Jouletjyv

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Jouletjyv

Inlägg av colliman »

Sökte på forumet men hittade inte nått om denna lilla koppling.
Joule_Thief_Circuit_Diagram_with_Toroidal_Inductor.jpg
Eller så här
FMJ9JGCFWX11JBC.MEDIUM.jpg
Den fungerar så att man kan driva LED med gamla använda batterier.
Ner till 0,2V påstås det.
Jag har byggt några efter ritning som följer, och provat med olika trissor, motstånds, kondings-värden.
Men jag kommer inte ner till några 0,2V, och är spänningen över 1.4V så fungerar det inte heller.
Svängningen i kretsen slutar under 0,5V eller över 1,4V. Och man får bara starkt ljus vid 1,2V.

Det enda jag inte ändrat på är trafons kärna eller antal lindningar, å nu tycker jag det kan luta mot den som är problemet.

Jag gissar att det är avgörande hur mycket induktion man får beroende på form och material på kärnan.
är jag ute å cyklar? :humm:
Mina kunskaper i induktans är retfullt små, men nog så kul att labba med.

Nåväl detta vill jag uppnå:
Driva två LED. Länk till ELFA: elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=75-063-50&..lysdiod_hyperrod_10_mm..
Pdf på artikeln:
zg253251.pdf
från 1,5 - till 0,3V.
Kör nu med 2 LED parallella, kanske bättre i serie?

Fritt fram för förslag.. :idea:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av blueint 12 april 2011, 16:53:39, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: urltrim
Nerre

Re: Joule tjyv

Inlägg av Nerre »

Det är väl en slags step-up-omvandlare i princip?

Men hur den ska kunna funka ner till 0,2 V har jag svårt att förstå, hur ska transistorn fås att leda vid så låga spänningar?

Ube på en transistor ligger ju runt 0,7 V?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Det är en fruktansvärt simpel självsvängande block oscillator. :)
Jag har gjort en en gång för länge sen som gick ner till runt 0.2V....har väldigt mycket att göra med vad man använder för induktor.
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Borde gå att använda en germaniumtransistor, de börjar
leda kring 0,2V ( Bas - Emitter )
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja med en germaniumtransistor kan det nog funka ner mot 0,2 V.

En induktor kan ju (med tanke på hur schemat ser ut) inte hjälpa till vid starten?

I övre schemat kommer varken LED eller transistor att leda, allt som händer är att kondingen laddas upp. Men om den aldrig blir uppladdad högre än Ube kommer det ju aldrig att gå nån ström genom nån av spolarna?

Och i andra schemat går det väl ingen ström alls om inte batterispänningen är högre än Ube?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Här är en annan LED drivare.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Saken är den att den kan oftast inte starta från 0.2V. men man kan driva den oavbrutet ner till den spänningen på grund av spänningsspikarna.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Här börjar det komma igång en intressant diskussion, ska bara bena ut vad jag fattat:

Electricguy:
Jag har gjort en en gång för länge sen som gick ner till runt 0.2V....har väldigt mycket att göra med vad man använder för induktor.
Kan du berätta mer, vad använde du då för komponenter och hur kopplade du?

Nerre:
Ja med en germaniumtransistor kan det nog funka ner mot 0,2 V.
En induktor kan ju (med tanke på hur schemat ser ut) inte hjälpa till vid starten?
Tack för den, visste ju att det fanns folk här som tänker på det jag missat. Klart att det måste vara
germaniumtransistor till att börja med.

Nu verkar det ju som om vissa har lyckats med att komma ner till 0,3V, med dom komponenter som beskrivs i schemat.
Å därför lutar jag fortfarande mot induktionen i spolarna. Tyvärr är jag taskigt bevandrad i induktantträsket å undrar om
nån här kan det bättre? Å sedan har lust/ork att dela med sig.

YD1150:
Här är en annan LED drivare.
Tack den har jag inte sett tidigare, mellan vilka spänningar funkar den? Finns det mer info?

