Inkoppling av frekvensomformare till fläkt
Inkoppling av frekvensomformare till fläkt
Hej,
Vill koppla in en frekvensomformare till denna fläktmotor, märkt:
Siemens 1983/M B3 1C1.B 1AD40 250M
380 Volt Y 64 amp 32 kW cos 0,83 1/min 978
delta 88 amp 47 kW cos0,88 1/min 1475
Det står inte vilken spänning där är i "delta" är det 220V eller 690V?
Vill såklart kunna köra fullt och reglera med frekvensomformaren.
Behöver hjälp med vilken spänning och märkström jag ska gå efter för att dimensionera frekvensomformaren.
Tack
Vill koppla in en frekvensomformare till denna fläktmotor, märkt:
Siemens 1983/M B3 1C1.B 1AD40 250M
380 Volt Y 64 amp 32 kW cos 0,83 1/min 978
delta 88 amp 47 kW cos0,88 1/min 1475
Det står inte vilken spänning där är i "delta" är det 220V eller 690V?
Vill såklart kunna köra fullt och reglera med frekvensomformaren.
Behöver hjälp med vilken spänning och märkström jag ska gå efter för att dimensionera frekvensomformaren.
Tack
Re: Inkoppling av frekvensomformare till fläkt
Jo det står ju helt klart vilka spänningar som gäller.
Eftersom det är 400V Y-kopplad, så blir det per automatik 240V D-kopplad.
Beträffande dimensioneringen, så får du kika i omvandlartillverkarens dimensioneringsråd.
Eftersom det är 400V Y-kopplad, så blir det per automatik 240V D-kopplad.
Beträffande dimensioneringen, så får du kika i omvandlartillverkarens dimensioneringsråd.
-
Mindmapper
Jag tror inte att TomasL läste riktigt ordentligt.
Det är ingen vanlig trefasmotor utan en tvåhastighetsmotor.
Ta råd av de som säljer omriktarna.
Men vill du köra fullt ska du D-koppla, inget av de angivna alternativern för spänningen är rätt.
Det är ingen vanlig trefasmotor utan en tvåhastighetsmotor.
Ta råd av de som säljer omriktarna.
Men vill du köra fullt ska du D-koppla, inget av de angivna alternativern för spänningen är rätt.
Precis, därför blev vi lite osäkra.
Har kollat på en omriktare med 3x400V och märkström 75A överlast 150%.
Skulle detta räcka?
Har kollat på en omriktare med 3x400V och märkström 75A överlast 150%.
Skulle detta räcka?
-
Mindmapper
Det är väl svårt att säga. Förmodligen klara den bara överlast korta stunder. Är det då så att ni vill ha fullvarv längre stunder blir det inte så lyckat. Bäst att höra med leverantören.
Missade 1/min, tyvärr.Jag tror inte att TomasL läste riktigt ordentligt.
Men som sagt, låt Omriktartillverkaren dimma omriktaren, så får du rätt, och någon att hänga om det går snett.
Det är inte så att det är en "Dahlander motor" då vill den ha 380 i båda driftsätten. Det blir inte Y&D
Googla Dahlander motor så ser du
Googla Dahlander motor så ser du
Det var en trevlig liten pjäs du fått tag på.
För det första så är det bra att veta vilken typ av arbete motorn skall utföra för att dimentionera omriktaren.
Tillverkarna brukar speca 2 storlekar beroende om det är "tung" last typ pumpar hissar transportband eller "Lätt" last typ fläktar osv.
För det andra så brukar det stå i locket hur den skall kopplas. Normalt på en 2hastighetsmotor kopplar man lågfart 32kW faserna på ena sidan och inget på den andra sidan, inga bläck!
Högfart 47kW kopplar man spänningen på den sidan man lämnade öppen OCH kortsluter lågfartsidan. Minns inte vilken sida som var vilken men det är viktigt att koppla rätt.
Jag skulle ringt en lokal lindarverkstad, typ Elektrodynamo eller Nea kanske. De har stenkoll på sånt.
MEN! På en sån bjässe kan det vara så att lagrerna inte klarar frekvensomriktardrift. Vet att på vissa större kylmaskiner byter man lagrerna pga det skapas höga spänningar som urladdas genom dessa. Då bildas det lite förkolning och byggs på tills lagret skär.
Fundera ett par gånger på detta det är varken billigt eller enkelt. Bara omriktaren kostar över 50kKr sen ska det kopplas in. Liiite för dyrt att bara höfta.
För det första så är det bra att veta vilken typ av arbete motorn skall utföra för att dimentionera omriktaren.
Tillverkarna brukar speca 2 storlekar beroende om det är "tung" last typ pumpar hissar transportband eller "Lätt" last typ fläktar osv.
För det andra så brukar det stå i locket hur den skall kopplas. Normalt på en 2hastighetsmotor kopplar man lågfart 32kW faserna på ena sidan och inget på den andra sidan, inga bläck!
Högfart 47kW kopplar man spänningen på den sidan man lämnade öppen OCH kortsluter lågfartsidan. Minns inte vilken sida som var vilken men det är viktigt att koppla rätt.
Jag skulle ringt en lokal lindarverkstad, typ Elektrodynamo eller Nea kanske. De har stenkoll på sånt.
MEN! På en sån bjässe kan det vara så att lagrerna inte klarar frekvensomriktardrift. Vet att på vissa större kylmaskiner byter man lagrerna pga det skapas höga spänningar som urladdas genom dessa. Då bildas det lite förkolning och byggs på tills lagret skär.
Fundera ett par gånger på detta det är varken billigt eller enkelt. Bara omriktaren kostar över 50kKr sen ska det kopplas in. Liiite för dyrt att bara höfta.