En klocka
En klocka
Eller min väg till gråa hår..
Vill ju göra en nixie (okej då.. numitron) som inte multiplexar, och efter mycket pysslande och labbande kanske jag har lyckats få fram en lösning som fungerar
schema
Begär inte att nån ska bygga efter min ritning och testa, men en vänlig själ kanske kan öga på det och se så jag inte gör bort mig helt?!
X1-5 -- 6 kopplas till 10 VAC
X1-3 -- 4 skickar 1 Hz signal för att ställa minuterna
X1-1 -- 2 skickar 1 Hz signal för att ställa timmarna
När jag labbade med Circuitmaker så ville den att IC2 pin 1 och 14 skulle vara ihop, men inte säker på att det behövs (ref).
7447 går sen vidare till rören.
Va tror ni?
Vill ju göra en nixie (okej då.. numitron) som inte multiplexar, och efter mycket pysslande och labbande kanske jag har lyckats få fram en lösning som fungerar
schema
Begär inte att nån ska bygga efter min ritning och testa, men en vänlig själ kanske kan öga på det och se så jag inte gör bort mig helt?!
X1-5 -- 6 kopplas till 10 VAC
X1-3 -- 4 skickar 1 Hz signal för att ställa minuterna
X1-1 -- 2 skickar 1 Hz signal för att ställa timmarna
När jag labbade med Circuitmaker så ville den att IC2 pin 1 och 14 skulle vara ihop, men inte säker på att det behövs (ref).
7447 går sen vidare till rören.
Va tror ni?
Man ska aldrig ha oanslutna ingånger på logiska gates! Koppla IC2P14 till GND eller VCC men låt den inte flyta.
Sen verkar det ganska hyggligt fast du har glömt pull-down motstånder på IC5P15 och IC6P14.
Din inställning av klockan kommer inte heller att fungera speciellt bra om IC4P8 är hög eller IC5P11 är hög. Du kanske ska tänka på att gata det på något vis, t.ex. via en x-or (t.ex. 7486) eller sånt.
Sen verkar det ganska hyggligt fast du har glömt pull-down motstånder på IC5P15 och IC6P14.
Din inställning av klockan kommer inte heller att fungera speciellt bra om IC4P8 är hög eller IC5P11 är hög. Du kanske ska tänka på att gata det på något vis, t.ex. via en x-or (t.ex. 7486) eller sånt.
Näpp!
IC5P15 => IC5 pin 15....fast jag skulle ju egentligen ha skrivit IC5P11
IC6P14 => IC6 pin 14
Dioderna "låser" ju signalen till 1 via dioderna om dessa utgånger är 1 och då blir det besvärligt när du pulsar via brytaren.
Samtidig kommer brytaren att ge en sjujäkla massa pulser när du slår på dom, jag skulle ha lagt en gatning som man styr med brytarna och sen ha en avkoppling på dessa brytaringånger.
Då slippe du att den räknar 13 steg bara för att du trycker på brytern.
IC5P15 => IC5 pin 15....fast jag skulle ju egentligen ha skrivit IC5P11
IC6P14 => IC6 pin 14
Dioderna "låser" ju signalen till 1 via dioderna om dessa utgånger är 1 och då blir det besvärligt när du pulsar via brytaren.
Samtidig kommer brytaren att ge en sjujäkla massa pulser när du slår på dom, jag skulle ha lagt en gatning som man styr med brytarna och sen ha en avkoppling på dessa brytaringånger.
Då slippe du att den räknar 13 steg bara för att du trycker på brytern.
För att undvika kontaktstuds bör du montera en konding över brytaren. Du kan montera den över 10K motståndet också, det kvittar vilket som. Kondingen bör vara typ 10-100nF (testa eller ta vad du har).
Enda anledning till att montera den över brytaren är att då kommer det ingen spik på spänningsmatningen men du har såklart en 100nF keramisk per krets (nåja, varannan då) så det skulle ju inte vara något problem eller hur?
Javisst, jag är lite nojig med sånt, jag avkopplar som en tok och skyddar in- och utgånger bäst det går och det löner sig iblant. En kompis som jag byggde en flispannastyrning till fick direktträff av åskan, alla elektriska apperater fick kastas, motorn till matningen på pannan strök med osv. Det enda som fungerade utan reparation var styrningen......
