Kommentera mitt schema (bild)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rymdninja

Kommentera mitt schema (bild)

Inlägg av Rymdninja »

Hejsan!
Jag har knåpat ihop ett litet schema för mitt spänningsaggregat. baserat på en 723:a.

Bild

Innan jag bygger ihop det så tar jag gärna emot kommentarer.
Dock är dett ett projekt för att lära mig så det skall inte betraktas som nåt super-mega-pro bygge...desstuom är många värden beräknade efter vad jag har haft hemma för att den ska kosta så lite som möjligt...

Hur som helst. Det skall levererar en utspänning på 2-20 volt och ha en variabel strömbegränsning på max 2A. R1 varierar spänningen och R9 strömbegränsningen)

De saker jag funderar mest på är strömbegränsningen. (741:an med tillhörande motstånd och potar) Den är kopplad som en icke inverterande förstärkare på klassikt maner med en förstärkning p mellan ca 33 och "jättemycket" (teoretiskt inf. när R9 är 0). Det är väl inte så att den måste kopplas som en diff.förstärkare?

Sedan, kondingen C3. Den är tydligen för nån sorts frekvenskompensering...men hur 17 dimenisionerar jag den och varför?

Förslag och kommentarer mottages tacksamt :)

EDIT:
Nu då?
försökte fixa bilden...
Senast redigerad av Rymdninja 4 maj 2005, 10:19:11, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hmm.. bilden fungerar inte. :?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nepp, där var inte mycket att kommentera!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Enligt vad jag ser är det ingen fel...... :twisted:

Det kanske hjälper att lägga in bilden på schemat....
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

det var värst..kanske nu då?
Jag sitter, tillsammans med min server, bakom en nedrans NAT som inte låter mig komma åt min server med den externa IPn så jag ser _aldrig_ om mina egna bilder funkar eller inte :/
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

funkar för mig iaf
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Nu syns schemat.

Jag har bara kollat på det lite snabbt, och har inte hittat några konstigheter.

Strömbegränsningsfunktionen verkar ok, OP:n förstärker ju upp spänningsfallet över R2, och matar in det i 723:ans current-senseingång. På den ingången förväntar sig ju 723 en spänning (vilken spänning får du kolla upp i databladet), och beroende på vilken förstärkning som 741 ger kommer denna gränsspänning att uppnås vid olika spänningsfall över R2.

Angående kondensatorn på comp-pinnen, så används den för att stabilisera felförstärkaren inuti 723:an. Felförstärkaren (error-amplifier) är en vanlig OP, som precis som alla andra OP kan bli instabil beroende på förutsättningarna.
Att räkna ut värdet är lite komplicerat, det beror på felförstärkarens slingförstärkning och frekvensberoende. Mer om detta kan du läsa om du kollar upp frekvenskompensering och motkoppling för vanliga OP-förstärkare. Eftersom du har en extern transistor som inför extra förstärkning i återkopplingsslingan, KAN det uppstå instabilitet.

Jag skulle testa med de värden på kondensatorn som rekommenderas i databladet, och prova mig fram. Det är ganska svårt att räkna fram ett bra värde.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jag hade valt lite större kondingar, men det funkar troligen bra ändå. Problemet är att vid större belastning ökar ripplet rätt kraftigt innan regulatorn, men stora kondensatorer är dyra så visst, har du tillräcklig spänningsmarinal så fungerar det. Jag hade satt en liten plastfilmskondensator på sekundärsidan efter 3055án. Sätt den fysiskt nära trissan och ta en 50-100nF.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Tack för de svaren.
Jag kan juh kosta på mig en extra konding på likriktningssteget.

Får helt enkelt ta att koplla upp det på experimentplattan och leka lite med c3 och se vad som händer.

Tack för detta och tack till alla andra som har hjälpt till (ingen nämnd, ingen glömd) :)
Janne

Inlägg av Janne »

Min första reaktion är att Op:n LM741 inte kan känna av spänning så nära jord. Den behöver 2-3 Volt över jord. En lösning på detta är att välja en Op med ingångar som klarar "Rail to rail".
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jo, det har du rätt i. 741:an är ju faktiskt ganska kass på det mesta.
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

aj då.....

verkar som om det blir till att fixa nån stabil spänning på ca 5v för att driva op.amp. som klarar rail-to-rail, om ingen kan rekommendera en som klarar lika hög matningsspänning som 741:an?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

LM324 klarar ner till jord (neg matn.) på ingången vill jag minnas, den kanske skulle funka?
Rymdninja

Inlägg av Rymdninja »

Så mina val är i princip att antingen byta open eller fixa dubbel matning till 741:an?
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Jag tycker nog att du ska skippa 741:an. Det är dessutom vanskligt att mäta strömmen på det sätt du gör. Om det går 1A genom motståndet R2, så blir den mätta spänningen bara 0.01V, som dessutom skall mätas precis vid den negativa matningsspänningen. Jag tror inte att du kommer att hitta någon OP som klarar detta med enkel spänningsmatning.

På liknande kretsar som jag sett tidigare, har strömavkänningsmotståndet legat på +-utgången på spänningsaggregatet, och använt sig av en differentialförstärkarkoppling.Genom att göra på det sättet ställs det inte lika stora krav på OP-förstärkaren.

Du kan nog kosta på dig att öka på resistansen i strömavkänningsmotståndet också, eftersom spänningsaggregatet bara ska ge 2A. Du kan nog åtminstone öka det till 0,1ohm.
Skriv svar