Electricguy:
Saken är den att den kan oftast inte starta från 0.2V. men man kan driva den oavbrutet ner till den spänningen på grund av spänningsspikarna.
Tack nu fick jag ett svar till, undrade varför LEDén slocknade och tändes vid olika spänningar.

Det är önskvärt att bygga den här med så få komponenter som möjligt, så kan man linda om spolarna så att man få ökad verkningsgrad så vill jag gärna gå den vägen.

Hittade lite mer fakta å formler, som tyvärr är ett annat av mina svaga områden.
Nån som förstår och kan hitta nått värdefullt?
The circuit runs at up to 30 to 50,000 cycles per second, so the transformer needs to be made from a material suitable for those frequencies. Fortunately, small ferrite beads used for electrical noise suppression etc are readily available and work well for this task.
1. My JT is made for the purpose of light a single white LED, thats why i have experimented with different sizes of the toroid and different types of wire until i got the smallest battery drain, 17mA. (my first toroid i made got a healthy 45mA).
2. JT can drive multiple LED in series, puting them in parallel is a bad idea, it will only light a small number of them and the drain will increase unnecessary.
3. Read the datasheet of the transistor you use and do not go over the max power and intensity specified there or it will burn the transistor.
4. Adding a ceramic capacitor (104 or smaller) in parallel will drop the LED drain and it can then light up more LEDs. Putting a small ceramic capacitor in parallel with the resistor will make it work with lower input voltages. Lowering the resistor value from 1kohm to less can make it work with lower voltages too. Be aware not to go over the max values after you lower the resistor.
Observations.jpg
Nu har jag beställt ett gäng små kärnor att så mina labb tester kan dra igång.
Återkommer senare med bilder o resultat.

Å så väntar jag förstås på alla forumssvar..... :roll:

C-MAN
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Byggde en sådan till framlampan på cykeln för runt en 7 år sedan då den innan drevs av två R14 batterier som tog slut efter bara lite drygt ett halvår med en glödlampa. Nu driver jag en 5mm LED med utgångna AA batterier och de räcker oftast över 1 år och så behövs det bara ett.

Den är lite baserad på den nedre bilden i ditt första inlägg och trafon är lindad 1:1 på en toroid pärla som är några mm stor med tror det var runt 20 varv på primär och sekundär.

Lindade och tog en kärna som jag baserade skulle räcka och det fungerade fint så det är ingenting som jag experimenterat med eller så för att få bäst verkningsgrad och dylikt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

colliman skrev:Här börjar det komma igång en intressant diskussion, ska bara bena ut vad jag fattat:

Electricguy:
Kan du berätta mer, vad använde du då för komponenter och hur kopplade du?
Jag tog 1st random liten toroidkärna. lindade den med ca 20-25 varv 2ledad teletråd. Trissan kommer jag inte ihåg.
Kopplades efter det första schemat.
Sen har jag testat en massa andra varianter, ha olika många varv på primär/sekundär osv. men 1:1 funkar bäst.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Re: Jouletjyv

Inlägg av colliman »

Då har man spenderat en del tid framför verkligheten.

Kopplade upp kretsen på ett labbkort, fina grejer det där...

Å så var det linda trafos i olika dimensioner, med samma tråddia 0,20mm.

Sedan var det test av olika trafos, transistorer, kopplingar, effekt på LED.

Hur jag än försöker så kommer jag inte under 0,6V för att LEDén ska glöda.
Å för att få ut full effekt krävs 1,2V.

Men med tanke på att dom ska ha 3V så får man kanske vara nöjd med det?

Järnpullverkärna gav inget ljus alls, svänger inte som ferrit kan man konstatera.
Större massa i ferritkärna gav ingen synbar skillnad. (har lite siffror som kommer senare).
Provade rekommenderad ekvivalent trissa BC337/25 transistor NPN 45V 0, gav lite bättre omfång samma ljusutbyte.
Har provat två typer av spridning på LED 75-063-49 L-813SRC-C LED int. röd 10mm, 30mA 5V är max värden enligt bifogad fil nedan.

