Hur mycket förlorar man på gängstång ist. linjärlager?
- chrille112
Hur mycket förlorar man på gängstång ist. linjärlager?
Jag sitter och planerar ett MDF-fräsbygge, i stil med electricmans. Jag tänkte köpa en Gecko G540 och tre stegmotorer att driva med den med. Det jag nu funderar på är om jag ska köra linjärlager (från ebay) eller gängstång?
Jag hade tänkt att fräsa trä och plast, men vill även gärna kunna göra kretskort i framtiden. Behövs det linjärlager då?
Jag hade tänkt att fräsa trä och plast, men vill även gärna kunna göra kretskort i framtiden. Behövs det linjärlager då?
Re: Hur mycket förlorar man på gängstång ist. linjärlager?
Oki, vi antar det är kulskruvar du pratar om, då jämförde linjära lager med gängstång.. =)
Well, hur snabbt behöver det vara? trapetzskruvar duger jue för många som inte har så bråttom och inte behöver ha så hög precision.
Vanlig gängstång, skär jue förr eller senare, men dom e jue billiga.. =)
Linjära lager, då pratar vi som regel antingen dolly på en platt skena eller en dolly på en rundstång.. =)
Well, hur snabbt behöver det vara? trapetzskruvar duger jue för många som inte har så bråttom och inte behöver ha så hög precision.
Vanlig gängstång, skär jue förr eller senare, men dom e jue billiga.. =)
Linjära lager, då pratar vi som regel antingen dolly på en platt skena eller en dolly på en rundstång.. =)
- chrille112
Oops, ja det är ju kulskruv jag menar 
Du skriver att man inte har så hög precision med trapetzskruvar, menar du att det inte är tillräckligt hög för kretskort? Har gängstång tillräcklig precision för kretskort?
Angående hastighet så behöver det väl inte vara jättesnabbt...men det beror ju på hur mycket långsammare det blir?
Det jag tänkte med linjärlager var sånna här:
http://cgi.ebay.com/2-linear-bearing-ra ... _829wt_948
De är väl istället för metallstång/kullager/avgasklämma-kombinationen som många kör. Är det någon prestandavinst att köra linjärlager istället, eller är det mest för att det är en snyggare/enklare lösning?

Du skriver att man inte har så hög precision med trapetzskruvar, menar du att det inte är tillräckligt hög för kretskort? Har gängstång tillräcklig precision för kretskort?
Angående hastighet så behöver det väl inte vara jättesnabbt...men det beror ju på hur mycket långsammare det blir?
Det jag tänkte med linjärlager var sånna här:
http://cgi.ebay.com/2-linear-bearing-ra ... _829wt_948
De är väl istället för metallstång/kullager/avgasklämma-kombinationen som många kör. Är det någon prestandavinst att köra linjärlager istället, eller är det mest för att det är en snyggare/enklare lösning?
Men alltså..linjärlager har man för att något ska glida linjärt. Kulskruv/trapetzskruv har man för att driva det som glider.
Kombinationen avgasklämmor, kullager och stålstång ÄR ett linjärlager, dock en billig variant där precisionen naturligtvis inte blir fullt lika bra som ett "riktigt" linjärlager.
Så det finns inget motsatsförhållande mellan kulskruv/trapetsskruv och linjärlager. Det är två helt olika saker. Att använda en gängstång som linjärlager funkar knappast ö.h.t...och att använda en gängstång som "trapetzskruv" är nog absolut ingen bra idé. Precisionen i gängstänger brukar inte vara på topp, vad du än använder som mutter så kommer du få glapp väldigt snabbt.
Kombinationen avgasklämmor, kullager och stålstång ÄR ett linjärlager, dock en billig variant där precisionen naturligtvis inte blir fullt lika bra som ett "riktigt" linjärlager.
Så det finns inget motsatsförhållande mellan kulskruv/trapetsskruv och linjärlager. Det är två helt olika saker. Att använda en gängstång som linjärlager funkar knappast ö.h.t...och att använda en gängstång som "trapetzskruv" är nog absolut ingen bra idé. Precisionen i gängstänger brukar inte vara på topp, vad du än använder som mutter så kommer du få glapp väldigt snabbt.
- chrille112
Tack för svaret Walle. Ledsen för mina korkade frågor 
Då utesluter jag gängstång och kör på kulskruv/trapetzskruv.
Jag förstår att precisionen inte är lika bra på avgasklämma-metoden. Det jag funderar på är hur dålig den är, om jag som amatör aldrig kommer märka någon skillnad jämfört med de linjärlager jag länkade till eller om det är som dag och natt?

Jag förstår att precisionen inte är lika bra på avgasklämma-metoden. Det jag funderar på är hur dålig den är, om jag som amatör aldrig kommer märka någon skillnad jämfört med de linjärlager jag länkade till eller om det är som dag och natt?
Kolla alla trådar med Jojjes Lillasyster, den har både gängstång och hembyggda linjärlager (avgasklämma och billiga kullager). Ändå är det många som lyckats fräsa både kretskort och aluminium med henne 

Avgasklämmemetoden funkar absolut, dock är det nog betydligt svårare/mer tidskrävande att justera in den korrekt. Men allt handlar ju också om vad man har för krav.chrille112 skrev:Tack för svaret Walle. Ledsen för mina korkade frågor
PeterH: Används gängstång i Lillasyrran? Det var som tusan, men knappast något galvat då va? Måste vara någon högkvalitativ gängstång? Mässing?
Det va jue flera som körde galvad stång från biltema typ.. men som sagt de får inte gå för fort då och smörjningen blir jue viktig. =)
Frågar man inget får man inget veta. Hur ska man annars lära sig?chrille112 skrev:Tack för svaret Walle. Ledsen för mina korkade frågor

MathiasP: Absolut, det ligger mycket i det!
En fråga kan ju bara vara korkad om man redan kan svaret 

- chrille112
Läser Lillasyster-trådar för fullt och börjar fundera på gängstång ändå
Kanske ska göra egna "linjärenheter" också..?
Förstår att det är svårt att jämföra, men skulle ni säga att man förlorar mycket i precision på att göra så istället för "riktiga" linjärlager och kulskruvar? Kan tänka mig att det skiljer ett par tusenlappar i pris mellan metoderna.

Förstår att det är svårt att jämföra, men skulle ni säga att man förlorar mycket i precision på att göra så istället för "riktiga" linjärlager och kulskruvar? Kan tänka mig att det skiljer ett par tusenlappar i pris mellan metoderna.
Skillnaden trapets / kulskruv är ca 0,3 / 0,9 i effektivitet.
Alltså 3 gånger så effektivt med kulskruv.
Alltså 3 gånger så effektivt med kulskruv.
Intresserad av att köpa min ej ännu komplett ihop monterade lillasyster??
- chrille112
Absolut! Kan vara intressant! PM:a mig med vad du vill ha för den