Sensor/avkännare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
hean

Sensor/avkännare

Inlägg av hean »

Vilken teknik skall jag använda mig av för att kunna känna av när en liten insekt befinner sig inom ett visst område. Jag vill att denna "sensor" känner av och kopplas till ett larm som aktiveras när insekten kommit in i det senor bevakade området?
Tekniken skall vara liten,billig och tillförlitlig.
Mindmapper

Re: Sensor/avkännare

Inlägg av Mindmapper »

PIR-dekare för inbrottslarm lider av ett problem att insekter utlöser larmet om de kommer in i detektorn. Därför är det viktigt att täppa för alla småhål där nsekter kan ta sig in.

Vad du inte anger är hur stort område du vill bevaka. Vill du bevaka en hel lagård blir det svårt.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Undrar bara om PIR-detektorer känner av insekter, den känner ju värmeförändringar. Insekter, även om de är stora, har samma kroppsvärme som omgivningen. Hur stora kryp skall den reagera för?
hean

Inlägg av hean »

Hej igen,
Jag kan inte så mycket om PIR detektorer, kan en sådan reagera på ett icke levande föremål också. Helst skall denna detektor inte indikera om föremålet är i rörelse utan när föremålet stannat upp i det avlästa, detekterade området, typ. en spik eller en liten sten.
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

PIR detektorn känner av värmen från ett rörligt föremål. Föremålet måste ha annan temperatur än omgivningstemperaturen för sensorn. Det är inte rätt sensor om föremålen skall vara stenar och spikar som ligger still. Men jag kan inte komma på något annat än en kamera och ett bildbehandlingsprogram.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Dessutom brukar väl en PIR bara "reagera" när föremålet passerar från en zon till en annan inom detekteringsområdet inom en viss tidsrymd?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har funderat på den saken , kolla i tråden om flygfän som skall automatavlivas,

kom till min slutpunkt att två korsande läsgafflar med lysdiod eller laser funkar, då får man en punkt om man andar ihop brytningarna av ljusstrålarna

funkar inte om det är flera insekter innom mätområdet samtidigt
Skriv svar