Här börjar det komma igång en intressant diskussion, ska bara bena ut vad jag fattat:
Electricguy:
Jag har gjort en en gång för länge sen som gick ner till runt 0.2V....har väldigt mycket att göra med vad man använder för induktor.
Kan du berätta mer, vad använde du då för komponenter och hur kopplade du?
Nerre:
Ja med en germaniumtransistor kan det nog funka ner mot 0,2 V.
En induktor kan ju (med tanke på hur schemat ser ut) inte hjälpa till vid starten?
Tack för den, visste ju att det fanns folk här som tänker på det jag missat. Klart att det måste vara
germaniumtransistor till att börja med.
Nu verkar det ju som om vissa har lyckats med att komma ner till 0,3V, med dom komponenter som beskrivs i schemat.
Å därför lutar jag fortfarande mot induktionen i spolarna. Tyvärr är jag taskigt bevandrad i induktantträsket å undrar om
nån här kan det bättre? Å sedan har lust/ork att dela med sig.
YD1150:
Här är en annan LED drivare.
Tack den har jag inte sett tidigare, mellan vilka spänningar funkar den? Finns det mer info?
Electricguy:
Saken är den att den kan oftast inte starta från 0.2V. men man kan driva den oavbrutet ner till den spänningen på grund av spänningsspikarna.
Tack nu fick jag ett svar till, undrade varför LEDén slocknade och tändes vid olika spänningar.
Det är önskvärt att bygga den här med så få komponenter som möjligt, så kan man linda om spolarna så att man få ökad verkningsgrad så vill jag gärna gå den vägen.
Hittade lite mer fakta å formler, som tyvärr är ett annat av mina svaga områden.
Nån som förstår och kan hitta nått värdefullt?
The circuit runs at up to 30 to 50,000 cycles per second, so the transformer needs to be made from a material suitable for those frequencies. Fortunately, small ferrite beads used for electrical noise suppression etc are readily available and work well for this task.
1. My JT is made for the purpose of light a single white LED, thats why i have experimented with different sizes of the toroid and different types of wire until i got the smallest battery drain, 17mA. (my first toroid i made got a healthy 45mA).
2. JT can drive multiple LED in series, puting them in parallel is a bad idea, it will only light a small number of them and the drain will increase unnecessary.
3. Read the datasheet of the transistor you use and do not go over the max power and intensity specified there or it will burn the transistor.
4. Adding a ceramic capacitor (104 or smaller) in parallel will drop the LED drain and it can then light up more LEDs. Putting a small ceramic capacitor in parallel with the resistor will make it work with lower input voltages. Lowering the resistor value from 1kohm to less can make it work with lower voltages too. Be aware not to go over the max values after you lower the resistor.
Observations.jpg
Nu har jag beställt ett gäng små kärnor att så mina labb tester kan dra igång.
Återkommer senare med bilder o resultat.
Å så väntar jag förstås på alla forumssvar.....
C-MAN
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.