Hur koppla denna fläktmotor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Hur koppla denna fläktmotor?

Inlägg av Gorgus »

Har fått tag på en fabriksny fläktmotor, antingen till en golvfläkt eller större bordsfläkt, som jag skulle vilja få snurr på. Det finns inget som indikerar fabrikat, typ eller hur man kopplar in dem, varken på motor, motorns kartong eller den större kartongen med flera motorer i.

Om jag gissar rätt så går den på AC 230V och har tre hastigheter som på något sätt styrs av de fyra kablarna på bilden längst ned? Och då ska spänningen läggas på den röda och svarta kabeln?

Kan det stämma eller har någon annan något bättre förslag?
IMG_1042.jpg
IMG_1047.jpg
IMG_1048.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Hur koppla denna fläktmotor?

Inlägg av grym »

du har väl naturligtvis ohm mätt allt, så du kan säga oss hur dom ligger till innbördes i resistans :vissla: :wink:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Borsfläktar har ju ofta 3-4 olika hastigheter, så 1 är kanske nolla och dom andra olika lindningar?
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

netrunner: det låter vettigt, men vad är då den svarta och röda till? (Kanske till på/av?)

grym: Mellan svart & röd har jag 980 ohm. de andra har jag inte mätt eftersom jag vill ha en gemensam att mäta de övriga mot och jag vet inte hur jag får fram vilken det är.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En driftkonding skall säkerligen också kopplas in och en vild gissning skulle då kunna vara mellan svart och röd.

Sedan kopplas kanske fasen till en av trådarna till kondingen och nollan till var tråd för sig för att ändra hastigheten men det är en ren gissning.

Det är förresten inte den svaga motorn som används så den ser nästan ut att vara någon mindre typ av industriflkt eller dylikt för dessa motorer är alltså riktigt starka.
jah

Inlägg av jah »

Hittade den här sidan http://www.shaded-pole-motor.com/electric_fan_motor.htm
Motorn längst upp till höger är ganska lik. Kanske något att söka vidare på.

/J
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Gorgus skrev:netrunner: det låter vettigt, men vad är då den svarta och röda till? (Kanske till på/av?)

grym: Mellan svart & röd har jag 980 ohm. de andra har jag inte mätt eftersom jag vill ha en gemensam att mäta de övriga mot och jag vet inte hur jag får fram vilken det är.
Du tror inte den svarta och röda går till den mindre motorn då ?.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Finns bara en stor motor det framtill är med stor sannolikhet en snäckväxel och två kugghjul för nedväxling.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Kan Du inget om sådant här är det mycket svårt klara ut det själv, men med hjälp av lite foto så kanske det ändå kan gå.

Du kan dela på motorn, som turligt nog ser ut att vara skruvad ihopa, och se hur anslutningarna är kopplade och lista ut hur det möjligtvis skall vara. Du kan då också se om det är en skärmpolmotor eller den skall ha driftkonding.

Genom att använda vridtrafo, strömmätare och stor varsamhet vid provningen kan Du undvika att det säger tjoff och börjar lukta bränd lacktråd... En lagom GLÖDlampa kan kanske också användas om Du saknar vridtrafo.
Användarvisningsbild
Gorgus
Kontakt:

Inlägg av Gorgus »

Tack för alla svar. Det var tydligen svårare än jag trodde så jag får nog vänta med den här motorn tills jag lärt mig mer.

jah: Den motorn ser precis likadan ut. Tack. :tumupp:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Du kan visserligen kanske alltid fråga de på den där länken om de kanske har kopplingsanvisningar till den man vet aldrig.
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Skruvade* isär min golvfläkt lite snabbt, och visst är det så att man lägger fas på en tråd (brun i mitt fall) och nollan på en av de tre andra. De två andra som kommer ur motorn går till en kondensator på 1,2 uF.

*) Tog loss tejpen som höll ihop den... :vissla:
Skriv svar