Den var i övrigt gjort i CMOS 4xxx kretsar.
Enda anledning till att montera den över brytaren är att då kommer det ingen spik på spänningsmatningen men du har såklart en 100nF keramisk per krets (nåja, varannan då) så det skulle ju inte vara något problem eller hur?
Javisst, jag är lite nojig med sånt, jag avkopplar som en tok och skyddar in- och utgånger bäst det går och det löner sig iblant. En kompis som jag byggde en flispannastyrning till fick direktträff av åskan, alla elektriska apperater fick kastas, motorn till matningen på pannan strök med osv. Det enda som fungerade utan reparation var styrningen......
Den var i övrigt gjort i CMOS 4xxx kretsar.
För att säkerställa funktionen i digitala kretslopp bör man avkoppla spänningsmatningen med keramiska kondensatorer. Man kan använda foliekondensatorer och få ett skapligt resultat men keramiska är bäst.
Dessa kondinger bör placeras så nära varje krets som rimligt möjligt och avkopplar de störninger som kommer när gatsen i kretsarna skiftar läge, det ger (nåja, förbruker) nämlig en strömpuls som kan ge störning.
CMOS logikkretsar har större störtolerans än TTL på grund av uppbyggnaden.
Jag har som tumregel att varenda IC ska ha minst 1 st. 100nF keramisk kondensator monterat med så korta ledare som möjligt till spänningsmatningen, detta för att kretsloppet inte ska spöka med knasiga felfunktioner lite då och då.
Kondingen över brytaren kan vara en vanlig folietyp.
Frågor?
Dessa kondinger bör placeras så nära varje krets som rimligt möjligt och avkopplar de störninger som kommer när gatsen i kretsarna skiftar läge, det ger (nåja, förbruker) nämlig en strömpuls som kan ge störning.
CMOS logikkretsar har större störtolerans än TTL på grund av uppbyggnaden.
Jag har som tumregel att varenda IC ska ha minst 1 st. 100nF keramisk kondensator monterat med så korta ledare som möjligt till spänningsmatningen, detta för att kretsloppet inte ska spöka med knasiga felfunktioner lite då och då.
Kondingen över brytaren kan vara en vanlig folietyp.
Frågor?
Med brytarkondingen är placeringen inte så jävla viktig, den ska bara sitta någonstans på de ledninger som har anslutning till brytaren, alltså ska ena ledaren sitte till pin 2 och den andra till valfri VDD eller GND....någonstans bara.
Alla mekaniska brytare har en jävla ovana att ge en massa kontaktstuts, speciellt när de inte är helt unga och de kommer alltid att stutsa när det passar som värst.........
Alla mekaniska brytare har en jävla ovana att ge en massa kontaktstuts, speciellt när de inte är helt unga och de kommer alltid att stutsa när det passar som värst.........
- Schnegelwerfer
- Inlägg: 1863
- Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 30083
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Jag har erfarit att om man kopplar t.ex bipolära transistorer på en vippas utgångar, så kan de anta vilket läge som helst när matningsspänningen slås på. Oftast blir de höga. Därför får jag innan jag kör igång alltihop köra en nollningsrutin, så att alla utgångar blir noll. Jag har visserligen inte en enda avkopplingskonding, men det blev ingen skillnad när jag lödde på sådana på alla kretsar, så jag tog bort dem igen. Skumt det där...
Ingen sa något om att det fick kretsarna att starta upp i ett visst läge efter vad jag vet. Till det har man oftast en resetkrets.
Men när man ha letat efter den där felfunktion som kommer när solen står 10° över horisonten och det blåser västlig vind samt man står på vänstre fot.....och det visar sig att det var skit på spänningsmatningen....då lär man sig att kasta dit ett antal avkopplingskondinger!
Men när man ha letat efter den där felfunktion som kommer när solen står 10° över horisonten och det blåser västlig vind samt man står på vänstre fot.....och det visar sig att det var skit på spänningsmatningen....då lär man sig att kasta dit ett antal avkopplingskondinger!