Behöver en utredning om skyddsjordning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bos
Kontakt:

Behöver en utredning om skyddsjordning

Inlägg av bos »

En hobbyelektriker i släkten påstod att om man har ett ojordat utag ska man inte koppla in en jordad skarvdosa och jordade enheter i denna. Anledningen till det nämnde han inte, så jag kan bara gissa mig fram. Är hans påstående korrekt? Om ja, vad är anledningen?

Hans påstående fick mig dock att vilja läsa på om skyddsjordning, för jag blev väldigt osäker på vad det är som gäller och hur saker och ting fungerar. Det jag blivit lärd är att man ska skyddsjorda sina elektronikbyggen (chassit), för om det skulle uppstå något fel kan chassit bli strömförande.

Men, om chassit är jordat och jag skulle hålla i det när det blir någon sorts kortslutning (nätström till jord), då borde väl jag få mig en ordentlig omgång?

Vore tacksam om nån kan reda ut mitt virrvarr av eventuell disinformation.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Behöver en utredning om skyddsjordning

Inlägg av Icecap »

Om du inte har kontakt med skyddsjord, hur vill du då jorda enheten?

Om du har en ledande låda där det går in 230Vac ska den antingen vara dubbeltisolerat eller skyddsjordat. Om den är skyddsjordat ska den enbart kopplas i ett jordat uttag för att skyddsjordningen ska fungera.

Men jag ger din släktning rätt! Om du har ett antal skyddsjordade enheter ihopkopplat men att deras skyddsjord inte är kopplat vidare till den elektriska skyddsjorden kan det bli problem. OM en enhet fallerar och lägger fas ut på den "lokala skyddsjord" via dosan kommer alla de andra enheter som sitter till denna dosa OCKSÅ att ha fas på ledande bitar som folk och/eller djur kan komma åt.

Så ja, din släktning har helt och hållit rätt! I värsta fall är det förenat med livsfara att göra på det vis!

Skyddsjord kopplas till de delar människan kan komma åt vid normal användning, t.ex. plåthöljet på spisen/kylskåpet osv. Blir det något fel som kan ge stöt bränns en säkring eller ett personskydd löser ut, just för att undvika skador.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det hela är ganska enkelt

om du har flera saker som är jordade i en skarvdosa som är jordad och kopplat till ett ojordat uttag och en av dom blir fel och har spänningsförande jord så blir alla apparater spänningsförande

klart dödligt

och nuförtiden så har man ju avstörnings kondensatorer mellan fas och nolla och jord, med ex 10 apparater kan man få 110v på chassit med tillräckligt ström för att det ska bli farligt
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

Kan bara hålla med föregående inlägg. Använd en ojordad grendosa.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Kontakterna brukar väl vara utformade så att man inte kan koppla in en jordad grendosa i ett ojordat uttag? Eller tänker jag fel?
Borre

Inlägg av Borre »

Nej det är ojordade kontakter, de där helt runda, som inte passar i jordade uttag, tvärtom fungerar.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lite fel... de äldre uttag kan vara cirkelrunda utan spåren som hindrar att man klantar sig med detta.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

feltänk

du kan utan problem ha en jordad kopplingsdosa och sätta den i en ojordat uttag

dock inte tvärt om
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Så var det ja, de är ju de ojordade som man brukar kapa av ändarna på "flänsarna" på för att kunna klämma in de i jordade uttag. Eller..inte *jag* men jag har hört att andra har gjort så :vissla:
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det är riktigt det som skrivits om att ifall det blir isolationsfel i en burk, så sprider det sig till de övriga när skyddsjorden är borta i vägguttaget. Numera monteras uttag med skyddsjord överallt, men det fanns den tid det var annorlunda. Skyddsjord alt. ojordat berodde på golvets och omgivningens beskaffenhet. Om golvet ansågs tillräckligt isolerande och om det inte fanns vattenledningar i närheten ( = ganska luddiga begrepp ) så räckte det med ojordat uttag. Därför är det inte ens säkert att man märker ett isolationsfel även om det är ett. Det blir märkbart först när man kommer i kontakt med ett tillräckligt jordat föremål som t.ex. ett värmeelement. Enklaste sättet att skydda sig kan vara att sätta en jordfelsbrytare på sladdosan.
GFEF

Inlägg av GFEF »

Vad gör man när det INTE finns något utag med skyddsjord ?

Min ide har varit (är) en jordat grendosa för allt som ihopkopplat med kabel som dator skärm utan extara isolering (ej skyddsjord) .
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Det är där som jordfelsbrytaren fungerar. Den mäter strömmen i både fas och nolla. De skall vara lika. Om det skiljer för mycket, det räcker med några mA, så bryter den strömmen. Det finns jordfelsbrytare som du sätter direkt i vägguttaget där du sedan kan koppla in sladdosan.
MathiasP

Inlägg av MathiasP »

GFEF skrev:Vad gör man när det INTE finns något utag med skyddsjord ?

Min ide har varit (är) en jordat grendosa för allt som ihopkopplat med kabel som dator skärm utan extara isolering (ej skyddsjord) .
Ojordade uttag då använder du ett ojordat grenuttag.
Jordade uttag då använder du jordade grenuttag.
I ditt fall blir det LÅT BLI............
Visst en apparat som kräver jord ska självklart kopplas dill ett jordat uttag. Men i en äldre bostad finns ju inte detta. Fast hur många brukar bry sig om detta? Om man gör det be en elektriker dra om fk och montera jordade uttag. Det behöver inte vara allt för dyrt. Om det inte går att dra om till elcentralen så tillåter den senaste standarden SS436 40 00 Utgåva 2 att man kan dra en separat skydsjordning en annan väg men skall då vara minst 2,5mm eller samma ledararea som de andra ledarna är.
Skriv svar