Mach3 script hjälp

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
thewho

Mach3 script hjälp

Inlägg av thewho »

Hej allihop!

Finns det någon här som är insatt i VB script till mach3?
Jag har redan ett script för automatisk nollning av verktygshöjd, men jag skulle vilja utveckla det lite mer :) Jag hade tänkt att man skulle ha två nollnings"prober", en som man nollar över arbetsstycket och en stationär på fräsbordet. Dvs,
1. nolla fräsen över arbetsstycket
2. kör till "probe" två (för att veta hur högt/lågt arbetsstycket är i förhållande till bordet)
(efter nästa verktygsbyte)
2. kör till "probe" två, nolla
3. fortsätt program.

Problemet som jag har är att när man fräser med olika verktyg så fräser man ibland bort hela originalhöjden på arbetsstycket och då måste man nolla på en redan bearbetad yta vilket i sin tur gör att man måste hålla reda på hur djupt man har fräst just på de stället.

Eller har någon gjort det jag söker redan? Jag har sökt på google men vet inte riktigt vad jag ska söka på :humm:
(vad finns det för svenskt ord för probe?)
thewho

Re: Mach3 script hjälp

Inlägg av thewho »

Som de i den här videon:

Fast utan att behöva köpa ett screenset som jag inte vill ha bara för att få nollningsfunktionen :)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Å andra sidan så anses väl det där screensettet vara det "bästa" till Mach3 nu vad man läser på forumen, ist för de där kladdiga skiten som medföljer.. Och kan intyga de är knöligt och göra väl fungerande screensets.. (börjar ledsna på att få ihop det ja börja med)
thewho

Inlägg av thewho »

Jag måste kolla lite på det där, för 20usd är inte så mycket bara för att slippa machs originalutseende :lol:
Skriv svar