Laga loggivare, hallsensor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Laga loggivare, hallsensor?

Inlägg av Gimbal »

Har en loggivare i båten (segelbåt) av typen paddelhjul. Hela givaren är löstagbar och lämnar då ett 34mm stort hål i botten. Jag har utan vidare undersökning dömt ut den som stendöd (nåja, den ger vattentemp). Köpa nytt låter sig inte göras då systemet (Robertson Dataline) är nedlagt.

Så bygga nytt i skalet från den gamla givaren kan väl inte vara så svårt. Matning tycks vara 12V, puls från paddelhjulet ska vara 5V. Samt något resistivt för vattentemp. Problemet är att givaren är epoxifylld så fram med borren och ut kommer innehållet i form av spånor. Ungefär då upptäcker jag att paddelhjulet saknar magnet. Det var troligen hela felet. :doh:

Nu behöver jag bygga nytt innehåll samt ersätta en pytteliten magnet. En hallsensor tex 73-214-93 borde väl funka? Jag har dock ingen som helst erfarenhet av dylika pjäser, är dom tillräckligt känsliga? Med tanke på att det blir en pyttemagnet (några mm i fyrkant och max 7-8mm lång, var jag nu ska hitta det) som snurrar förbi på någon cm avstånd.
Användarvisningsbild
l2t

Re: Laga loggivare, hallsensor?

Inlägg av l2t »

Elfa har diverse magneter i alla fall. Finns säkerligen fler som är billigare.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ja titta, de hade ju riktigt små magneter. Trodde att så små skulle vara luriga att få tag i.
Användarvisningsbild
wiklis

Inlägg av wiklis »

Tycker att den givaren du beskriver låter otroligt lik den givaren jag har
till min silva sea data.
Ser ut så här: http://www.nexusmarine.se/templates/Pro ... 50655B1633}

Har sett att det går att köpa ett löst paddelhjul till den, kan vara värt att prova.

wiklis
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det finns förvånansvärt många loggivare som är snarlika varandra, men bara snarlika de är inte likadana. Eller åtminstone verkar det så, det är svårt att hitta detaljerade specar på dom. Men trycker jag i en magnet så blir det befintliga hjulet helt ok igen.

Tydligen är det vanligt att magneterna slungas ut om man råkar spinna upp hjulen i några hundra knop med högtryckstvätten.
Skriv svar