Har inte provat germanium trissa ännu, hittade inga i lagret.

Har ni några kommentarer kom igen jag tål även kritik.. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skall den gå lägre ner i matningspänning så måste du nog skaffa en trissa med lägre spänningsfall och då således germanium.

Du kan kanske även testa som jag gjorde på min att sätta tex en 5kohm potentiometer mellan där resistorn är och koppla löparen till basen. Då kan du justera in exakt arbetsområde för just den trissan du har vilket kanske kan ge lite bättre effektivitet måhända håll dock koll så att du inte drar den till ytteränden närmast matningen för då kan du grilla både trissa och pot. Dock kan den behöva ändras på allteftersom spänningen sjunker eftersom basen då får en lägre spänning. Dock använder jag det schemat utan konding så jag vet inte hur det fungerar med det du använder, hur fungerar den om du tar bort kondingen?

Storleken på ferritkärnan bestämmer hur stor ström man kan få ut att driva någon lysdiod med och man behöver inte mycket mer än 20 - 30mA för en vanlig 5 mm led och då räcker det med en väldigt liten kärna som tex den du använder på första bilden ovan. Dock ser det ut som om du använder 2 LEDs och då kan det hända att du får räkna på trissans förstärkning för att se så att inte 1k motståndet är för högt.

Behöver du tex 25mA men pga motståndet så kan inte trissan ge mer än säg tex 5 mA ja då lyser inte leden så starkt som den skulle kunna.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du kanske kan snappa upp en del tips av Dick Cappel.

http://www.cappels.org/dproj/ledpage/leddrv.htm

Håller med om kärnstorleken.
Användarvisningsbild
colliman
Kontakt:

Inlägg av colliman »

Hej å tack för svaren.
Henry skrev:Skall den gå lägre ner i matningspänning så måste du nog skaffa en trissa med lägre spänningsfall och då således germanium.

Du kan kanske även testa som jag gjorde på min att sätta tex en 5kohm potentiometer mellan där resistorn är och koppla löparen till basen. Då kan du justera in exakt arbetsområde för just den trissan du har vilket kanske kan ge lite bättre effektivitet måhända håll dock koll så att du inte drar den till ytteränden närmast matningen för då kan du grilla både trissa och pot. Dock kan den behöva ändras på allteftersom spänningen sjunker eftersom basen då får en lägre spänning. Dock använder jag det schemat utan konding så jag vet inte hur det fungerar med det du använder, hur fungerar den om du tar bort kondingen?
Letar efter en germanium som klarar lite högre frekvenser, nån som har förslag? Ac 141, 185, 194, kanske?
Bra idé ska prova en pot på 20k med ett botten motstånd på en 330 ohm. Kul ord löparen, men det är ju vad det är.
Kondingen gör att den fungerar på högre spänning, utan slocknar den vid 1,3V. ( eller var det lägre spänning?)

Tack Mindmapper, den sidan hade jag inte hittat ännu. Verkar vara klart matnyttig.

Såg att feritkärnan jag tycker funkar bäst finns i två värden i samma storlek, typiskt har jag inte koll på vilken jag använde.
Nån som har koll på vad som är bäst i den här funktionen AL 188 nH eller AL 2940 nH? Vet inte ens vad det står för, mer än microhenry.
Men hur påverkar det funktionen i den här kopplingen eller gör det det?? :humm:

På återskrivande..
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Om du tar och lindar x-antal varv på en spole så får du en högre induktans
ju högre AL-värdet på ferritkärnan är.

I princip är induktansen L (i nH) = AL * (antalet varv)ˆ2

Dubblar du antalet varv så fyrdubblas induktansen.

Sen är det stor skillnad mellan ferrit och järnpulverkärnor.
Ferriten ger mycket högre induktans än järnpulverkärna.
Skriv svar