Lite funderingar ang cnc köp (def maskin)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
FMR

Lite funderingar ang cnc köp (def maskin)

Inlägg av FMR »

Funderar på o lägga ett bud på en vma med tnc 407 styrsystem mkt fin o välvärdad fräs.. som jag körde i ca 6 månaders på mitt förra jobb men maskinparametrar har försvunnit efter ett ström av brott el nåt o dom kan inte laga den finns ingen back upp på diskett el nått inte ens säljaren har det när jag ringde.. är en ombyggd demofräs ombyggd -96 fräsen är från tidigare 90 talet.. i omed att den bara står så skulle man nog kunna köpa den billigt men går det att få den funtionel igen är ju frågan går att mata in dom för hand om man hittar nåt likvärdig men väldigt dyrt som jag forstod på repartören.. om man byter styrsystem helt får mna byta servomotorer o sånt oxå då el om man köper nåt billiagre..

Lite tips kan INGET om elektronik alls...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lite funderingar ang cnc köp (def maskin)

Inlägg av tecno »

Hej och välkommen till forumet.

Allt går att fixa men man bör nog ha lite 'know-how' i bagaget. Har du ingen kompis som har kläm på det elektriska som kan hjälpa dig? Var i svedala finns du?
Är det bara TNC:n som strejkar så borde man ju rimligtvis kunna banka in parametrarna för hand om inte så en konvertering till Mach3 är ju alltid möjligt men
hur mycket av det som finns i maskinen som går att återanvända måste man ta reda på och se om det är värt slantarna som kan dra iväg rejält om det vill sig illa.
FMR

Inlägg av FMR »

Tackar..

Befinner mig i djupaste småland tycker det är synd att den bara står då den är i väldigt bra skick gått väldigt få timmar o mkt utrustning finns till den.. Borde kunna få köpa den VÄLDIGT billigt då den tar plats o det var bara jag som kunde köra den på jobbet ingen annan där kan ens starta den..

Men jag kan ingen om elektronik har ingen bekant heller som kan maskinelektronik..På jobbet hade vi en maskinelektriker som var där någar dagar men han fick inte i gång den.. han ringde till lite olika firmor o frågade om maskinparametatar o dyl men i omed att detta är en ombyggd demo så kanske det bara finns 1 av denna..köper man den o inte får i gång den är ju pengaran i sjön om det inte går att sätta på rattar o köra manuellt men vet inte hur det blir med växlarna o sånt...

skulle man sen köpa o hitta parametrara som nån måste ha tycker man så har man ju en super bra fräs hemma...

men ett cam program skulle ju inte sitta fel rätt jobbigt o göra avancerade delar för en annan i allafall med direkt programmering i maskin..
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad är det för typ av maskin?
Det är stor skillnad att skrämma igång en avancerad flerop, jämfört med en simpel fräsmaskin.

Vet du vad maskinen har för servon och spindeldrivning?
FMR

Inlägg av FMR »

Är en vanlig fräs man växlar verktyg för hand.pneumatiskkt sk/bt 40 hållare med dragtapp..

inte en aning om servo o sånt spindeldrivningen är som en vanlig fräs max 3000rpm

Har nog ingen bild på den men en vanlig vertygsfräs modell utan några skyddsplåtar
persa

Inlägg av persa »

Maskin Plus i Värnamo borde definitivt kunna hjälpa dig. Dom kan både Värnamo fräsar och Heidenhain styrsystem
FMR

Inlägg av FMR »

Om man ska ta dit en expert som ska mata in för hand så kostar det nog minst 1000kr/h o lär ju ta nån dag el 2 kanske 3 dar och kanske endå inte blir riktigt . Hade firman som gjort om maskinen haft kvar parametrarna vore det ju inga problem men dom sa att dom inte hade det dom vill säkert bara tjäna pengar på att sälja nya maskiner...

men blir nog för mkt krångel kostar den bara ett par tusen får man chansa o köpa skiten.. el sälja som reservdelar men har inte ens sett nån likvärdig o har ändå kollat gnosjö maskin mm rätt länge nu..
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

Jag förstår våndan. Om ett sådant tillfälle gick till spillo skulle man ju gråta blod... :cry:

Två funderingar:
Har någon kunnat konstatera, att TNC407 inte tagit mera stryk [av strömavbrottet el. dyl] än att maskinparametrarna försvunnit? Parametrarna torde vara lagrade i EEPROM och dom kan ju vara blåsta.

Är fräsen ett unikt exemplar, d.v.s. en demo/proto som aldrig serietillverkats, eller är den en modifikation av en serietillverkad modell? Jag tänker bara att om det gick att få specen, dokumentationen och parametrarna för "standardmodellen" så skulle du komma en bra bit på väg. I bästa fall kunde det t.o.m. gå att köra igång och pröva, för att sedan korrigera det som inte verkar stämma.

Jag kollade TNC407-manualen (http://www.heidenhain.de/doku/oma_contr ... thb407.pdf) och den är ju mycket utförlig.
Vissa parametrar tycks vara design-relaterade, andra specifika för just det exemplaret (typ vinkel- och linearitetsfel, backlash o dyl - en del tycks kräva mätningar i um-klassen.. :humm: ).

Blir nog i alla fall en hel del att lära sig, men efter det kan du nog din maskin. :)
persa

Inlägg av persa »

Har svårt att förstå vad problemet ligger i :?

Om maskinen bara kostar "ett par tusen" så har du ju god marginal att ta dit en expert. Även om han skulle behöva en heldag så går det ju inte loss på mer än 10.000,- + moms om han finns någorlunda nära. Och längre tid bör det väl inte ta om han har merparten av paramatrarna som ska matas in. Och som Hesabon säger så kommer du säkert långt om du kan köra maskinen som en standardmaskin

Om maskinen då är så fin som du säger är det ju ändå en kanonaffär, gentemot att köpa en lika bra helt körklar maskin mycket dyrare

Låt inte det Småländska ekonomisinnet hindra en bra affär
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Precis som Hesabon säger, dunka i standardparametrarna och testa.
Naturligtvis måste du pilla in kulskruvstigningar och liknande för hand.

Värre är om PLC-programet är borta. Det brukar ju vara maskinspecifikt.
Jag misstänker att en så här enkel maskin inte använder PLC-delen, utan de få förreglingar som finns, är gjorda i hårdvara på själva maskinen.
FMR

Inlägg av FMR »

skulle tänka mig kanske 10-15 lax kostade nästan 1 miljon 96 o gått lite enstycks bitar då och då.

Chefen hade en reperatör dock inte specisialiserad på hedenhain han höll på några dagar utan några framsteg så kan ju vara grisen i säcken man vet ju inte.Men han sa att det gick han hade gjort det på ett arborrverk lagt in dom för hand så det funkade "nästan" riktigt sa han men tog VÄLDIGT lång tid = svindyrt

Men ska höra om pris i allafall sen får jag ta det vidare då.. Allt går ju som sagt men kan man inget själv blir det tufft kan bara mekanik (jobbar som reparatör cnc-opperatör.mm)

Man kan ju köpa en fullt fungerade riktig för runt 4-60000kr så

Sen har jag ju igentligen absolut inte plats för mer maskiner hemma.

det är en seritillverad maskin med bytt styrsystem på -96 är det bytt man ser att boxen/lådan är utbyggd
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Du får ju en 90-talsmaskin för småpengar.
Dessutom med ett styrsystem som är hyffsat modernt.
Det är bara att klippa till. 8)
Skriv svar