Enkel digital gain control av OP

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thepirateboy
EF Sponsor

Enkel digital gain control av OP

Inlägg av thepirateboy »

Jag letare efter ett enkelt sätt att styra förstärkningen av en OP-förstärkare eller diskret förstärkare.

Förstärkningen ska styras av en MCU och lösningen ska vara så billig som möjlig.

Jag vet att det finns styrbara OP-förstärkare och digitala potentiometrar men det är alldeles för dyrt.

Nån som har en idé?
ds77

Re: Enkel digital gain control av OP

Inlägg av ds77 »

Analog multiplexer med resistorer? Kanske inte HiFi eller rätt späningsområde för dig, men behöver inte bli så dyrt.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Ja, bra tips. Helt klart en lösning som skulle kunna funka.

Finns det fler idéer?
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Ett fotomotstånd och en lysdiod matad med PWM från MCU:n.
ds77

Inlägg av ds77 »

hmm du hade med diskret förstärkare också, då skulle jag kolla på en dual gate mosfet. Då kan du styra förstärkningen med en spänning, använder du PWM för att skapa den kräver det ju förstås ganska bra filtrering(beroende på vad du har för krav...)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

YD:s tips är en klassiker, den slöa responsen på resistorelementet ger ett bra filter, används i några klassiska synthmoduler.
Optokopplare har för bra respons så antingen gör man en egen led/ldr-kombo med krympslang över eller så köper man orginalkomponenten, Vactrol, från t.ex small bear electronics. Det är inte den billigaste lösningen men låter mycket bra.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En FET kan man använda som impendanselement, det gäller bara se till att hålla lågt spänningsfall över samt låta signalen vara en ström istället för att minska distorsionen.

Men vilka krav har du, kan volymen ha diskreta steg, isf hur många, hur mycket distorsion är tillåten, dynamik, burs,,,
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Förstärkaren ska inte användas till ljud, vilket jag borde förtydligat i första inlägget, utan att förstärka en sinus-signal på ca 40kHz -100kHz.

Lite distorsion är inget problem. "Volymen" kan ha diskreta steg men bäst vore "steglöst".

Fotomotstånd och LED var ju en lysande idé :)

Dual gate FET har jag letat efter men inte hittat nåt konkret exempel. Mina analogkunskaper är begränsade
jag utgår helst från något app. exempel.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Man kan ju sampla enstaka digitala volympotar om man ska testa och jämföra, blir det produktion sen så är ju priserna ganska hyfsade i volym då det används sjukt många i telefoner och mp3-spelare mm.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Vet inte vad det kostar eller tillgänglighet men
National har en IC LF11331 http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... 005667.PDF eller så finns det något liknande i CMOS. 4066 tror jag.
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Microchips potentiometrar verkar vara de billigaste (MCP4011/2/3/4), men dom kostar ca 2,7 SEK vilket är lite för mycket,
men priserna går väl stadigt ner på såna här komponenter.

4066 kostar ca 1 SEK vilket är ungefär vad jag vill att det ska kosta.
xxargs

Inlägg av xxargs »

hur stort område vill du reglera, skalad i dB eller linjärt, hur fina steg ??? - sådana saker är viktiga för att välja bra lösning.

skall du bara kunna välja mellan 4 nivåer så kan en 4066 och spänningsdelare fungera, men skall du reglera 96 dB i 1 dB-steg så är det lite annorlunda sas.

nu kör du bit över audio-frekvenser vilket minskar ned urvalet av billiga kretsar ganska drastiskt
bearing

Inlägg av bearing »

R2R-stege i återkopplingen?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Min gissning är att 20dB område räcker och minst 4 steg för just den här applikationen.

Det är dock intressant att se alla sorters lösningar för att variera förstärkning. Bra att ha i verktygslådan
när det dyker upp ett problem.
xxargs

Inlägg av xxargs »

4 steg kan göras med 4066 och 4 väl valda motsåndsvärden. sedan om den läggs in i återkopplings-loopen eller som utgångsdämpare beror på effektnivåer, laster och om det skall klara negativ spänning etc.

R2R-stege är olämpligt om man vill ha dB-stegning då stegen blir väldigt stora i början (typisk 6 dB i första steget) och väldigt små i slutet av reglerområdet.

då är det bättre med PI-dämpare som kopplas förbi eller igenom i konfiguration om 1, 2, 4, 8 dB och kan seriekopplas om man vill ha större reglerområde och finns som färdiga kretsar för 50 Ohm miljö och till flera GHz - dock inte till 1 krona i pris... prova att söka på 'step attenuator' så kanske det dyker upp kretsar i rimlig prisklass, kolla dess frekvensområde först bara innan beställning...
Skriv svar