

Inlägg av Walle »

Söker med ljus och lykta efter ett optimeringsprogram för G-kod, främst för mach3. Har tidigare hört talas om programmet Gopt (som jag dock inte har lyckats hitta trots idogt googlande), men det verkar som att allt jag hittar har med fräsning av PCB'er att göra. Så frågan är, är Gopt endast för att optimera G-kod för PCB-fräsning?

Hittade programmet "G-Code-Optimizer" (http://download.cnet.com/G-Code-Optimiz ... 19167.html), vad tror ni om det? I beskrivningen står det "G-code optimizer simplfy and optimize the g-code files by converting two or more line type G-code lines (G1) into one arc type line (G2,G3)", vad innebär det i praktiken? Det låter ju som att den frästa formen inte blir identisk med den caddade.

Det jag är ute efter att optimera bort är främst den märkliga egenheten att när maskinen ska dra upp verktyget så kör den en bit, stannar till ett kort ögonblick, för att sedan fortsätta dra upp, istället för att göra hela rörelsen direkt. Säg t.ex. att man arbetar på Z-4.1 mm och har feed plane på 2 mm så kör den först upp till -2.1, sedan på nästa rad fortsätter den upp till 2 mm. Men kan programmet även optimera själva ordningen som operationerna utförs så vore även det önskvärt. Alltså t.ex. välja kortaste/snabbaste vägen mellan hål och pockets.
X-IL
EF Sponsor

Re: Gopt endast för PCB-fräsning?

Inlägg av X-IL »

Gopt bör nog kunna funka för andra fräsbanor också, här har du en liten lista på optimerare från PCBGcodes forum: http://pcbgcode.org/list.php?6

En tråd på CNCZone: http://www.cnczone.com/forums/pcb_milli ... post685847

EDIT: Stavning, och ny länk
Senast redigerad av X-IL 21 april 2011, 10:24:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kanske dags att köpa ett vettigt CAM program, Sheetcam eller invänta nya Partmaster V11 som även ska kunna läsa in IGES för 2.5D jobben.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Öhh såg nu att Gopt inte klarar arcs.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag har provat "G code optimize" som demo (30 optimeringar tror jag det har som gräns).
Det gör det den ska. Programmet är väl främst avsett för att snyggatill och korta ner kod från ointelligenta CAM program.
En del CAM prog. delar upp radier och cirklar till massor av korta linjesegment.
Det går att ändra inställningar hur programmet uppfattar G02/03.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag glömde att skriva att vi använder Mastercam, dock V9 vilket är en väldigt gammal version. Vi står i faggorna att byta upp till en nyare version, t.ex. X5. Tror inte chefen kommer vilja byta från Mastercam till något annat, helt enkelt för att det inte finns tid att lära om till ett nytt program. Han är rätt motvillig att byta från MC V9 till en nyare version, men funktionen "tabs" i nyare versioner verkar ha övertalat honom.

Ska kika lite på länkarna jag fått!
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Jag funderar själv på Mastercam V9.
Vad är "tabs" för något? Något man kan klara sig utan eller?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tabs= hållflikar
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Auto tabs är en fin funktion, upptäckte den i cambam förra veckan och det var väldigt smidigt!

Jag körde gopt på en annan fil än ett pcb och det blev pannkaka av allihop, kan vara tillfälligheter men berätta gärna om ni fått det att funka!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Testade att köra gopt på ett graveringsjobb (det var lite text till frontpanelerna på min StepMaster) det blev heller inget vettigt av det. Man tycker det borde vara ganska likt ett pcb-fräsjobb.
Skriv svar