Kines breakoutboard.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
NeoTech

Kines breakoutboard.

Inlägg av NeoTech »

Bild

Fick med ett sånt där fint litet BoB kort till kittet jag köpte till mitt BF20 pillande.
Och, en sak jag läst om lite här o var är att man ska köra en "chargepump".. om ja fattat
det rätt är de ngn form av skydd som gör att den inte ska hoppa runt vid inkoppling/uppstart.

Bob kortet länkat här, har ett ltiet 10V relä. som har ngt skumt för sig när ja stänger ner Mach3 så
klickar det till rejält och ibland rycker de till lite i motorn..

Nu testade jag o koppla detta bob kortet mot Smoothsteppern med, och ja alla tre axlar jag har ligger
funkar just nu utan problem..

Mest en fundering, behöver jag en chargepump, eller är det vad relät på bob kortet gör?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kines breakoutboard.

Inlägg av tecno »

Om du läser i manualen så ser du hur charge pumpen fungerar.

Mach genereraren 12.5kHz frekvens som kopplas till en krets (finns beskrivet på nätet) som efter att Mach är fullt igång ger en enable till systemets övriga delar.
Använt på det sättet gör att inget kan fungera innan Mach är igång (rätt kopplat vill säga)
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Ah, jo hittade de till slut.. Och mailat lite med kinesen som sålde grejen o han hävdar att de där ska va en "chargepump" så utan mach tar inte kortet ngn som helst signal - lite weird om du frågar mig att de skulle komma med på ett BoB från kina.. så jag e lite skeptisk.. ;)

Även om manualen till BoB kortet utryckligen beskriver hur man ställer in mach3 uteslutande. =)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då bör du ju ha fått med en XML fil, kolla dina inställningar.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

hehe ja fick med en pdf, med massa screenshots, och jaa det handritade "diagrammet" för hur sladdarna skulle kopplas in i formen av en jpg fil.. it was awsome.. ;)

Men ja jag får gräva lite.. Måste jue finnas här ngnstans, konstaterat det inte e de mest användarvänliga programmet ur ett inställningsperspektiv... Men e nog bara för jag e yrkesskadad. ;D
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Mach är ju hur enkel som helst att ratta in.

Frågan kvarstår, fick du med någon XML fil där 'fabriks' inställningarna ligger. Då kan man ju utröna OM det finns en charge pump eller inte.
Det kostar tyvärr 1 utgång men vill man vara säker att ens maskin inte hittar på en massa dumheter innan Mach är redo.
Användarvisningsbild
NeoTech

Inlägg av NeoTech »

Nej ingen XML fil, men en pdf med skärmdumpar på hur den skulle ställas in. Jag e nog rätt säker på att de där inte är en chargepump nu.
Meckat lite med den här under kvällen.

Kortet har jue 2 "axlar" utöver då det e 5 axis, så tänkte hooka upp spindle kontrollern ja köpte (C6 board från cnc4pc) och sen en fjärde axel då.
Men iom ja köpte smoothsteppern så borde en chargepump gå o dra in på "channel 2" eg. =)

blir lite klur o piller, ska börja knåpa mig en låda för detta iaf. =)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hur en SS fungerar har jag ingen aning om och kommer inte att lära mig det heller.
Skriv svar