Termosäkring i transformator som gått
Termosäkring i transformator som gått
Har kommit över en Sony sorround-reciever som jag försökt få liv i. Har kommit fram till att det är termo-säkringen som har gått, inntui transformatorn. Jag satte i en klenare rörsäkring för säkerhetskull och koppla förbi termosäkringen, och då kicka förstärkare igång.
Bör man använda en tranformator där termosäkringen gått? Troligen sitter den inne bland lindningarna och går inte att byta ut så alternativet är en extern.
Bör man använda en tranformator där termosäkringen gått? Troligen sitter den inne bland lindningarna och går inte att byta ut så alternativet är en extern.
Re: Termosäkring i transformator som gått
Sålänge transformatorn inte blir onaturligt varm är det inte någon fara, Kan vara att den blivit hårt belastad en stund med dålig ventilation.
Så tryck dit en termosäkring utanpå och kör.
Så tryck dit en termosäkring utanpå och kör.
-
Mindmapper
Hur ska termosäkringen kunna känna värmen i trafon om den sitter utanpå?
beangan: Ja, den har troligen gått lite för varmt vid något tillfälle. Jag ska ta och mäta upp spänningarna idag med när jag kommer hem, så de inte nån lindning där som är paj. Har hittat service manual så.
Tja, jag tänkte väll att man hittar någon platt modell som man kan fästa på järnkärnan på utsidan, såfall lite lägre temp då med eventuellt.
Tja, jag tänkte väll att man hittar någon platt modell som man kan fästa på järnkärnan på utsidan, såfall lite lägre temp då med eventuellt.
Isolationen i transformatorn kan ha tagit skada av temperaturen innan termosäkringen löste.
Lustigt
Bytte en sådan precis häromdagen på våran mat-mixer, tanten hade kört lite för hårt med den.
Den satt ganska lätt tillgänglig under lite tejp, jag köpte på mig ett gäng samtidigt från Elektrokit med blandade värden.
/ Tompa
Bytte en sådan precis häromdagen på våran mat-mixer, tanten hade kört lite för hårt med den.
Den satt ganska lätt tillgänglig under lite tejp, jag köpte på mig ett gäng samtidigt från Elektrokit med blandade värden.
/ Tompa
Normalt sitter de inuti transformatorn (mellan primär och sekundär om det är koncentriska lindningar).
Men om trafon har "split bobbin" (som det kallas) så kan den nog sitta utanpå ena lindningen. På en sån är risken inte heller lika stor att isolationen har skadats eftersom det ofta är nån millimeter plast i bobbinen.
Men är det koncentriska lindningar så är det oftast bara några lager isoleringsfilm mellan primär och sekundär och den kan ta stryk av värmen.
Men om trafon har "split bobbin" (som det kallas) så kan den nog sitta utanpå ena lindningen. På en sån är risken inte heller lika stor att isolationen har skadats eftersom det ofta är nån millimeter plast i bobbinen.
Men är det koncentriska lindningar så är det oftast bara några lager isoleringsfilm mellan primär och sekundär och den kan ta stryk av värmen.
Nej det ser ut att vara en koncentrisk, ingen split bobbin modell.
Alla spänningar verkar normala enligt datablad. Dock tycker jag att den verkar lite strömsvag. Spänningen börjar svajja när man drar upp till hälften. Kanske torra kondningar.
Men detta är alltså en dålig idé att nyttja denna stereo, me tanke på att trafon en gång varit överhettad?
Alla spänningar verkar normala enligt datablad. Dock tycker jag att den verkar lite strömsvag. Spänningen börjar svajja när man drar upp till hälften. Kanske torra kondningar.
Men detta är alltså en dålig idé att nyttja denna stereo, me tanke på att trafon en gång varit överhettad?